Breaking News

مقایسه ی وضعیت بالینی و میکروبیولوژیکی ایمپلنت دندانی Osseointegrated با دندان طبیعی

اهداف: این مطالعه با هدف بررسی میکروارگانیسمهای اطراف ایمپلنت های سالم و مقایسه ی وضعیت بالینی و میکروبیولوژیکی ایمپلنت دندانی اسئواینتگریتد با دندان طبیعی انجام شده است.

 مواد و روشها: ده بیمار با ایمپلنتهای دندانی اسئواینتگریتد سالم به دو گروه بر اساس سایتی که در آن ارزیابی پارامترهای بالینی و میکروبیولوژیکی صورت می گیرد، تقسیم شدند: در گروه A ، Subgingival site  مخاط اطراف ایمپلنت بررسی شد و در گروه B ،  Subgingival site یک دندان طبیعی دور از ایمپلنت بررسی گردید.

پروفیلاکسی دهانی برای همه افراد در ابتدای مطالعه انجام شد و پس از 3 ماه، این افراد برای ارزیابی پارامترهای بالینی مانند عمق پروبینگ، sulcus bleeding index و شاخص پلاک مراجعه نمودند. نمونه های پلاک ساب ژینژیوال در همان روز از افراد شرکت کننده گرفته شد و برای ارزیابی میکروبیولوژیکی با روش PCR )واکنش زنجیره ای پلیمراز) به آزمایشگاه ارسال شد. تجزیه و تحلیل آماری با استفاده از آزمون Mann-Whitney  و آزمون Fisher’s exact  انجام گردید.

یافته ها: بین پارامترهای بالینی مانند sulcus bleeding index ، شاخص پلاك و پاکت های پریودنتال و وجود این میكروارگانیسمها: Porphyromonas gingivalis، Prevotella intermedia، Tannerella forsythia  و Aggregatibacter actinomycetemcomitans بین دو گروه ارتباط واضحی وجود داشت.

نتیجه گیری: بر اساس مشاهدات این مطالعه، می توان این طور نتیجه گیری نمود که:

  • با وجودی كه اکولوژی یا محیط زیست اطراف ایمپلنت دندانی ممكن است با دندان طبیعی متفاوت باشد، اما یافته های میکروبی مخاط اطراف ایمپلنت مشابه با gingival sulcus در اطراف دندان طبیعی بود.
  • همان میکروب هایی که بعنوان علل اصلی تخریب پریودنتال در نظر گرفته می شوند: P. gingivalis, P. intermedia, T. forsythia, and A. actinomycetemcomitans ، در محيط اطراف ایمپلنت، یافت شدند.
  • هنگامی که میکروبیوتای اطراف ایمپلنت را با پارامترهای بالینی مقایسه نمودند، حضور P. gingivalis, P. intermedia, T. forsythia, and A. actinomycetemcomitans به طور کلی با نمرات عمق پروبینگ، خونریزی در هنگام پروبینگ و شاخص پلاک ارتباط داشتند. این داده ها نشان می دهد که این میکروب ها در پاتولوژی اطراف ایمپلنت نقشی ایفا می کنند و یا می توان به آنها در رابطه با پاتولوژی اطراف ایمپلنت مشکوک بود.

متن کامل این مقاله را می توانید در آدرس منبع مطالعه نمایید.

منبع:

http://www.jdionline.org/article.asp?issn=0974-6781;year=2017;volume=7;issue=2;spage=46;epage=53;aulast=Kumar;type=0