Breaking News

تفاوت در باکتریهای دهان جوانان متولد شده با اچ آی وی ممكن است خطر بروز پوسیدگی دندان را افزایش دهد

10 ژوئیه 2018- گروهی از دانشمندان موسسه ی  Forsyth، یکی از موسسات پیشرو در تحقیقات بهداشت دهان و دندان، با کمک بودجه ی اعطا شده از طرف NIH ، یک مطالعه ی کوهورت بنامPediatric HIV/AIDS ، را انجام دادند که نتایج آن نشان داد تفاوت در باکتریهای دهان جوانان متولد شده با اچ آی وی ممکن است خطر ایجاد حفره های دندانی را افزایش دهد. محققان دریافتند که جوانان آلوده به  HIV، در مقایسه با جوانان بدون این عفونت، تعداد کمتری از یک گونه از باکتریها بنام Corynebacterium دارند، این میکروب در پلاک دندانهای افراد سالم به فراوانی وجود دارد.

دکتر Wenyuan Shi، مدیر عامل و مدیر ارشد علمی موسسه Forsyth گفت: در موسسه فورسیث، ما دانشمندان را تشویق می کنیم که ناشناخته ها را کشف کنند، ما آنها را با منابع و همکاران مناسب برای انجام این کار، تجهیز می نماییم. این گروه از محققان دقیقا همین کار را انجام دادند. وقتی اطلاعات محدودی در مورد نقش بالقوه ی باکتری های دهانی در جوانان آلوده به این ویروس وجود داشت، آنها یک مطالعه را برای پر کردن این شکاف تحقیقاتی و درک بیشتر بیماری های سیستمیک یا درمان آنها انجام دادند تا تاثیر آنها را بر میکروب هایی که سلامت ما را حفظ می کنند یا باعث بیماری ما می شوند، کشف کنند.

محققان دو گروه از جوانان را دنبال کردند: افراد مبتلا به HIV و یک گروه ازجوانان متولد شده از مادران آلوده به HIV ، که خود آلوده به این ویروس نبودند(گروه کنترل).در این تحقیق از جوانانی که در مطالعه ی PHACS AMP  ثبت نام کرده بودند، استفاده شد. در تحقیق PHACS AMP ، نتایج بلند مدت عفونت اچ آی وی و درمان آن در کودکانی که از طریق مادر خود به این عفونت مبتلا شده بود، بررسی گردید. این تحقیق نشان داد که ترکیب باکتریایی در هر دو گروه آزمایش مشابه است، بدین معنا که عفونت HIV اطفال و درمان آن، باعث ایجاد عدم تعادل در باکتری های موجود در پلاک دندان نمی شود. با این حال، جوانان آلوده به اچ آی وی، در پلاک دندانی خود، دارای کورینه باکتریوم‌های کمتری بودند. این نوع باکتریها با جلوگیری از رسیدن اسید لاکتیک تولیدشده توسط باکتری های پوسیدگی زا به دندان های سالم، می توانند از ایجاد حفره جلوگیری کرده و از دندان ها در برابر پوسیدگی محافظت کنند. بنابراین، کاهش کورینه باکتریوم‌ها ممکن است وجود حفره های دندانی بیشتر را در میان جوانان HIV مثبت، توضیح دهد.

دکتر Bruce Paster ، عضو ارشد موسسه ی Forsyth ، متخصص دندانپزشکی و استاد عفونی و ایمنی در دانشکده ی دندانپزشکی هاروارد، گفت: این اطلاعات بسیار مهم هستند؛ زیرا اطلاعات ما را درباره ی نقش بالقوه ی میکروبیوم دهان در جوانانی که با HIV بدنیا آمده اند، افزایش داده است. هیجان انگیز است که فکر کنیم که این باکتری ها می توانند در حفاظت از دندان ها در برابر ایجاد حفره ها دخالت داشته باشند؛ این ممکن است ما را به ابداع درمان های جدید برای جلوگیری از پوسیدگی دندان در این جوانان راهنمایی کند.
این تیم تحقیقاتی امیدوار است در گام بعدی این مطالعه، به مقایسه میکروبیوم دهان و دندان این دو گروه از جوانان با جوانانی بپردازند که هرگز در معرض HIV قرار نگرفته اند. این کار به محققان کمک می کند تا تاثیر قرار گرفتن در معرض HIV را بر میکروبیوم دهان درک کنند. علاوه بر این، تحقیقات آتی کمک می کند تا مکانیسم عملکرد گونه هایی مانند کورینه باکتریوم را در جلوگیری از برخی از بیماری های دهان درک کنیم و از این اطلاعات برای ابداع درمانهای جدید، ارزیابی خطر و پیشگیری از پوسیدگی در جوانان مبتلا به HIV استفاده نماییم.
منبع:

https://medicalxpress.com/news/2018-07-differences-mouths-youth-born-hiv.html