Breaking News

جوانان آلوده به HIV با چالش های پریودنتال بزرگی روبرو هستند

27 ژوئیه 2018 – درمان ترکیبی ضد رتروویروسی (cART[1]) در حفظ عملکرد سیستم ایمنی و کنترل عفونت های فرصت طلب، از جمله بیماری های مخاطی دهان، در میان افراد مبتلا به HIV موفق بوده است. در حال حاضر، محققان دانشکده دندانپزشکی در دانشگاه کالیفرنیا در حال بررسی رابطه بین cART و نتایج دندانی و پریودنتال در میان جوانان آلوده به HIV هستند.
در یک مطالعه ی مقطعی، معاینات استاندارد دندانپزشکی / پریودنتال برای ارزیابی بهداشت دهان و دندان جوانانی که قبل از تولد بهHIV  آلوده شده بودند(PHIV )، و در مطالعه ی سلامت دهان که بخشی از یک مطالعه ی کوهورت کودکان و نوجوانان مبتلا به HIV / AIDS شرکت داشتند، توسط دندانپزشکان آموزش دیده در 11 کلینیک انجام شد. آنها از شاخص DMFS/T[2] برای تعیین تعداد دندان های پوسیده یا تعداد سطوح دندانی پوسیده و ارزیابی پریودنتال کل دهان برای تعیین تعداد دندانهایی که در هنگام پروبینگ دچار خونریزی می شوند، استفاده نمودند.

در این تحقیق از رگرسیون دوجمله‌ای منفی با انباشتگی صفر[3] برای ارزیابی ارتباط بین نوع cART و نتایج دندانی یا پریودنتال استفاده شد. از میان جوانان  PHIV، 89 افراد در زمان ثبت نام در این تحقیق، تحت درمان ترکیبی ضد رتروویروسی بودند. در میان جوانان مبتلا به PHIV که حداقل یک سال تحت همین نوع درمان cART بودند، میانگین نمره ی دندانهای پوسیده برای افرادی که مهار کننده ی integrase را دریافت می کردند،  86 درصد بیشتر از جوانانی بود که از مهارکننده ی integrase استفاده نمی کردند.
تعداد متوسط دندان هایی با حداقل دو محل خونریزی در هنگام پروبینگ، در بین جوانانی که از سن 6 سالگی یا بالاتر تحت درمان cART  قرار گرفته بودند، نسبت به جوانانی که قبل از 2 سالگی برای آنها این درمان شروع شده بود، بالاتر بود. شروع درمان با مهارکننده های پروتئاز در سن 6 سالگی یا بیشتر با نمرات بالاتر DMFS/T در مقایسه با شرکت کنندگانی که قبل از 2 سالگی این درمان برای آنها آغاز شده بود، ارتباط داشت.
محققان می گویند: این یافته ها نشان می دهد جوانانی که مهار کننده ی انتگراز را دریافت می کنند باید از طریق معاینات پیشگیرانه ی دندانپزشکی تحت نظارت دقیق قرار گیرند. به نظر می رسد که مداخلات پیشگیرانه ی پریودنتال و شروع زودهنگام درمان ترکیبی ضد رتروویروسی از التهاب لثه می کاهد و با DMFT  پایین تری همراه است.
این مطالعه،  با عنوان “افزایش خطر پوسیدگی دندان در میان جوانان PHIV که تحت درمان با مهار کننده های Integrase  هستند” در تاریخ 26 ژوئیه در 96مین نشست عمومی انجمن بین المللی تحقیقات دندانپزشکی در لندن ارائه شد.

منبع:

http://www.dentistrytoday.com/news/industrynews/item/3604-hiv-infected-youth-face-greater-periodontal-challenges

[1] Combination antiretroviral therapy

[2] the decayed-missing-filled-surface/teeth index

[3] The zero-inflated negative binomial model