Breaking News

بازسازی استخوان با داربست های میکروسفیری از پیش وسکولاریزه شده ی ژل فیبرین / PLGA

تامین جریان خون در بازسازی استخوان آلوئولار در یک نقص بزرگ استخوانی که با یک ماده ی داربست سلولی پر می شود، بمنظور تامین اکسیژن کافی و مواد مغذی برای سلول های داخل داربست نقشی اساسی دارد. برای مقابله با عوارض ناشی از خونرسانی ناکافی به داربست هایی که برای ارتقاء بازسازی استخوان طراحی شده اند، محققان یک داربست از قبل وسکولاریزه(دارای عروق خونی) را برای بهبود ضایعات استخوانی بزرگ آلوئولار طراحی کردند.

آنها سلول های بنیادی مزانشیمی مشتق از خون محیطی (PBMSCs) و سلول های تشکیل دهنده کلونی های اندوتلیالی(ECFCs) را از خون محیطی جمع آوری و با ژل فیبرین در هم آمیختند و سپس با میکروسفیرهای پلی لاکتیک- کو- گلیکولیک اسید (PLGA) مخلوط نمودند تا یک داربست میکروسفیری از  ژل فیبرین/ PLGA بسازند(FP).

القای تمایز استئوژنیک سلولهای PBMSCs و pre-vascularization در داربست FP به طور جداگانه در شرایط مختلف انجام شد. بررسی ها نشان داد PBMSC ها درون داربست FP به ژل فیبرین متصل می شوند و تمایل دارند به سطح میکروسفیرهای PLGA مهاجرت کنند و غلظت بالایی از نشانگرهای استخوانی را تولید کنند. ECFCs که همراه با سلولهای PBMSC در داربست های FP کاشته می شوند، تمایل دارند که ساختاری مشابه با مویرگها در بستر ژل فیبرین ایجاد کنند. این ساختارهای مویرگی به فضای میان میکروسفیرها نفوذ کرده و انتظار می رود که با مویرگهای خونی در in vivo آناستوموز(پیوند بین عروق) دهند. بطورکلی، این نتایج نشان می دهد که این نوع داربست FP که دارای ساختارهای عروقی از پیش تولید شده(pre-vascularized) است، بتواند بر کمبود اکسیژن و مواد مغذی که در داربست های معمولی با آن مواجه هستیم، غلبه کند و منجر به اثرات بالینی بهتری گردد. برای مطالعه ی متن کامل این مقاله به آدرس منبع مراجعه کنید.

منبع:

https://www.nature.com/articles/s41427-018-0076-8