Breaking News

سیستم های جراحی هدایت کننده، امکان قرار دادن ایمپلنت را دقیق و قابل پیش بینی می کنند

27 ژوئن 2018- ما بعنوان ایمپلنتولوژیست، هر روز در حرفه ی خود با چالش های جدیدی روبرو می شویم. یک نمونه از این چالش ها، مواجه شدن با یک بیمار با دو قسمت فضای بی دندانی در آرچ منديبل است. طرح درمان در این مورد، قرار دادن چهار ایمپلنت (در سایت های شماره 19، 20، 28 و 30) و و ساخت یک پروتز پارسیل متحرک با امکان تبدیل به پروتز ثابت در آینده است.
برای بررسی کیفیت استخوان در این سایت ها، یک CT scan قبل از عمل تهیه شد. این اسکن نشان داد که دو مورد از سایت های ایمپلنت مورد نظر، یعنی شماره 20 و 28، به دلیل نزدیکی به فورامن منتال ، نیاز به ایمپلنتی با طول کوتاه تر دارد و موقعیت آن باید توسط جراحی هدایت شده، تعیین گردد.
به دلیل دشوار بودن کار در این سایت ها، ما تصمیم گرفتیم که ایمپلنت ها را با استفاده از سیستم Genicore’s TAG Guided Surgery  طراحی و جاگذاری کنیم. با استفاده از این سیستم هدایت کننده، ایمپلنت ها می توانند در موقعیت ایده آل تری مطابق با طراحی قرار داده شوند، زیرا قرار دادن ایمپلنت با هدایت این سیستم دقیق تر انجام می شود(شکل 1).

Guided Surgery Systems 2شکل 1. آماده سازی برای استئوتومی با استفاده از TAG drill sequence . راهنمای جراحی توسط پین های ثابت کننده در سایت های ایمپلنت خلفی قرار داده شد.

Guided Surgery Systems 3شکل 2. قرار دادن ایمپلنت تکمیل شده است و healing caps  در جای خود قرار داده شده اند. Guided Surgery Systems 4

شکل 3. سی تی اسکن پس از عمل نشان می دهد که ایمپلنت ها در مکان های ایده آل خود قرار گرفته اند و از ورود به کلیه ی ساختارهای حیاتی، از جمله فورامن منتال جلوگیری شده است.

این جراحی سریع و دقیق انجام شد و به هیچ فلپی در طول جراحی نیاز نبود. یک سی تی اسکن پس از عمل نشان داد که ایمپلنتها در مکان های دقیقی که در برنامه ی پیش از عمل برنامه ریزی شده بودند، قرار گرفته اند.
عکسی که در روز جراحی گرفته شد، نشان می دهد که این عمل جراحی، بخصوص در مقایسه با عملهایی که نیاز به فلپ دارند در طول یک “جراحی با هدایت مغز”(بدون استفاده از سیستمهای هدایت کامپیوتری) ، بدون تروما انجام شده است. زمان زیادی صرف قرار دادن ایمپلنت ها نشد زیرا ما نیازی به تعلیق عمل برای بررسی موقعیت ایمپلنتها و یا بررسی تصاویر در میانه ی عمل جراحی نداشتیم (شکل 2).
سیستم جراحی هدایت کننده ی TAG ، یک سیستم بدون کلید است که استفاده و درک آن آسان است. بر خلاف سایر سیستم ها، در اين روش نيازی به قرار دادن insert در داخل محل تعبيه شده برای دريل كردن، بمنظور مطابقت قطر هر مته نيست. همچنین این سیستم در هنگام برنامه ریزی برای تعیین موقعیت ایمپلنت، تراکم استخوان را در هر سایت در نظر می گیرد.
قرار دادن ایمپلنت در هر روز می تواند چالش برانگیز باشد (شکل 3). از آنجایی که عمل قرار دادن ایمپلنت می تواند پیچیده و یا معمولی باشد، داشتن یک سیستم آسان برای استفاده، در حرفه ی ما دارای ارزشی بالا و مناسب برای استفاده ی روزمره است.

منبع:

http://www.dentistrytoday.com/news/todays-dental-news/item/3473-guided-surgery-systems-provide-accurate-and-predictable-implant-placement