Breaking News

درمان با بوتاکس به منظور کاهش تحلیل استخوان پس از پیوند در بخش قدامی مندیبل در بازسازی با ایمپلنت های دندانی: مطالعه مقدماتی

بیمارانی که فاقد چندین دندان در بخش قدامی فک پایین هستند و ریج مندیبولار قدامی در آنها بشدت تحلیل یافته است(چه به علل بیرونی یا در دوره رشد) غالبا با مشکلات و چالشهای مهمی روبرو می شوند. این مشکلات شامل عدم وجود حجم کافی از استخوان برای قرار دادن ایمپلنت، بمنظور حمایت از پروتز ثابت در بخش قدامی مندیبل است. این کمبودهای استخوانی، مسائل بازسازی قابل توجهی را برای جراح ایمپلنت و متخصص ترمیمی ایمپلنت ایجاد می کند و اغلب نیاز به پیوند بخش بزرگی از استخوان دارد (شکل 1). گرافت استخوانی قرار داده شده در این ناحیه ممکن است گاهی به دلایل متعدد پس از پیوند تحلیل رود. تجربه ما با پیوند استخوانی onlay در بخش قدامی مندیبل، نشان دهنده ی تحلیل شدید گرافت استخوانی به ویژه در طی شش ماهه ی اول است(شکل 2). این نوع از تحلیل حجم گرافت استخوانی onlay از 25 تا 100 درصد گزارش شده است که در نهایت جراحی ایمپلنت، بازسازی پروتزی و پایداری طولانی مدت درمان پروتزی مبتنی بر ایمپلنت را دچار مشکل می کند.

Botox1a Botox1bتصویر 1: عکسهای قبل از درمان بوتاکس ® از بیمار AB

Botox2a Botox2b
شکل 2: تصاویر بعد از پیوند استخوان از بیمار AB: نشان دهنده تحلیل شدید استخوان بدنبال پیوند استخوان onlay (به ترتیب در 3 ماه و 4 ماه بعد از پیوند، بدون درمان بوتاکس®)

عضلات دهان و دندان یکی از عوامل اصلی تحلیل پیشرونده ی استخوان ها و آرچ های دندانی هستند، چه در حالت استراحت و چه در طول عمل سیستم استوماتوگناتیک. از آنجایی که استخوان ها و دندان های ما به نیروهایی که به آنها اعمال می شود، واکنش نشان می دهند در نتیجه، ماهیچه های قوی و پیشرفته می توانند بر قدرت و شکل استخوان تأثیر گذارند. عضلات اطراف دهان سیستم استوماتوگناتیک، به ویژه عضله ی چانه یا mentalis بر شکل و عملکرد استخوانها و دندانها تاثیر می گذارند. روشهای متعددی در پیوند استخوان برای بهبود حجم استخوان پیوند شده، توصیف شده اند، اما هیچکدام نتوانسته اند از تاثیر منتالیس و عضلات اطراف آن بر تحلیل استخوان پیوند شده، بکاهند. هیچ مطلبی در مورد استفاده از بوتاکس به عنوان یک روش کمکی یا جانبی برای کاهش تحلیل استخوان پیوند شده، تاکنون منتشر نشده است.
این مطالعه ی مقدماتی، یک مزیت بالقوه ی درمان با بوتاکس®،(سم بوتولینیوم نوع آ ساخت شرکتAllergan ) برای کاهش تحلیل استخوان پس از پیوند، با هدف اصلی بهبود کیفیت و کمیت کلی استخوان را بتصویر کشید. بیمارانی با حجم استخوان ناکافی برای قرار دادن ایمپلنت، که نیاز به گرافتهای بلوک استخوانی onlay در بخش قدامی مندیبول از استخوان راموس داشتند در این مطالعه شرکت کردند. هدف از این مطالعه ارزیابی نتایج بالینی ترمیم گرافت استخوانی پس از پیوند مرتبط با تغییرات عملکردی ماهیچه ی دهان بر گرافتهای استخوانی مندیبول قدامی از طریق درمان با بوتاکس است.

نتیجه گیری

جراحان ایمپلنت و دندانپزشکان ترمیمی همواره با حجم ناکافی استخوان ها قبل از بازسازی با ایمپلنت مواجه هستند. پایه ی استخوانی کافی، سنگ بنای اسئواینتگریشن موفق ایمپلنت و ارائه ی یک پروتز مناسب است. ایجاد ساختار پایداری از بافت استخوانی تنها عامل حیاتی است که برای موفقیت درازمدت پروتز متکی بر ایمپلنت دندان ضروری است. گرافت های اتوژن استخوانی برداشت شده از مندیبولار راموس چندین مزیت را در بازسازی ریج های آلوئولار برای قرار دادن ایمپلنت ارائه می دهند اما می توانند به طور قابل ملاحظه ای پس از پیوند تحلیل روند. یک مجموعه ی پیچیده از عوامل موثر بر بازسازی استخوان تحت استرس و بار وجود دارد که به طور سنتی به عنوان قانون ولف شناخته می شود. ضروری است که دندانپزشکان از فیزیولوژی گرافت استخوان و ارتباط عملکردی میان استخوان و عضله اطلاع کافی داشته باشند. نتیجه اولیه ی این مطالعه از درمان با بوتاکس در هنگام انجام پیوند بلاک onlay حمایت می کند. بوتاکس® سبب کاهش تحلیل استخوان پس از پیوند بدون ناراحتی و عوارض جانبی می شود. بوتاکس ®  با کاهش عملکرد عضله ی چانه و اطراف دهان باعث کاهش میزان تحلیل استخوان و حفظ و نگهداری حجم استخوان پیوند شده در دوره بهبودی کوتاه مدت می شود و اجازه می دهد قرار دادن ایمپلنت در این ناحیه پس از بلوغ مناسب گرافت، با اطمینان بیشتری انجام شود. این یافته های مقدماتی دانشمندان را به انجام تحقیقات بیشتر و طولانی تری تشویق می کند. مطالعات بیشتر در چندین مرکز به بهبود مراقبت برای این موارد مشکل ترمیمی کمک می کند.

برای مطالعه ی متن کامل این مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید.

منبع:

Botox® for Reduction of Post-Bone Graft Resorption with Anterior Mandibular Dental Implant Reconstruction: A Preliminary Study