Breaking News

راهی ایمن و موثر برای سفید کردن دندان ها

18 ژوئیه 2018 – در عصر اینستاگرام و اسنپ چت، همه ی افراد آرزوی داشتن لبخندی زیبا با دندانهای سفیدتر را دارند. برای این منظور، افراد می توانند از سفید کننده های دندان استفاده کرده و یا به دندانپزشک مراجعه کنند تا دندان هایشان بطور تخصصی سفید شود. اما هر دوی این درمانها ممکن است به دندان ها آسیب وارد کند. بر اساس مقاله ای که در مجله ی  ACS Biomaterials Science & Engineering، منتشر شده است، محققان هم اکنون یک روش جدید و کمتر مخرب را توسعه داده اند.
هنگامی که غذاهای رنگی و نوشیدنی هایی مانند قهوه یا چای مصرف می کنیم، سطوح بیرونی دندان ها ممکن است دچار تغییر رنگ شوند. به عنوان یک نتیجه، بسیاری از مردم به درمانهای غیر تهاجمی سفید کننده ی دندان رو می آورند تا دندان های خود را سفید کنند. در حال حاضر رایج ترین ماده ی سفید کننده ی دندان، پراکسید هیدروژن است که الکترونها را از مولکولهای رنگدانه که باعث تغییر رنگ دندان شده اند، می رباید و تغییر رنگ دندانها را از بین می برد. سرعت این کار را می توان با قرار دادن دندانها در معرض نور آبی، افزایش داد. اما غلظت بالای پراکسید هیدروژن می تواند مینای دندان را از بین ببرد و باعث حساسیت یا مرگ سلول ها شود. بهمین دلیل، Xiaolei Wang، Lan Liao  و همکارانش به جستجوی ترکیب دیگری بعنوان یک جایگزین ایمن تر برای پراکسید هیدروژن بودند که همچنان در معرض نور آبی فعال شود، اما هنوز موثر باشد.
این تیم، در نانوذرات دی اکسید تیتانیوم با کمک پلی دوپامین (nano-TiO2 @ PDA) تغییراتی ایجاد کردند تا بتوانند آن را با نور آبی فعال کنند. در یک آزمایش اثبات مفهومی، ماده ی حاوی نانوذرات TiO2 @ PDA  بر روی سطح دندان قرار داده شد و در معرض تابش نور آبی قرار گرفت. پس از چهار ساعت درمان، میزان سفید سازی این روش مشابه با روش استفاده از مواد مبتنی بر پراکسید هیدروژن بود. این گروه خاطر نشان کرد که در این روش جدید هیچ آسیبی به مینای دندان وارد نمی شود و سیتوتوکسیسیتی این درمان نسبت به پراکسید هیدروژن به طور قابل توجهی کمتر می باشد. علاوه بر این، درمان با نانوذرات TiO2 @ PDA ، فعالیت ضد باکتریایی در برابر برخی باکتری های خاص نشان داد.

منبع و سایت خبر:

ACS Biomaterials Science & Engineering, 2018; DOI: 10.1021/acsbiomaterials.8b00548

www.sciencedaily.com/releases/2018/07/180718104732.htm