Breaking News

3 راهبرد فراتر از مسواک، نخ دندان و فلوراید برای مبارزه با پوسیدگی دندان

25 مه 2018 – شما بیماران خود را به مسواک زدن و نخ کشیدن دندانهایشان تشویق می کنید و همچنین از مزایای فلوراید تمجید می کنید، پس چرا آنها با ضایعات پوسیدگی مجددا به شما مراجعه می کنند؟ دکتر Brian Novy ، سه روش برای بازگرداندن تعادل به دهان هنگامی که روش های سنتی در انجام آن موثر نیستند را در نشست اخیر انجمن دندانپزشکی CDA Presents 2018 در آناهیم، کالیفرنیا، توضیح داد.

3 راهبرد برای مقابله با پوسیدگی

علاوه بر دندانپزشکی، دکتر Novy به کریولوژی و یافتن روش های جدید برای درمان شایع ترین بیماری در جهان یعنی پوسیدگی دندانها، اشتیاق فراوانی دارد. بنابراین، او به طور مداوم در جستجوی محصولات و ابزارهای جدیدی است که دندان ها را بازسازی کرده و میکروبیوم سالم را در دهان پرورش دهد، او در طی سخنرانی خود سه مورد از این مواد را مورد بحث قرار داد:

  • آرژینین

دکتر Novy اولین و آخرین مدرس و سخنرانی نیست که از شایستگی های آرژنین تمجید می کند. هنگامی که این اسید آمینه تجزیه می شود، آمونیاک آزاد می کند و  pH حفره ی دهان را افزایش می دهد، بنابراین میکروارگانیسم های پوسیدگی زا نمی توانند در چنین محیطی رشد کنند.
آرژینین را نمی توان به عنوان محصول ضد پوسیدگی در ایالات متحده نامگذاری کرد، بنابراین خمیر دندان های حاوی آرژینین و آدامس ها اغلب به عنوان خمیر دندانها و آدامسهای “حساسیت زدا” به بازار عرضه می شوند. دکتر Novy به بیماران خود، مصرف BasicBites که توسط Ortek Therapeutics  تولید می شود را توصیه می کند. این آدامسها حاوی بی کربنات آرژینین و کربنات کلسیم هستند و نتایج مثبتی را در جلوگیری از پوسیدگی نشان داده اند.
او همچنین به بیماران خود استفاده از خمیر دندان ضدحساسیت سریع، Tom’s of Maine را توصیه می کند که حاوی آرژنین است. با این حال، برخی از بهترین خمیر دندانها در واقع برای حیوانات ساخته می شوند. او گفت: شما می خواهید بهترین خمیر دندان را خریداری کنید بهتر است به فروشگاه های حیوانات خانگی مراجعه کنید، برای حیوانات خمیر دندانهایی بهتر از ما تولید می شود.

  • Chitosan

دکتر Novy از کیتوزان به عنوان تفلونی برای باکتریها یاد می کند، به گفته ی او، این ماده در لابسترها و دیگر حیوانات دریایی دارای صدف یافت می شود تا از چسبیدن باکتری ها به پوستشان جلوگیری کند، ارتش ایالات متحده از کیتوسان در تولید دهانشویه استفاده می کند.
با این وجود، به دلیل اینکه اداره غذا و داروی آمریکا (FDA) در تصویب محصولات بسیار کند عمل می کند، کیتوسان تنها برای استفاده ی فیل ها و کرگدنها مورد تایید قرار گرفته است. با این وجود، وزارت دفاع ایالات متحده حقوق خود را برای تولید دهانشویه فروخته و یک شرکت خصوصی این دهانشویه را به نام Synedent تولید می کند.
دکتر Novy گفت: من از Synedent.com پول نمی گیرم، اما بجای کلرهگزیدین از این دهانشویه استفاده می کنم که دارای طعمی فوق العاده عالی است، و دهان را نمی سوزاند زیرا فاقد الکل است.
دکتر Novy هشدار داد که از این دهانشویه برای افرادی که به ماهی و یا انواع صدف داران، آلرژی دارند، نباید استفاده کرد.

  • Silver diamine fluoride

فلوئوريد دی آمين نقره یا SDF از نظر فنی جدید نیست. مطالعات بر روی SDF از دهه ی 1930 آغاز شد، اما FDA تا  آگوست 2014 آن را تأیید نکرده بود. از آن به بعد، دکتر Novy از آن در درمانهای خود استفاده کرد. او گفت: یک بار استفاده از فلوئورید دی آمین نقره ، روند پوسیدگی را کند می کند. دو بار استفاده از آن پوسیدگی را متوقف خواهد کرد.

هنگامی که دندانپزشک SDF شفاف را بر روی سطح دندانی می کشد که عمدتا دچار کاهش مواد معدنی یا پوسیدگی شده است، به طور دائمی سطح آن را سخت می کند و به رنگ خاکستری یا سیاه تیره در می آید. SDF بر روی سطح سالم دندان هیچ تاثیری نخواهد داشت. این روش منحصر به فرد نه تنها پوسیدگی دندان را متوقف می کند، بلکه از دندان در برابر رشد باکتری نیز محافظت می کند. از آن بر روی سطح تاج و ریشه استفاده می شود.
دکتر Novy از SDF برای توقف ضایعات پوسیدگی و قبل از قرار دادن ترمیمها استفاده می کند. او خاطرنشان کرد: بله، این محصول سبب تغییر رنگ دندان می شود، اما من تا به حال، بیماری را ندیده ام که چندان از این موضوع ناراحت باشد. در عوض، من به بچه ها می گویم که یک خال بر روی دندان آنها قرار می دهم.
او همچنین اخطار داد که SDF برای همه ی بیماران مناسب نیست در صورتی که کودک به ترکیبات نقره حساسیت دارد، پیش از درمان دندانپزشک را مطلع سازید. SDF برای برخی از ضایعات پوسیدگی بهتر از سایرین کار می کند.
دکتر Novyمی گوید: استفاده از این محصول شگفت انگیز، یک روش بسیار منحصر به فرد است که پیش از این در دندانپزشکی وجود نداشته است.

منبع:

https://www.drbicuspid.com/index.aspx?sec=sup&sub=hyg&pag=dis&ItemID=323142