Breaking News

آیا شما به بیماران خود کشیدن نخ دندان را توصیه می کنید؟

14  مارس 2018 – تاثیر نخ کشیدن دندانها در مقایسه با سایر ابزارهای بهداشت دهان و دندان در حفظ سلامت پریودنتال چگونه است؟ محققان شواهد موجود را در یک مطالعه ی جدید تجزیه و تحلیل کرده و به نتایج جالب دست یافتند.
محققان آمریکایی تحقیقات بالینی تصادفی را که در آنها اثرات ابزارهای بین دندانی مختلف بر التهاب لثه ، خونریزی در هنگام پروبینگ، پلاک و عمق پروب بررسی شده بود، متاآنالیز نمودند.

آنها نتایج خوبی را در مورد مسواکهای بین دندانی و واترجت ها یافتند، در حالیکه نخ دندان و خلال دندان در رتبه های بعدی قرار گرفتند. نتایج این تحقیق در مجله ی  Journal of Periodontologyمنتشر شد.
دکتر Kotsakis استادیار پریودنتیکس در دانشکده ی دندانپزشکی دانشگاه واشنگتن در سیاتل گفت: ابزارهای بین دندانی، مکمل های مهمی برای مسواک زدن هستند و استفاده از آنها توصیه می شود. هر یک از این ابزارها به میزان معینی موثر می باشند. اگر یک ابزار بهداشتی کمکی دهان و دندان برای یک بیمار موثر نباشد، ما باید گزینه های دیگر را پیشنهاد دهیم.
دکتر Kotsakis و همکارانش از دانشگاه مینه سوتا و مرکز علوم بهداشتی دانشگاه تگزاس اثربخشی ابزارهای کمکی حفظ بهداشت دهان و دندان را با بازنگری مطالعات موجود در این زمینه، متاآنالیز نمودند.

کاهش التهاب
به نظر دکتر Kotsakis ، وجود چندین محصول مراقبتی برای حفظ بهداشت فواصل بین دندانی می تواند برای مصرف کنندگان و دندانپزشکان گیج کننده باشد. علاوه بر این، داده های موجود در مورد اثربخشی دستگاه های تمیز کننده ی فواصل بین دندانی مختلف، محدود هستند.

به گفته ی نویسندگان این مطالعه، این سردرگمی پس از اعلام توافقنامه کارگاه آموزشی پریودنتولوژی از طرف فدراسیون اروپا در فوریه 2015، پیچیده تر شد. آنها در نتیجه گیری خود اعلام کرده بودند که نخ کشیدن دندانها باید تنها برای سایت هایی که بهداشت لثه و سلامت پریودنتال از طریق مسواکهای بین دندانی امکان پذیر نیست، توصیه شود.
دکتر Kotsakis گفت:  تا همین اواخر، استفاده از نخ دندان به عنوان استاندارد طلایی در نظر گرفته می شد، اما اطلاعات علمی جدید این مفهوم که همه ی افراد می توانند به طور موثری از نخ دندان استفاده کنند را به چالش کشیده است.
بسیاری از مطالعات در مورد تمیز کردن فواصل بین دندانی از طرف صنایع تولید کننده ی این محصولات حمایت می شوند و یا تنها تاثیر مسواک زدن را همراه با این ابزارها یا بدون آنها مقایسه نموده اند.
برای ارزیابی مداخلات متعدد، محققان از تکنیک آماری متاآنالیز شبکه ی Bayesian برای تعیین تاثیر نسبی ابزارهای بین دندانی کمکی بهداشت دهان و دندان، بمنظور کاهش پلاک و ژنژیویت استفاده کردند.
آنها نیاز به مطالعاتی داشتند که بالینی و تصادفی بوده و حداقل 10 بیمار در هر گروه مطالعه شرکت کرده باشند و حداقل به مدت دو هفته بیماران تحت نظارت و پیگیری باشند. همچنین شامل ویژگی های زیر باشند:

  • ارزیابی روش های اینترپروگزیمال بهداشت دهان و دندان که توسط افراد ماهر انجام شده باشد.
  • نتایج بدست آمده، حاصل اندازه گیری التهاب لثه، پلاک یا عمق پروب باشد.

در نهایت، در این مطالعه 22 آزمایش بالینی، که نتایج آنها در مجلات معتبر در فاصله ی سالهای 1980 تا  آوریل 2015 منتشر شده بود، انتخاب شدند. نه عدد از این مطالعات (9/40 درصد) از بودجه ی صنایع مربوطه استفاده نموده بودند، و بقیه آنها اطلاعاتی در مورد تامین بودجه ی خود ارائه نکرده بودند. تعداد شرکت کنندگان در هر یک از این مطالعات 110 نفر بود. محققان این مداخلات را به دسته های زیر تقسیم بندی کردند:

  • فقط مسواک (کنترل)
  • نخ دندان
  • نخ دندان یا فلاسینگ برقی
  • خلال دندان بهمراه دستورالعملهای دقیق برای بهداشت دهان و دندان
  • دستگاه های واتر جت
  • مسواکهای بین دندانی
  • دستگاه های ماساژ لثه
  • مسواک برقی، الکتریکی و سونیک (powered control)
  • مسواک برقی(powered control ) و واترجت

نتایج این بررسی نشان داد خلال دندان با آموزش صحیح بهداشت دهان، بیشترین کاهش را در خونریزی به هنگام پروبینگ (26.4 درصد) در مقایسه با مسواک زدن به تنهایی دارد و به دنبال آن واتر جت (19.3 درصد) قرار می گیرد.

هر دو به احتمال زیاد به عنوان بهترین ابزارها برای کاهش خونریزی در پروبینگ دسته بندی می شوند. علاوه بر این، نخ کشیدن دندانها بصورت دستی و اتوماتیک به طور قابل توجهی از مسواک زدن به تنهایی در کاهش خونریزی در پروبینگ موثرتر می باشد، اگر چه اندازه ی این اثر نسبتا کوچک است.
بیشترین کاهش التهاب لثه که با اندازه گیری کاهش شاخص لثه مشخص می گردد توسط مسواک های بین دندانی و پس از آن دستگاه های واترجت به دست آمد که هر دو به عنوان بهترین روش برای کاهش شاخص لثه (gingival index ) طبقه بندی شدند. با این حال، نخ کشیدن بدون نظارت یک فرد متخصص، منجر به کاهش شدید التهاب لثه نمی گردد.
مسواکهای بین دندانی موثرتر از سایر ابزارهای جایگزین برای کاهش شاخص پلاک، با میانگین کاهشی برابر با  0.34 در التهاب لثه در مقایسه با گروه کنترل( تنها مسواک) بود و رتبه ی اول را برای کاهش عمق پروب به خود اختصاص داد.
نویسندگان گزارش دادند که مسواکهای بین دندانی و سیستم های واتر جت به طور مداوم در بین سایر مداخلات، رتبه ی اول را به خود اختصاص می دهند، در حالی که استفاده از خلال دندان به همراه دستورالعمل های بهداشتی دهان و دندان، بیشتر احتمال دارد که در رتبه ی اول برای کاهش خونریزی در هنگام پروبینگ قرار گیرد.
دکتر Kotsakis  گفت: به نظر می رسد که تمام ابزارهای بین دندانی به استثنای خلال دندان، بهتر از مسواک زدن به تنهایی در کاهش ژنژیویت بین دندان ها عمل می کنند، مسواکهای بین دندانی و واتر جت ها ابزارهای بسیار مناسب و ساده ای برای مراقبتهای بهداشتی دهان و دندان در خانه هستند، در حقیقت سهولت استفاده از ابزارهای تمیز کننده ی بین دندانی، ممکن است عامل مهمی در انتخاب این وسایل کمکی باشد.
این یافته ها با نتایج توافق فدراسیون اروپا در کارگاه پریودنتولوژی موافقت دارد. نتایج تحقیق حاضر نشان می دهد که نخ دندان ممکن است کارآمد باشد، اما استفاده ی موثر از آن می تواند دشوار باشد.
نویسندگان نوشتند: نتایج ما حاکی از این است که نخ دندان، تنها روش بهداشت فواصل بین دندانی نیست، اما به افرادی که به طور موثر از نخ دندان استفاده می کنند نباید توصیه نمود که این عادت بهداشتی خود را متوقف کنند.
نویسندگان محدودیت های زیر را در مطالعه ی خود ذکر کردند:

  • بسیاری از مطالعات فاقد اطلاعاتی در مورد وضعیت پریودنتال شرکت کنندگان بودند.
  • مدل های آماری استفاده شده، محدودیت هایی برای رسیدن به نتیجه گیری قطعی داشتند.
  • این مطالعه شامل نتایج ایمنی مربوط به استفاده از این ابزارها برای مثال ترومای لثه ای نبود.
  • تعداد کمی از مطالعات بررسی شده شامل مداخلات خاصی بودند.
  • جمعيت های نمونه و روش های آموزشی حفظ بهداشت فواصل بین دندانی ناهمگن بودند.

آنها اضافه کردند که استفاده از مفاهیم مرتبط با بیمار مانند کیفیت زندگی مرتبط با سلامت دهان به جای معیارهایی مانند التهاب لثه، به ما اجازه می دهد که سنجش جامعی از تاثیر کلی یک مداخله داشته باشیم. با این حال، یافته های این تحقیق نشان می دهد که نخ کشیدن دندانها بدون نظارت باعث کاهش قابل توجه التهاب لثه نمی شود.
دکتر Kotsakisگفت: این مطالعه پیامد های گسترده ای دارد؛ چرا که بالاترین سطح شواهدی را در رابطه با بحث های اخیر در مورد نخ کشیدن دندانها ارائه داده است.

منبع:

https://www.drbicuspid.com/index.aspx?sec=sup&sub=hyg&pag=dis&ItemID=322822