Breaking News

CAD / CAM سفارشی به کاهش زمان جراحی ایمپلنت و عوارض آن کمک می کند

29 مه 2018- به گفته محققان دانشگاه بولونیا، پیشرفت در مدل سازی و چاپ سه بعدی، امکان رندر و تجسم دقیق قرار گیری ایمپلنت دندانی را قبل از عمل فراهم می آورد. آنها می گویند با استفاده از سفارشی سازی  CAD / CAM، دندانپزشکان می توانند زمان لازم را برای انجام اعمال جراحی کاهش داده و از بروز عوارض بعد از عمل بکاهند.
محققان در بررسی نتایج حاصل از جراحی ایمپلنت برای 9 بیمار که شامل سفارشی سازی CAD / CAM  بود، چندین مزیت این روش را بتصویر کشیدند. با این حال، آنها اشاره کردند که قبل از اینکه CAD / CAM  به عنوان یک استاندارد جدید مراقبتی اجرا شود، باید اصلاحاتی در آن صورت گیرد.
تمامی این نه بیمار، نیاز به استفاده از مش تیتانیومی برای ایجاد یک محل مناسب برای قرار دادن ایمپلنت داشتند.

 از تکنولوژی CAD / CAM در همه ی موارد برای بدست آوردن تصویر و مختصات مجازی قرارگیری ایمپلنت در ناحیه ی مورد نظر قبل از جراحی استفاده شد. همچنین برای ساخت مش تیتانیومی، از چاپ سه بعدی استفاده گردید. محققان توانایی تکمیل ایمپلنتیشن را بر اساس برنامه ریزی از طریق مدل رایانه ای، ترمیم استخوان و زمان بندی نمایان شدن مش تیتانیومی، بررسی کردند.
در طول دوره ی مشاهدۀ شش تا 18 ماهه پس از قرار دادن ایمپلنت، موقعیت ایمپلنت با تجویز مجازی کاملا همخوانی داشت و در همه بیماران افزایش حجم استخوانی کافی مشاهده گردید. با این حال مشکلاتی در مورد مش تیتانیومی مشاهده شد.
در سه بیمار نمایان شدن مش چهار تا شش هفته زودتر از زمان پیش بینی شده اتفاق افتاد. اگرچه در سه بیمار دیگر نمایان شدن مش چهار تا شش هفته با تاخیر نسبت به زمان پیش بینی شده، صورت گرفت. برای یک بیمار نیاز به برداشتن کامل مش، زودتر از حد انتظار وجود داشت.
این عوارض بر موفقیت کلی جراحی ایمپلنت تأثیری نگذاشت، اما باعث افزایش خطرعفونت گردید. محققان همچنین خاطر نشان کردند که افزایش هزینه های جراحی با استفاده از  CAD / CAM، یکی از عللی است که می تواند مانع از استفاده از این روش شود. با این حال، آنها معتقدند CAD / CAM مزایای بسیاری برای جراحی ایمپلنت خواهد داشت.
مزایای مشاهده شده شامل امکان طراحی و مجسم سازی پیوند استخوان مورد نیاز برای قرار دادن ایمپلنت است. همچنین، تولید مش تیتانیومی سفارشی به روش CAD / CAM زمان جراحی را کاهش می دهد. جراحان قبل از عمل با استفاده از این روش می توانند کمترین مقدار استخوان مورد نیاز را برای برداشت ارزیابی کنند. بعلاوه، این عوامل باعث کاهش عوارض بعد از عمل شد. علاوه بر این، جراحان می توانند ایمپلنت ها را بر اساس طرح برنامه ریزی شده ی درمان که بر اساس ارزیابی های پروتزی و جراحی تدوین شده است، جای گذاری کنند.
با این حال، محققان همچنان یک رویکرد محتاطانه را توصیه می کنند، زیرا امکان نمایان شدن مش می تواند منجر به عفونت های پس از عمل شده و مانع از تقویت استخوان به میزان دلخواه شود.
با این حال، به عنوان یک تکنولوژی پویا، محققان معتقدند که عوارض مربوط به سفارشی سازی CAD / CAM به سرعت برطرف خواهند شد. آنها می گویند به پژوهش های بیشتری در آینده برای ارزیابی دقت، قابلیت اطمینان و قیمت این فرآیند نیاز دارند.
این مطالعه با عنوان:

 “Prosthetically CAD-CAM-Guided Bone Augmentation of Atrophic Jaws Using Customized Titanium Mesh: Preliminary Results of an Open Prospective Study,”

در Journal of Oral Implantology  منتشر شد.

منبع:

http://www.dentistrytoday.com/news/industrynews/item/3367-cad-cam-customization-reduces-implant-surgical-times-and-complications