Breaking News

اثربخشی کلرهگزیدین در پروسیجرهای دندانپزشکی در پیشگیری از عفونت محدود است

19 ژوئیه 2018- تعداد زیادی از انواع باکتریها در دهان انسان حضور دارند و ممکن است هنگام انجام اعمال دندانپزشکی مانند کشیدن دندان، به خون منتقل شوند که باعث ایجاد باکتریمی(bacteraemia) می شود که معمولا گذرا است. دهانشویه های کلرهگزیدین یک اثر ضد میکروبی قوی دارند، اما در مورد تاثیر آن در کاهش انتقال باکتریها از دهان به خون در هنگام پروسیجرهای دندانپزشکی، مواضع مخالفی وجود دارد.
اعضای گروه تحقیقاتی  UPV/EHUمی گویند: مطالعات متعدد نشان داده اند که یک دهانشویه ی حاوی کلرهگزیدین یک اثر ضد میکروبی قوی بر روی میکرو فلور بزاق و پلاک باکتریایی دارد. بر اساس این فرضیه می توانیم بگوییم که استفاده از دهانشویه های ضد میکروبی قبل از اعمال دندانپزشکی، باید تعداد میکرو ارگانیسم هایی که به جریان خون منتقل می شوند را کاهش دهد، با این حال این مسئله بسیار بحث برانگیز است.
در سال 1997، انجمن قلب آمریکا (AHA) پیشنهاد کرد که بیماران مبتلا به آندوکاردیت عفونی قبل از انجام اعمال جراحی دندان، باید از دهانشویه ضد میکروبی استفاده کنند. در سال 2006 انجمن بریتانیایی شیمی درمانی ضد میکروبی (BSAC) توصیه کرد برای بیماران در معرض خطر، قبل از انجام پروسیجرهای دندانپزشکی که احتمال باکتریمی در آنها وجود دارد، یک دهانشویه ی 0.2درصد کلرهگزیدین (10 میلی لیتر برای 1 دقیقه) استفاده شود. با این وجود، در سال 2007، AHA  انجام پروتکل های پیشگیری را با هر گونه ماده ی ضد عفونی کننده، بی اثر اعلام کرد.
در تلاش برای رفع این نظرات مخالف، گروه تحقیقاتی UPV / EHU از جمله  Iciar Arteagoitia، Carlos Rodriguez-Andrés  و Eva Ramos  تصمیم به انجام یک بازنگری منظم و متاآنالیز از تحقیقات کنترل دار تصادفی (RCT)، گرفتند. هدف از این مطالعه، بررسی اثربخشی کلرهگزیدین در پیشگیری از باکتریمی پس از کشیدن دندان بود. این پژوهش با همکاری گروه اپیدمیولوژی UPV /  EHU انجام شد و نتایج آن در Plos One منتشر شد.
در این مطالعه که شامل 8 آزمایش بالینی با شرکت 523 بیمار بود، 267 نفر در گروه تحت درمان با کلرهگزیدین قرار گرفتند که 145 مورد باکتریمی در این گروه گزارش شده بود و 256 مورد در گروه شاهد بودند که 156 مورد باکتریمی در میان این افراد ثبت شده بود.

نتایج این تحقیق نشان داد که درصد موارد باکتریمی که می توان با استفاده از دهانشویه ی کلرهگزیدین در یک جمعیت از آن پیشگیری نمود 12 درصد است. NNT یا تعداد بیمارانی که باید برای جلوگیری از باکتریمی درمان شوند، 16 نفر است.
گروه تحقیقاتی UPV / EHU گفتند این نتایج نشان می دهد اثر کلرهگزیدین در جلوگیری از انتقال باکتری دهان به جریان خون در هنگام کشیدن دندان متوسط است و چندان قابل توجه نیست. با این حال، هنوز با توجه به هزینه ی کم آن و عدم وجود عوارض و مشکلات جانبی، قبل از کشیدن دندان استفاده از دهانشویه ی کلرهگزیدین توصیه می شود.

منبع و سایت خبر:

PLOS ONE, 2018; 13 (4): e0195592 DOI: 10.1371/journal.pone.0195592

www.sciencedaily.com/releases/2018/07/180719094354.htm