Breaking News

سیستم جدید طبقه بندی وضعیت و بیماری های پريودنتال و پری ایمپلنت با هدف بهبود درمان های پریو

21 ژوئن 2018- فدراسیون پریودنتولوژی اروپا (EFP)
در کنگره ی  EuroPerio9، که یک کنگره ی پیشرو در رشته های پریودنتولوژی و دندانپزشکی ایمپلنت است، یک سیستم طبقه بندی جدید جهانی برای سلامت، وضعیت و بیماری های پریودنتال، و نیز بیماری ها و وضعیت بافتهای اطراف ایمپلنت ارائه شد.

این طبقه بندی جامع بر پایه شواهد اخیر بوده و شامل سیستم مرحله بندی و درجه بندی برای پریودنتیت است، که نشان دهنده شدت و وسعت بیماری، در نظر گرفتن بیماری بعنوان یک بیماری تمام عمر و در نظر گرفتن وضعیت سلامتی کلی بیمار است. گزارش بررسی های جامع و اجماع نهایی در این مورد به طور همزمان در مجله ی Clinical Periodontology  (مجله ی فدراسیون پریودنتولوژی اروپا) و مجله Periodontology  (مجله ی آکادمی پرودنتولوژی آمریکا) منتشر شد.
دکتر  Iain Chapple دبیر کل EFP و یکی از روسای گروه 1 در این کارگاه، گفت: این یک تعهد بزرگ بود، اما برای اطمینان از اینکه یک زبان بین المللی یکسان برای مراقبت های بالینی، تحقیق و آموزش تدوین شود، از اهمیت حیاتی برخوردار است. ما سیستم طبقه بندی سال 1999 را بر اساس پیشرفت های سریع در دانش علمی در 20 سال گذشته، به روز رسانی نمودیم. این طبقه بندی جدید نتیجه یک کارگاه مشترک از سوی فدراسیون پریودنتولوژی اروپا(EFP)  و آکادمی پریودنتولوژی آمریکا (AAP)  در شیکاگو در سال 2017 است. این کارگاه با حضور بیش از 100 کارشناس اروپایی، آمریکا، استرالیایی و آسیایی تشکیل شد که اطلاعات و مطالعات موجود را بررسی کردند تا به یک اجماع جهانی برای اطمینان از ارائه ی مراقبتهای استاندارد به همه ی بیماران در سراسر جهان دست یابند.
در این طبقه بندی جدید، سلامت بالینی برای اولین بار تعریف شده است و پریودنتیت در چهار مرحله از مرحله 1 (ضعیف ترین مرحله) تا مرحله 4 (شدیدترین مرحله) توصیف شده است. خطر و میزان پیشرفت بیماری به سه درجه، از کمترین خطر پیشرفت که درجه A نام گذاری شده است تا بالاترین خطر پیشرفت که درجه ی C نامگذاری شد، تقسیم شد. این درجه بندی، عوامل خطری مانند سیگار کشیدن و وجود بیماری های همراه، مانند دیابت را در نظر می گیرد.
پروفسور Chapple  گفت: طبقه بندی جدید باید یک رویکرد جهانی را برای تشخیص و مدیریت این بیماریها فراهم کند و در نهایت نتایج بیماران را نیز بهبود بخشد.
او در پایان گفت: مرحله ی بعدی آموزش دقیق تیم مراقبت های دهان و دندان به منظور اطمینان از درک سادگی این طبقه بندی است، زیرا در نگاه اول، ممکن است این طبقه بندی پیچیده به نظر برسد اما در واقع کاملا عملی و مطابق با واقعیت است. ما باید اطمینان یابیم که این طبقه بندی در مرحله ی اجرا به طور موثر و صحیحی آموزش داده شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به منبع زیر مراجعه کنید:

Jack G. Caton et al. A new classification scheme for periodontal and peri-implant diseases and conditions – Introduction and key changes from the 1999 classification, Journal of Clinical Periodontology (2018). DOI: 10.1111/jcpe.12935

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2018-06-classification-periodontal-peri-implant-diseases-conditions.html