Breaking News

یک سیستم جدید برای ارزیابی اثربخشی روشهای مختلف مسواک زدن

18 مه 2018 – مسواک زدن موثر نیازمند یک رویکرد سیستماتیک(با اسلوب و قاعده ی معین) است، اما قبل از این هیچ راهی برای اندازه گیری اثربخشی روش مسواک زدن وجود نداشته است. محققان در حال حاضر یک سیستم جدید به نام Index Systematics Toothbrushing (TSI)  را برای اندازه گیری میزان اثربخشی سیستماتیک مسواک زدن، توسعه داده و آزمایش کرده اند.
این شاخص شامل سه جزء – completeness ،  isochronicityو consistency است و به این واقعیت اشاره دارد که مسواک زدن موثر نیاز به مقدار کافی از صرف زمان دارد. در این مطالعه که در مجله ی PLOS One (30 آوریل 2018) منتشر گردید، نویسندگان مراحل توسعه ی این شاخص و آزمایش آن را توضیح دادند.
دکتر Schlueter، استاد و رئیس بخش پوسیدگی دندان در مرکز پزشکی دانشگاه فرایبورگ آلمان، و رهبر این مطالعه گفت: سیستم جدید TSI می تواند تغییرات سیستماتیک مسواک زدن را به شیوه ای معتبر اندازه گیری کند.

سنجش کمی

در مقالات منتشر شده به ندرت به نقش مسواک زدن سیستماتیک و اینکه آیا دستورالعملهای بهداشت دهان و دندان یا سایر روش ها موثر هستند، توجه شده است. به عنوان مثال در اطلس 2004 Color Atlas of Dental Medicine: Periodontology ، دکتر  Wolf و Rateitschak  و همکارانشان چنین سیستمی را برای ارزیابی سیستماتیک مسواک زدن پیشنهاد کرده و توصیه می کنند که مسواک زدن باید به صورت زیر انجام شود:

  • از سطوح خلفی دهان در فک پایین در سمت راست برای افراد راست دست (یا سمت چپ برای افراد چپ دست) آغاز شود.
  • به منطقه ی جلویی و خلفی طرف مقابل ادامه داده شود.
  • سپس سطوح دندانی در فک بالا ، از قسمتهای خلفی به قدامی و بعد به طرف مقابل ادامه یابد.
  • در نهایت همین ترتیب برای سایتهای ویستیبولار و سپس سایت های اکلوزال تکرار شود.

نویسندگان مطالعه ی حاضر اشاره کردند که سیستم پیشنهاد شده توسط ولف و همکارانش سه عنصر اساسی برای مسواک زدن سیستماتیک را ارائه می دهد:

  • Completeness یا مسواک زدن تمام دندان ها در تمام مناطق و در تمام سطوح
  • Isochronicity، که توزیع زمانی مساوی برای مسواک زدن دندان ها در تمام مناطق و در تمام سطوح را ارزیابی می کند.
  • Consistency یا تداوم که به اجتناب از تغییرات مکرر جهت و مکان مسواک زدن بین مناطق اشاره دارد.

به همین منظور، Schlueter  و همکارانش به دنبال ابداع شاخصی بودند که سه جزء مسواک زدن را بر اساس یک اسلوب معین در نظر بگیرد.

آنها این شاخص را براساس داده های تئوری توسعه داده و سپس صحت آن را با استفاده از داده های بالینی که از فیلم های مسواک زدن شرکت کنندگان قبل و بعد از آموزش دریافت کردند، ارزیابی نمودند.
آنها از داده های یک کارآزمایی بالینی تصادفی کنترل شده ی قبلی، که بر روی روش های مسواک زدن بدون اسلوب و روشی با اسلوب معین بر روی بزرگسالان 19 تا 42 ساله انجام شده بود، استفاده کردند. شرکت کنندگان در این تحقیق از هیچ وسیله ی ارتودنسی یا پروتز متحرک استفاده نمی کردند.
به گروه مداخله ، دستورالعمل های سیستماتیک مسواک زدن، دو بار از طریق یک دستورالعمل مکتوب آموزشی یا بطور عملی با استفاده از یک مدل، آموزش داده شد. محققان از آنها در هنگام مسواک زدن دندان های خود در ابتدا و دو هفته پس از آموزش فیلمبرداری کردند.
با استفاده از مفهوم نظری این سه مؤلفه برای مسواک زدن سیستماتیک، محققان حاضر، شاخص خود را برای استفاده با داده های متوالی در طول زمان، بر اساس دو اقدام رفتاری طراحی شده برای سنجش کمی میزان مسواک سیستماتیک توسعه دادند:

  • Consistency یا تداوم، بر اساس یک فرمول ریاضی که فرکانس تغییرات مسواک زدن بین نواحی مختلف دهان را در ارتباط با مدت زمان کل مسواک زدن، در نظر می گرفت.
  • Isochronicity، بر اساس توزیع مدت زمان مسواک زدن با میانگین انحراف مطلق مدت زمان نسبی مسواک زدن در هر منطقه ی قابل دسترس در دهان.

هر اندازه گیری یک مقدار شاخص بین 0 و 1 را ارائه می دهد. مقادیر نزدیک به صفر نشان دهنده ی روش ضعیف مسواک زدن است. افزودن این دو مقدار به یکدیگر TSI را شکل می دهد.
محققان این شاخص را بر اساس بیش از 1200 توالی مسواک زدن بر اساس مشاهدات بالینی از مطالعات قبلی توسعه دادند.
در شرایطی که تمام نواحی دهان با مدت زمان مشابهی تمیز می شوند، مقادیر TSI از 0 تا 1.97 با میانگین 0.81 است. مقادیر Consistency  در محدوده 0 تا 0.97، با میانگین 0.31 و مقادیر isochronicity در محدوده 0 تا 1.00 و میانگین 0.50 می باشد.

زمانی که مناطق مختلف با مدت زمان متفاوتی مسواک زده می شود، TSI  از 0 تا 1.77 است و میانگین آن 0.78 می باشد. مقادیر Consistency یکسان باقی می ماند و مقادیر isochronicity از 0 تا 0.80، با میانگین 0.46 می باشد.
سپس محققان داده های TSI را در 26 شرکت کننده قبل و بعد از اتخاذ روش مسواک زدن سیستماتیک، تایید نمودند. آنها دریافتند کهTSI  و مقادیر Consistencyبه طور قابل توجهی افزایش یافته ، اما مقادیر isochronicity ثابت باقی مانده و تفاوت معناداری نیافته است. نتایج در جدول زیر نشان داده شده است:

New system measures most effective way to brush teeth

تجدید نظر و تامل
نویسندگان این سوال را مطرح نمودند که آیا دندانهای مناطق مختلف دهان باید از نظر زمانی بطور یکسان مسواک زده شوند؟ به ویژه که پلاک ها بطور نابرابری بر روی دندان ها در مناطق مختلف تجمع می یابد و جرم بیشتری بر روی دندان های جلویی فک پایین تشکیل می شود. علاوه بر این، بریج، پروتز متحرک و بی نظمی دندان ها عوامل خطر فردی برای انباشت پلاک می باشند.
آنها توضیح دادند که در حالی که هیچ مدرکی مبنی بر ارجحیت یک دستورالعمل مشخص برای مسواک زدن نسبت به سایر دستورالعملها، وجود ندارد،TSI  می تواند برای تحلیل استراتژی های مداخله ای خاص مورد استفاده قرار گیرد. نویسندگان مقاله نتیجه گیری نمودند که هدف از ابداع این شاخص، استفاده از آن در مطالعات مشاهداتی برای ارزیابی رفتار فردی مسواک زدن و استراتژی های آموزش بهداشت دهان است.

منبع:

https://www.drbicuspid.com/index.aspx?sec=sup&sub=hyg&pag=dis&ItemID=323118