Breaking News

استفاده از دنتین بیمار بجای ایمپلنت تیتانیومی

18 مه 2018- TechAdvance ، صندوق سرمایه گذاری دانشگاه Rutgers که از فن آوریهای اعضای هیئت علمی و دانش جویان این دانشگاه حمایت و پشتیبانی مالی می کند، بودجه ای به مبلغ 100،000 دلار به دکتر امیر فخرزاده دندانپزشک بخش پریودونتیکس دانشکده دندانپزشکی راتگرز اعطا کرده است تا یک نوع کامپوزیت زیستی از ترکیب سیمان با دنتین خود بیمار بسازد که می تواند به عنوان جایگزینی برای ایمپلنتهای تیتانیومی دندان استفاده شود. این فرآیند همچنین شامل تولید نوعی ایمپلنت است که ظرف یک ساعت پس از کشیدن دندان در محل دندان قبلی، کاشته می شود.
دکتر فخرزاده گفت: در این استراتژی از ترکیب روش های ساده و سنتی با تکنیک های مدرن و فن آوریهای روز استفاده می شود، هدف ما این است که بدن را فریب دهیم تا فکر کند که ایمپلنت یک دندان طبیعی است و بهمین دلیل ما به سرعت این نوع ایمپلنت را جایگزین دندان از دست رفته می کنیم تا در حالی که هنوز سلول های مسئول ترمیم طبیعی بافتهای پریودنتال زنده هستند، کار جایگزینی انجام شود و نتایج بهتری از کاشت ایمپلنت حاصل گردد.
به گفته ی دکتر فخرزاده، کار او می تواند جایگزینی سریع تر، مقرون به صرفه تر و به مراتب کم تهاجمی تر از ایمپلنت های تیتانیومی باشد. او افزود: اگرچه ایمپلنت های تیتانیومی، استانداردی برای جایگزینی دندان هستند، اما ایمپلنت های تیتانیومی اغلب دارای خطراتی می باشند و عوارض آنها گاهی می تواند ناتوان کننده باشد.
همچنین، از ایمپلنت های تیتانیومی به طور معمول نمی توان برای بیماران 6 تا 22 ساله استفاده نمود و دلیل آن ادامه ی رشد صورت در این افراد است، که باعث malposition ایمپلنت شده و منجر به بروز مشکلات کاربردی و زیبای می شود. دکتر فخرزاده، که فوق دکترای خود را در پزشکی ترمیمی به اتمام رسانده است، گفت: روش ارگانیک او برای بیماران جوانتر مناسب است.

پروتکل دکتر فخرزاده شامل تصویربرداری CBCT و نرم افزار CAD برای تولید یک دندان جايگزين قبل از کشیدن آن است. دندان جايگزين به محض اینکه دندان اصلی، پودر شده، استریل  شده و با مواد سیمانی در طول فرایندی که در حدود 30 دقیقه طول می کشد، مخلوط می گردد، از روی یک قالب ساخته شده با چاپ سه بعدی یا قلبگيری معمول، تولید و بلافاصله پس از کشیدن دندان، در محل دندان اصلی، جايگزين می شود
دکتر فخرزاده  در حال ثبت اختراع این نوع ایمپلنت کامپوزیتی و روش هایی است که از آن پشتیبانی می کنند. بودجه ی این پروژه از طرف صندوق  TechAdvance، برای انجام مطالعات بیشتر in vitro و in vivo  و ارزیابی ترمیم این ایمپلنتهای کامپوزیتی در یک مدل حیوانی تامین شده است. فخرزاده همچنین به دنبال دریافت بودجه از شرکتهای دولتی و خصوصی برای ارائه ی این تکنولوژی به بازار است.

منبع:

http://www.dentistrytoday.com/news/industrynews/item/3319-titanium-implant-alternative-uses-the-patient-s-own-dentin