Breaking News

ساخت یک سنسور جدید کوچک که می تواند پریودنتیت را تشخیص دهد

14 مه 2018 – محققان دانشکده پزشکی و دانشکده مهندسی و علوم کاربردی، دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس، تکنولوژی جدیدی به نام “دندان هوشمند” را ابداع کرده اند که می تواند نشانه های اولیه ی بیماری های خاصی مانند پریودنتیت و دیابت را در بیماران با ریسک بالا از طریق تجزیه و تحلیل بزاق یا مایع شیار لثه ای تشخیص دهد.
دکتر  Scheller، استادیار پزشکی، زیست شناسی سلولی و فیزیولوژی در دانشکده ی پزشکی واشنگتن گفت: بیوسنسورهای مبتنی بر بزاق، به دلیل پتانسیل بالای آنها برای استفاده ی گسترده در پزشکی توجه زیادی را به خود جلب نموده است. ما در ابتدا به دنبال ساخت یک سنسور بیولوژیکی برای اندازه گیری پپتیدهای خاصی بودیم که در بیماری پریودنتال فعال می شوند، هدف ما ترکیب این تکنولوژی با یک دستگاه بی سیم برای انتقال این داده ها بود.
دکتر Chakrabartty استاد مهندسی برق و سیستم ها در دانشکده مهندسی و علوم کاربردی و یکی از همکاران این پروژه، که در حال حاضر با کمک مالی چهار ساله، 1.5 میلیون دلاری از مؤسسه ملی بهداشت در حال انجام است، گفت: “دندان هوشمند” یک سنسور ریز و تراشه الکترونیکی است که ابعادی در حدود چند میلی متر مکعب دارد. این سنسور برای قرار گرفتن در داخل خط لثه(gumline) یا به عنوان بخشی از یک دستگاه دندانپزشکی طراحی شده است، این سنسور دارای عناصر تشخیص دهنده ی زیستی است که پپتیدهای خاص بیماری را اندازه گیری می کنند که شامل اسیدهای آمینه ی طبیعی یا مصنوعی هستند.
به عنوان اولین تلاش، محققان به دنبال نظارت بر پپتید های مرتبط با تحلیل استخوان در پریودنتیت بودند. یک دستگاه اولتراسوند بی سیم که به ابر داده های پزشکی(the medical data cloud) متصل است سطح این پپتیدها را خوانش می کند، با این حال، شیمی این بیوسنسور هنوز بصورت یکی از بزرگترین چالش های این پروژه باقی مانده است.
دکتر Sipamaneni دانشیار مهندسی مکانیک و علوم مواد، گفت: اگر از آنتی بادی هایی استفاده کنید که برای این پپتیدها اختصاصی هستند به دلیل اینکه شما تعداد محدودی از عناصر تشخیص دهنده ی زیستی را در این مبدل، در اختیار دارید، این عوامل بسرعت با پپتیدهای مذکور اشباع می شوند. سوال این است که چگونه این حسگرها را می توانیم مجددا فعال کنیم؟ این یکی از جنبه هایی است که ما در حال کار بر روی آن در این پروژه هستیم.

محققان می گویند: توسعه ی یک سیستم جدید غیر تهاجمی کوچک که می تواند بیماری های لثه را شناسایی و بر روند پیشرفت آن و اثربخشی درمان ان نظارت کند برای بسیاری از افراد مبتلا به بیماری های پریودنتال و دندانپزشکان آنها مفید خواهد بود. همچنین، محققان علاقه مند به توسعه ی برنامه های کاربردی دیگری برای این تکنولوژی هستند که احتمالا سال ها بعد می تواند در مطب دندانپزشکان مورد استفاده قرار گیرد.
دکتر Scheller گفت: ما در حال توسعه ی این پلت فرم سنجشی هستیم که می تواند برای ردیابی نشانگرهای التهابی، نشانگرهای استرس و نظارت بر دیابت مورد استفاده قرار گیرد. ما می خواهیم هر چیزی را که شما می توانید در حفره دهان ردیابی کنید با این تکنولوژی، تشخیص و اندازه گیری کنیم. برای این منظور در حال توسعه ی پلت فرم و برنامه های کاربردی خاص برای آن هستیم.

منبع:

http://www.dentistrytoday.com/news/industrynews/item/3281-smart-tooth-detects-periodontitis