Breaking News

حسگر دستی برای تشخيص فوری هاليتوزيس

5 ژوئیه 2018 – به گفته ی انجمن دندانپزشکی آمریکا، نیمی از بزرگسالان در بخشی از زندگی خود از هالیتوزیس یا بوی بد مزمن دهان رنج می برند. هالیتوزیس – یا بوی بد مزمن بازدم – حالتی است که با جویدن آدامس یا مکیدنیهای نعنایی، دهان شویه ها و یا مسواک زدن صحیح، برطرف نمی شود. بر خلاف بوی صبحگاهی دهان و یا بوی بدی که پس از خوردن برخی از غذاها از دهان متصاعد می شود، هالیتوزیس برای مدت زمان بیشتری باقی می ماند و گاهی اوقات نشانه ای از مشکلات جدی پزشکی و دندان پزشکی است. با این حال بسیاری از افراد مبتلا به هالیتوزس ممکن است از وضعیت خود آگاه نباشند مگر اینکه کسی به آنها این وضعیت را گوشزد کند. در حال حاضر، یک دستگاه جدید ممکن است بتواند به این افراد در تشخیص هالیتوزیس خود کمک کند.
محققان موسسه تحقیقات علمی و فناوری کره و موسسه تکنولوژی ماساچوست، سنسورهایی را تولید کرده اند که می تواند مقادیر بسیار کمی از گاز سولفید هیدروژن، -ترکیب شیمیایی که علت بوی بد نفس می باشد- را در هوای بازدم انسان تشخیص می دهد. محققان می گویند که این سنسورهای جدید، مشکلات سنسورهای قبلی از جمله نیاز به یک منبع انرژی یا کالیبراسیون دقیق، حساسیت پایین و یا پاسخ آهسته را  برطرف می کنند.
برای توسعه ی این سنسور، محققان از استات سرب (II) استفاده کردند، این ماده شیمیایی هنگامی که در معرض گاز سولفید هیدروژن قرار می گیرد، به رنگ قهوه ای تغییر رنگ می دهد. این ماده به خودی خود به غلظت 2 ppm  یا کمتر از سولفید هیدروژن موجود در هوای بازدم انسان حساس نمی باشد. بنابراین، محققان استات سرب (II) را به یک شبکه ی سه بعدی نانوفیبری متصل می کردند که محل های متعددی را برای واکنش استات سرب و سولفید هیدروژن فراهم می کند.
دو نوع هالیتوزیس وجود دارد: هالیتوزیس داخل دهانی یا Intraoral و هالیتوزیس خارج دهانی یا Extraoral. به گفته محققان، 85 درصد از بیماران مبتلا به هالیتوزیس از هالیتوزیس Intraoral رنج می برند. هالیتوزیس Intraoral عمدتا ناشی از تولید سولفید هیدروژن و متان تیول است که معمولا در حفره ی دهان یافت می شوند. هالیتوزیس Extraoral ناشی از تولید دی متیل سولفید است که بیشتر به بیماریهایی در ناحیه ی بینی یا ریه مربوط است.
پرفسور Seon-Jin Choi ، از موسسه فناوری ماساچوست، گفت: در این تحقیق ما بر روی تشخیص هالیتوزس داخل دهانی تمرکز کردیم، زیرا اکثر بیماران از این نوع هالیتوزیس رنج می برند.
محققان نمونه های بازدم شرکت کنندگان را در کیسه های تدلر( Tedlar[1] ) جمع آوری کردند. این نمونه ها با 1 پی پی ام سولفید هیدروژن برای شبیه سازی هالیتوزیس مخلوط شده و سپس در معرض سنسورها قرار داده شدند. تمام سنسورها از رنگ سفید به رنگ قهوه ای تغییر رنگ دادند، که نشان دهنده حساس بودن این سنسورها به سولفید هیدروژن علیرغم تداخل با گازهای دیگر بود.
در حقیقت، این حسگر فقط در عرض یک دقیقه می تواند وجود 400 ppb از سولفید هیدروژن را برای چشم غیر مسلح قابل تشخیص کند. همچنین این سنسور، توانست در برابر مقادیر بسیار جزئی از سولفید هیدروژن که به نمونه های بازدمی 10 فرد سالم اضافه شده بود، تغییر رنگ دهد. محققان معتقدند که این فناوری ارزان و آسان می تواند در مطبهای پزشکی و دندانپزشکی استفاده شود.
با توجه با استفاده از تکنیک های الکترواسپینینگ، که تجهیزات ساده و ارزانی برای تولید این حسگرها هستند، در صورت تجاری سازیق قیمت های احتمالی این نوع حسگرها، کمتر خواهد شد. پرفسور Choi گفت:  استفاده از تکنیک الکترواسپینینگ به تولید شبکه های نانوفیبری که هزار برابر کوچکتر از تار موی انسان هستند، در حجم انبوه کمک می کند. علاوه بر این، رنگهای کالریمتریک(رنگ سنجی) را می توان با قیمت بسیار پایین خریداری کرد. سنسورهایی که در آنها از تکنیک رنگ سنجی استفاده می شود، امکان شناسایی گازها به روشی آسان و با چشم غیر مسلح، را فراهم می کنند. در حالی که نیازی به منبع انرژی و یا کالیبراسیون دقیق مانند سنسورهای الکترونیکی ندارد.
رنگی که در این حسگر استفاده می شود، شامل سرب است که می تواند باعث مسائل زیست محیطی شود. با این حال، محققان اکنون در حال توسعه ی سنسورهای سولفید هیدروژن بدون سرب هستند. آنها معتقدند که این تکنولوژی می تواند از طریق شناسایی نیتروژن، آمونیاک، تولوئن و استون در هوای بازدم تنفسی، برای تشخیص بیماریهای آسم، نارسایی کلیوی، سرطان ریه و دیابت مورد استفاده قرار گیرد. نتایج این تحقیق در مجله ی Analytical Chemistry منتشر گردید.

منبع:

http://www.dentistrytoday.com/news/todays-dental-news/item/3512-handheld-sensor-immediately-identifies-halitosis

 

 

[1] کیسه های تدلر Tedlar ممکن است برای جمع آوری نمونه های حاوی حلال های متداول ، هیدروکربن ها ، حلال های کلری شده ، ترکیبات گوگردی ، گاز های جوی و بیوژنیک و بسیاری از ترکیبات دیگر استفاده شوند.