Breaking News

ناوبری دینامیک برای قرار دادن ایمپلنت بدون فلپ برای دستیابی به یک نتیجه ی قابل اعتماد و قابل پیش بینی

20 اوت 2018 – در این مقاله گزارش درمان یک زن 52 ساله که در مورد ظاهر لبخند خود نگران بود، برای شما شرح داده شده است. این بیمار مولر اول و پرمولر دوم فک بالای خود را چند سال قبل از دست داده بود. اما او از سایر جهات سالم و غیر سیگاری بود. بیمار مایل نبود که از دندان مصنوعی استفاده کند و یا دندان های مجاور سالم او- مخصوصا پرمولر اول سمت راست در فک بالا که پر نشده بود- برای کار گذاری بریج، دستکاری شود. او تمایلی به استفاده از هیچ گونه پروتز متحرکی نداشت و در نهایت تصمیم گرفت که از روکشهای حمایت شده با ایمپلنت استفاده کند، زیرا او می خواست که ترمیم نهایی تا حد امکان به دندان های طبیعی او شباهت داشته باشد.

معاینه ی بالینی و برنامه ریزی درمان

معاینه بالینی این بیمار نشان داد که عرض بوکو- پالاتال ریج ماگزیلاری او به اندازه کافی است و برای جراحی بدون فلپ مناسب است. این موضوع یکی از خواسته های بیمار بود، زیرا بیمار پس از درمان در صدد رفتن به سفری با مسافت طولانی بود، بنابراین کاهش تعداد مراجعات و کاهش عوارض بعد از عمل از خواسته های او بود.
از ناوبری دینامیک کامپیوتری با Navident توسط ClaroNav  برای این بیمار استفاده شد. اسکن و برنامه ریزی درمان در طی جلسه ی ارزیابی درست 48 ساعت قبل از جراحی ایمپلنت انجام شد. یک NaviStent ساخته شد و یک مارکر فیدوسیال (a fiducial marker) قبل از اسکن CBCT ، متصل شد. ساخت NaviStent سریع و آسان است و به طور مستقیم از طریق قالب گیری از دندان های موجود بیمار با استفاده از مواد ترمو پلاستیک منحصر به فرد، تهیه می شود. NaviStent برای اطمینان از سطح بالایی از ثبات، و دسترسی نامحدود به سایت های برنامه ریزی شده برای قرار دادن ایمپلنت، طراحی و ساخته شد.
اسکن با سیستم Moritana 3-D CBCT، انجام گردید و تصاویری با وضوح بالا و بدون هیچگونه دیستورشنی برای تشخیص دقیق و برنامه ریزی درمان تهیه شد. رادیوگرافی و CBCT نشاندهنده ی تقریبا 9 میلیمتر عمق استخوان، از لبه ی ریج تا کف آنتروم ماگزیلاری در محل پرمولر دوم سمت راست بالا بود و عمق استخوان در محل مولر اول، بیش از 5 میلیمتر نبود. برنامه ریزی بلافاصله پس از اسکن در حضور بیمار انجام شد، بنابراین او می توانست درمان پیشنهاد شده را در نرم افزار Navident  مشاهده کند. او با توجه به اقداماتی که برای رسیدن به موقعیت مطلوب ایمپلنت و بمنظور کاهش خطر بروز عوارض بالقوه انجام شد، اطمینان خاطر یافت و تحت تاثیر این فن آوری پیشرفته قرار گرفت.
نرم افزار برنامه ریزی Navident ، محل قرار دادن ایمپلنتها را به نحوی تعیین می کند که آنها در بهترین موقعیت نسبت به محل قرار گیری دندانهای سابق قرار گیرند. اندازه، شکل و موقعیت روکش های مورد نظر قبل از درمان برنامه ریزی می شود و موقعیت آنها نسبت به ایمپلنت ها تعیین می گردد، به طوری که می توان رستوریشن مطلوبی را ارائه نمود.
با توجه به عمق محدود استخوان در محل مولر اول ، افزایش ریج با استفاده از تکنیک internal sinus lift (یا تکنیک Summer) برنامه ریزی شد. این تکنیک با حداقل تهاجم، امکان قرار دادن ایمپلنت های دندانی در محلی با عمق کم استخوان، را بدون ایجاد عوارض iatrogenic[1] به دلیل آسیب به غشای Schneiderian ، امکان پذیر می کند.

برای مطالعه ی ادامه ی این مطلب بر روی لینک زیر کلیک کنید:

Dynamic navigation for reliable and predictable flapless implant placement

منبع:

https://www.dental-tribune.com/clinical/dynamic-navigation-for-reliable-and-predictable-flapless-implant-placement/

 

[1] وابسته به بیماری‌های ناشی از جراحی یا دارو یا درمان پزشک