Breaking News

ارتباط باکتری های دخیل در بیماریهای لثه و سرطان دهان

اسیدهای چرب تولید شده توسط باکتری های دخیل در بیماری لثه ممکن است باعث ضایعات سارکوم کاپوزی (ویروس KS) و تومورهای دهان شوند.bacteria-3d-rendering-400x280

محققان دانشگاهCase Western Reserve به بررسی تاثیر محصولات جانبی باکتریهای دخیل در بیماریهای لثه در قالب اسیدهای چرب، بر رشد ضایعات سارکوم کاپوزی پرداختند.

این یافته ها می تواند در آزمایش بزاق برای تشخیص این باکتری ها و درمان نشانه های احتمالی سرطان یا سرطان قبل از تبدیل آن به سرطان بدخیم بکار رود.

نتایج این تحقیق در مجله Virology منتشر گردید. این مطالعه در درجه اول بر روی باکتری پورفیروموناس ژنژیوالیس و Fusobacterium nucleatum، که هر دو در بروز بیماری های لثه نقش دارند، انجام گردید. این باکتریها در بزاق افراد مبتلا به بیماری پریودنتال بمیزان زیادی وجود دارند.
KS ابتدا به صورت ضایعاتی در دهان ظاهر می شود اما می تواند به تومورهای بدخیم تبدیل شود. تشخیص زود هنگام کلید بقا این بیماران است.

در این مطالعه، دانشمندان به بررسی دقیق علت عدم ابتلا اکثر مردم به این نوع سرطان پرداختند، آنها می خواستند بدانند چه چیز این افراد را در برابر این نوع سرطان محافظت می کند.

برای گردآوری داده ها 21 نفر در این مطالعه شرکت کردند. یازده نفر از این افراد دارای میانگین سنی 50 سال بوده و به بیماری شدید و مزمن لثه مبتلا بودند. ده فرد دیگر دارای بهداشت دهان و دندان خوبی بوده و دارای میانگین سنی 26 سال بودند.

جنبه های متعددی از بزاق همه ی شرکت کنندگان مورد مطالعه قرار گرفت. توجه محققان علاوه بر دو باکتری، به طور خاص، به پنج اسید چرب با زنجیره کوتاه جلب شدند.

پس از اولین آزمایش محصولات جانبی، محققان به این نتیجه رسیدند که اسیدهای چرب بر تکثیر ویروسKS تاثیر دارند. سپس دانشمندان نسخه های پاکسازی شده از این اسیدهای چرب را وارد سلولهای آلوده با ویروس KS نمودند تا واکنش آنها را بررسی کنند، اینکار سبب تکثیر بدون مهار ویروسهای KS گردید.

این مطالعه اهمیت شایان توجهی از نظر بهداشت دهان و دندان برای افراد مبتلا به HIV دارد زیرا در این افراد بدلیل نقص سیستم ایمنی، بدن قادر به مبارزه با بسیاری از عفونتها از جمله ویروسها و سایر عوامل بیماریزا نیست.

منبع: