Breaking News

اختلال عملکرد شناختی یک شاخص خطر برای پوسیدگی دندان است

22 مه 2018- به گفته ی محققان دانشگاه اوتاگو، در نیوزیلند شیوع بالاتر اختلالات شناختی و فیزیکی در میان افراد مسن می تواند منجر به تاثیرات منفی بر مراقبتهای شخصی این افراد از دهان و دندانهایشان شود. برای اولین بار در جهان، محققان سلامت دهان و دندان افرادی که در خانه های سالمندان زندگی می کنند را مورد بررسی قرار دادند. آنها دریافتند که افراد مبتلا به زوال عقل و مردان مسن به طور کلی، دارای دندان های پوسیده ی بیشتری هستند. محققان بر نیاز به افزایش توجه به بهداشت دهان و دندان افراد مسن در نیوزیلند تاکید کردند.
از 987 نفر که در این مطالعه بررسی شدند( که نماینده ی بیش از 14 هزار نیوزلندی ساکن خانه ی سالمندان هستند)، حدود نیمی از آنها از اختلال عملکرد شناختی شدید رنج می بردند و بیش از یک سوم از این افراد نیاز به پر کردن یا کشیدن دندانهایشان داشتند. در افرادی که دچار اختلال شدید عملکرد شناختی بودند، میزان پوسیدگی دندان ها بالاتر بود. همچنین نمرات oral debris در این بیماران بالاتر بود، که منعکس کننده بهداشت ضعیف دهان و دندان روزانه ی آنها است.
به گفته ی پروفسور موری تامسون، رئیس دانشکده ی علوم دهان و دندان در این دانشگاه، ضعف بهداشت دهان یکی از مشکلات اصلی در سالمندی است و یک مشکل بزرگ بالینی و سلامت عمومی محسوب می شود که در حال وخیم تر شدن است.
پرفسور تامسون توضیح داد: نه بخش مراقبت های سالمندی و نه متخصصان دندانپزشکی، در اکثر کشورها آمادگی لازم را برای رویارویی با این مشکل بزرگ ندارند. نه تنها تعداد افراد سالخورده رو به افزایش است بلکه نسبت به وضعیت چند دهه ی گذشته، تعداد بیشتری از افراد سالخورده، با دندانهای طبیعی خود نه پروتز کامل،  پیر می شوند. به عبارتی دندانپزشکی قربانی موفقیت خود شده است. ما مدتها بر ایده ی “دندان ها برای تمام طول عمر” تاکید می کردیم بدون توجه به اینکه چه اتفاقی در سالهای پایان عمر می افتد.
این یک وضعیت بسیار پیچیده است که بازیکنان زیادی از جمله بخش مراقبت سالمندان، وزارت بهداشت، متخصصان دندانپزشکی و مردم در آن نقش بازی می کنند. یک نشانه ی امیدوار کننده این است که بهداشت دهان و دندان به استراتژیهای سالمندی سالم، در نیوزیلند افزوده شده است. این یک نقطه ی شروع است، اما کارهای زیادی باید انجام می شود.
با این حال، محققان همچنین دریافتند که حتی شرکت کنندگانی که دچار شدیدترین اختلالات عملکرد شناختی بودند، توانستند نسبتا در معاینات دهان و دندان شرکت کنند، این نشان می دهد که جرم گیری منظم و روتین دندانهای این افراد، باید توسط مراقبین انجام و مدیریت شود.
این مطالعه به صورت آنلاین در مجله ی Gerodontology منتشر شد.

منبع:

Impaired cognitive function is a risk indicator for dental caries