Breaking News

وارنیش فلوراید دندانهای شیری می تواند از پوسیدگی جلوگیری کند

26 آوریل 2018- در حالی که پوسیدگی در بزرگسالان و نوجوانان کاهش یافته است، مطالعات انجام شده بر روی کودکان زیر 3 سال نشان داده است که پوسیدگی در این گروه سنی به سختی کاهش می یابد: به طور متوسط حدود 14٪ از تمام کودکان 3 ساله در آلمان، دچار پوسیدگی دندانهای شیری هستند. وارنیش فلوراید به طور موثر به بازسازی(remineralization) سطح دندان کمک می کند و از پیشرفت پوسیدگی جلوگیری می نماید. از آنجایی که این ماده به سرعت سخت می شود استفاده از آن دارای مزایایی مخصوصا برای کودکانی است که سن کمی دارند و تحمل نشستن بر روی یونیت دندانپزشکی را ندارند. با این وجود، به علت فقدان داده های قطعی، مشخص نیست که کاربرد فلوراید برای سایر نتایج مرتبط با بیمار مانند حفظ دندان، درد دندان و یا آبسه های دندانی مفید باشد. این نتیجه گیری یک گزارش سریع توسط موسسه آلمانی کیفیت و کارآیی مراقبت های بهداشتی (IQWiG)  در تاریخ 26 آوریل 2018 است.

دندانهای شیری به خصوص مستعد پوسیدگی هستند

پوسیدگی توسط باکتریهای موجود در پلاک دندان، با مصرف غذاها و نوشیدنی های شیرین و عدم توجه به بهداشت دهان و دندان ایجاد می شود. کودکان به خصوص مستعد پوسیدگی دندان هستند، زیرا مینای دندان های شیری آنها حساس تر از مینای دندانهای دائمی است. دندان های دائمی نیز در ابتدای رویش مستعد پوسیدگی هستند، زیرا هنوز مینای آنها کاملا سخت نشده است. اگر دندانهای شیری دچار ضایعات پوسیدگی شده باشند، دندان های دائمی پس از آن نیز اغلب در مراحل اول رویش، دچار پوسیدگی می شوند. با این وجود، به ویژه در کودکان جوان، پیشگیری از بیماریهای دهان و دندان میتواند چالش برانگیز باشد.
کودکان زیر سن 6 سال با یا بدون پوسیدگی دندانهای شیری در این تحقیق شرکت داشتند، سوال این گزارش سریع عبارت بود از اینکه: آیا استفاده از وارنیش فلوراید برای دندانها شیری در مقایسه با مراقبت های استاندارد بدون استفاده از فلوراید، مزایایی در بر دارد؟

مطالعات بر پوسیدگی تمرکز داشتند

محققان IQWiG ، نتایج 15 آزمایش تصادفی کنترل شده (RCTs) را استخراج کردند. در مجموع 5002 کودک با وارنیش فلوراید در این تحقیقات تحت درمان قرار گرفته بودند، در حالی که 4705 کودک چنین درمانی را دریافت نکردند. در بسیاری از مطالعات، علاوه بر کاربرد وارنیش فلوراید، اقدامات بعدی برای پیشگیری از پوسیدگی نیز ارائه شده بود. این اقدامات شامل آموزش بهداشت دهان، دستورالعمل های صحیح مسواک زدن دندان یا نظارت بر مسواک زدن و توصیه به استفاده از خمیر دندان فلورایددار بود. دوره ی مشاهده ی فالوآپ اکثرا دو سال بود و در بعضی موارد تا سه سال ادامه داشت.
نتیجه ی “پوسیدگی” در تمام مطالعات و عوارض جانبی تقریبا در تمام مطالعات مورد بررسی قرار گرفت. نتایج دیگر مانند از دست دادن دندان، درد دندان، آبسه ی دندانی یا التهاب لثه (ژنژویویت) به ندرت مورد بررسی قرار گرفته بودند. داده های گذشته نگر نشان داد هیچ تفاوتی معنی داری بین گروه مداخله و گروه کنترل وجود ندارد، بنابراین هیچ نتیجه ای در مورد مزایا و معایب استفاده از وارنیش فلوراید قابل استنتاج نیست. هیچ  داده ای در مورد کیفیت زندگی مرتبط با سلامت دهان وجود نداشت.

وارنیش فلوراید باعث بازسازی دندان می شود

مزیت وارنیش فلوراید با وجود نتایج بسیار ناهمگون واضح است: پوسیدگی دندانهای شیری پس از استفاده از وارنیش فلوراید کاهش می یابد، این درمان می تواند به طور کامل از پوسیدگی دندان حدود یک کودک از هر ده کودک جلوگیری کند و حداقل پیشرفت پوسیدگی را در بیشتر کودکان کاهش می دهد. به نظر می رسد که مزایای استفاده از وارنیش فلوراید برای کودکانی که در حال حاضر دچار پوسیدگی شده اند یا دندان هایشان کاملا دست نخورده است، تفاوتی نداشته باشد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2018-04-fluoride-varnish-primary-dentition-caries.html