Breaking News

مراقبت از دندانهای کودکان

کودکان خردسال قادر به تمیز کردن دندان های خود نیستند، شما به عنوان پدر و مادر، باید مراقبت از دندانهای آنها را وقتیکه بسیار خردسال هستند، بعهده گرفته و هنگامیکه بزرگتر می شوند در مسواک زدن صحیح به آنها کمک کنید. توجه داشته باشید شما الگوی مناسبی برای کودکان خود هستید پس در رعایت بهداشت دهان و دندانهای خود کوشا باشید . برای آموزش مسواک زدن به کودکان از روشهایی مانند آواز خواندن همراه با بیان روش صحیح مسواک زدن هر یک از دندانها استفاده کنید یا برای عروسکها در هنگام بازی مسواک زده یا نخ بکشید و کودک را با خواندن داستانهایی در مورد دندانها به تمیز نگه داشتن دندانها و دهان خود تشویق نمایید.

هنگامی که کودک شما بتواند نام خود را بنویسد(7 سالگی)، دیگر آماده ی بر عهده گرفتن مسئولیت تمیز کردن دندانهای خود می باشد، در این هنگام لازم است بر کار آنها نظارت کنید تا از صحیح بودن شیوه ی مسواک زدن و تمیز نمودن دندانهای آنها اطمینان حاصل کنید.

شما باید تمیز کردن دهان کودک را حتی قبل از روییدن دندانهای او آغاز کنید، بدین ترتیب تمیز نگه داشتن دهان برای شما و کودک شما تبدیل به یک عادت می شود، اینکار سبب می شود دندانهای شیری در محل تمیزی رشد کنند.هدف کلی تمیز کردن تمام قسمت های لثه و دندان ها است.

نحوه ی انجام این کار بشرح زیر است:

  • کودک را در یک مکان راحت بحالت خوابیده قرار دهید.
  • مطمئن شوید که شما براحتی می توانید داخل دهان نوزاد را ببینید.
  • با استفاده از یک مسواک کوچک، نرم یا مسواک انگشتی و یا با قرار دادن یک لیف حوله ای تمیز مرطوب بر روی انگشت خود لثه و دندانهای کودک را پاک کنید.
  • تا زمانی که در دهان کودک دندانی وجود ندارد از خمیر دندان استفاده نکنید.

 

چگونه باید دندانهای کودک را مسواک زد

مرحله ی 1 1 brush

مسواک را با زاویه 45 درجه نسبت به دندان در محل تلاقی لثه ها و دندان قرار دهید.

 

 

مرحله ی 2

با حرکت دورانی ملایم اما نه مالشی، سطوح بیرونی و داخلی هر یک از دندانها را تمیز کنید. برای دندان های جلویی، از نوک مسواک استفاده کنید. نکته ی کلیدی ملایمت در مسواک زدن است، مسواک زدن خشن به لثه ها صدمه می زند. سطوح جونده را با حرکت عقب و جلو تمیز نمایید.2brush

 

 

 

 

 

بطور خلاصه در دیاگرام زیر نحوه ی مسواک زدن هر بخش نشان داده شده است:

 

 how-to-brush-your-teeth

مسواک
بهترین نوع مسواک، مسواک نرم، با موهای گرد، اندازه ی برس کوچک و دسته ای بلند است. باید توجه داشته باشید که اندازه ی برس مسواک مناسب با اندازه ی دهان و سن فرزند شما باشد. مسواکهای الکتریکی نیز برای کودکان وجود دارد اما با دندانپزشک در مورد استفاده از این مسواکها برای کودک خود مشورت کنید. حداقل هر 3 یا 4 ماه یک مسواک جدید خریداری کنید. اگر مسواک فرسوده شده یا برس آن تغییر شکل دهد، مسواک زدن با آن بخوبی انجام نمی شود و ممکن است به لثه های فرزند شما صدمه وارد کند.

خمیر دندان

  • برای کودکان زیر دو سال مسواک بدون خمیر دندان توصیه می شود.
  • برای کودکان 2 تا 6 سال مسواک همراه با مقدار بسیار کم خمیر دندان *حاوی 1000 ppm فلوراید
  • برای کودکان بزرگتر از 6 سال مسواک همراه با خمیر دندان حاوی 1400 ppm فلوراید

اطمینان حاصل کنید که خمیر دندان حاوی فلوراید است. حتما به نماد یا تاییدیه ی وجود فلوراید در خمیر دندان بر روی جعبه یا تیوب خمیر دندان، توسط سازمان استاندارد یا سازمان غذا و دارو یا وزارت بهداشت و درمان توجه کنید. تنها مقدار بسیار کمی از خمیر دندان را بر روی مسواک قرار دهید و مطمئن شوید که کودک شما آن را از دهان خود خارج نمی کند.

خوردن بیش از حد خمیر دندان ها توسط کودکان ممکن است به فلوئوروزیس دندانی منجر شود، کودکان زیر 6 سال باید تحت نظارت والدین و تنها با استفاده از مقدار بسیار کمی خمیر دندان مسواک بزنند.
* برای کودکان زیر 3 سال مسواک زدن دندانها باید توسط یک فرد بزرگسال انجام شود. استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید در این گروه سنی است به میزان خطر ابتلا کودک به پوسیدگی دندان بستگی دارد.

والدین برای تعیین میزان خطر ابتلا به پوسیدگی دندان برای کودکان زیر 3 سال، باید با متخصص دندانپزشک مشورت کنند. اگر چنین خطری کودک را تهدید می کند، دندان کودک باید توسط یک فرد بالغ با استفاده از حداقل مقدار خمیر دندان حاوی فلوراید (به اندازه یک دانه برنج) مسواک زده شود، استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید به مقدار کم برای رسیدن به تعادل بین مزایای فلوراید و خطر ابتلا به فلوئوروزیس موثر است. اگر کودک در معرض خطر پوسیدگی دندان نباشد، دندانهای کودک باید توسط یک فرد بالغ با استفاده از یک مسواک مرطوب شده با آب، مسواک شود.
کودکان 3-6 سال باید با کمک یک فرد بزرگسال دندانهای خود را مسواک بزنند و تنها از مقدار کمی (به اندازه یک نخود سبز) از خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنند.

نخ دندان

نخ کشیدن دندانهای کودک خود را از زمانی که دو دندان مجاور هم روئیده اند آغاز کنید، گاهی می توان از خلال دندان برای این کار استفاده کرد اما بطور کلی روش کشیدن نخ دندان برای کودک بشرح زیر است:

مرحله ی FLOSS-11

یک قطعه نخ به اندازه ی طول بازوی فرزند خود بردارید. آنرا در اطراف انگشت وسط خود بپیچید، بطوریکه حدود 2 اینچ نخ در فاصله ی بین دو دست قرار گیرد. از انگشت سبابه خود را برای هدایت نخ بین دندانها استفاده کنید.

 

 

 

 

مرحله ی flossing32

نخ را بین دو دندان با حرکت بسیار آرام بلغزانید و بشکل C آنرا حلقه کنید، نخ را باید تا اطراف پایه دندان، جاییکه دندان با لثه در تماس است، حرکت دهید.

 

 

 

 

مرحله ی flossing 23

دندانها را از محل تماس با لثه بسمت نوک دندان 2 یا 3 بار یا بیشتر تمیز کنید، نخ را با حرکت اره ای روی دیواره ی هر دندان حرکت دهید، تا زمانی که صدای جیر جیر تمیز شدن آن به گوش برسد.
هر دو طرف از هر دندان را نخ بکشید ، پشت آخرین دندان مولر فراموش نکنید. با حرکت از یک دندان به دندان دیگر، از یک بخش جدید از نخ دندان استفاده کنید.


 

توصیه های تغذیه ای

  • رژیم متعادل غذایی برای حفظ بهداشت دهان و سلامت عمومی کودک ضروری است، این رژیم غذایی شامل صبحانه، نهار ، شام و دو میان وعده می باشد.
  • مصرف آب و شیر بعنوان نوشیدنی های حمایت کننده از سلامت دندانها توصیه می شود.
  • بهتر است کودکان را از مصرف نوشیدنیهای قندی و آبمیوه ها منع کنید، بخصوص از مصرف این نوشیدنیها بهمراه غذا جلوگیری نمایید.
  • آب میوه ها و میوه های اسیدی مانند سیب و پرتقال باید در زمان صرف غذا خورده شوند نه بعنوان میان وعده ، زیرا اسید موجود در آنها سبب پوسیدگی مینای دندان می شود.
  • باید از خوردن اسنک ها به دفعات زیاد بین وعده های غذایی اجتناب شود.
  • اگر داروها بر اساس ساعت خاصی به کودک داده نمی شود بهتر است، بلافاصله پس از صرف غذا به کودکان داده شود.
  • از خوردن شیرینی های یا خوراکی های جویدنی و چسبنده که خوردن آنها مدت زمان زیادی بطول می انجامد و پاک شدن آنها از دندانها و دهان سخت است، جلوگیری نمایید.
  • اگر برای کودک شربت بعنوان دارو تجویز شده است، باید آنرا در زمان صرف غذا به کودک بخورانید.

 

سوالات رایج والدین درباره ی مسواک زدن و بهداشت دهان و دندان کودکان

از چه وقت باید مسواک زدن را برای کودک آغاز کرد؟

کارشناسان معتقدند دندانها بمحض پدیدار شدن باید تمیز شوند زیرا هرچه این کار در سنین پایین تر انجام شود زودتر به یک عادت در زندگی روزمره تبدیل می گردد، بهتر است در ابتدا از یک حوله ی نرم که دور انگشت پیچیده می شود بجای برس و مسواک استفاده کنید. برخی از دندانپزشکان معتقدند از مسواک زمانی که چهار دندان در یک ردیف ظاهر شود می توان استفاده کرد اما برخی توصیه به مسواک زدن را به پس از 2 یا 3 سالگی موکول می کنند.

آیا باید فرزند من همیشه قبل از خواب مسواک بزند؟

بله، اگر می خواهید از شر میکروبها (باکتری) و قندهای باقیمانده در دهان که باعث پوسیدگی می شوند، خلاص شوید، هر شب باید قبل از خواب مسواک زدن را برای کودک خود انجام دهید یا در مسواک زدن به او کمک کنید. به علاوه، از آن جاییکه، بزاق به تمیز نگه داشتن دهان کمک می کند اما در هنگام خواب به اندازه ی کافی تولید نمی شود. بطورکلی دو بار مسواک زدن در روز توصیه می شود در هنگام صبح و درست قبل از رفتن به رختخواب و مدت زمان آن نباید کمتر از دو دقیقه باشد. بنابراین مسواک زدن در زمان خواب بسیار مهم است. در هنگام مسواک زدن باید توجه زیادی به دندانهای مولار پشتی داشت زیرا اولین پوسیدگی ها در این دندانها ظاهر می شوند.

آیا استفاده از فلوراید برای کودک مضر نیست؟

فلوراید برای کودکان بی خطر است. فلوراید یک ماده معدنی طبیعی است که با محافظت و تقویت دندانها، از پوسیدگی آنها جلوگیری می کند و با استفاده از آن در اوایل زندگی فرزند شما، حفاظت مضاعفی برای تشکیل دندانها فراهم می شود .اگر آب شیر در شهر و محلی که زندگی می کنید حاوی فلوراید نیست از دندانپزشک خود در مورد لزوم تجویز مکمل فلوراید برای کودک خود سوال کنید.

آیا آب تصفیه کن های خانگی فلوراید را از آب خارج می کنند؟

تنوع گسترده ای در آب تصفیه کن ها وجود دارد، برخی انواع آن فلوراید را فیلتر می کنند هنگام خرید به این موضوع دقت کرده و انواعی را خریداری نمایید که فلوراید آب را حذف نمی کنند.

آیا نوع خمیر دندانی که کودک استفاده می کند، مهم است ؟
بسیاری از خمیر دندانهای کودکان با سلیقه کودک طعم دار هستند تا کودک به مسواک زدن تشویق شود. بنابراین خمیر دندان مورد علاقه فرزند خود را انتخاب کنید. همچنین، به مهر و تایید انجمن دندانپزشکی ایران یا کشورهای معتبر و اداره ی استاندارد و یا تاییدیه ی سازمان غذا و دارو روی بسته توجه نمایید. در نهایت، برچسب کارخانه سازنده را مطالعه کنید برخی از خمیر دندانها برای کودکان زیر سن خاصی توصیه نمی شوند.
کودک من می تواند از دهانشویه استفاده کند؟
به طور کلی، دهان شویه در کودکانی که قادر به تف کردن و شستشوی دهان نیستند، توصیه نمی شود – مهارت هایی که در حوالی سن 6 سالگی کسب می شود. در کودکان بزرگتر، دهان شویه های حاوی فلوراید می توانند از پوسیدگی دندان جلوگیری کرده و درکنارمسواک زدن و نخ دندان استفاده شوند. شستشو با آب بعد از غذا نیز به حذف برخی از ذرات بزرگتر مواد غذایی از بین دندان ها کمک خواهد کرد.

دنتال سیلانت چیست و آیا انجام آن برای کودکان ضروری است؟

دنتال سیلانت یک لایه ی محافظتی نازک است که سطوح جویدن دندانهای آسیاب شیری را پر کرده و از پوسیدگی آنها جلوگیری می کند.
از چه هنگام باید کودک را نزد دندانپزشک برد ؟
به طور کلی توصیه می شود که نوزاد درسن 1 سالگی یا ظرف 6 ماه پس از رویش اولین دندان، توسط یک دندانپزشک معاینه شود. بدین ترتیب دندانپزشک با معاینه ی دندانها و فک از هر گونه بی نظمی دندانها مطلع شده و به پدر و مادر شیوه ی صحیح مسواک زدن و رژیم غذایی مناسب را آموزش می دهد.
دندان کودکان با یک ترتیب زمانی خاص پدیدار می شوند. این نمودار اطلاعات بیشتری را در مورد ترتیب زمانی رویش دندانهای یک کودک در اختیار شما قرار می دهد:

 

نمودار ترتیب رویش دندانها
دندانهای بالایی زمان رویش دندانها     زمان از دست دادن دندانها    
پیشین میانی 8 تا 12 ماهگی                   6 تا 7 سالگی            
پیشین طرفی 9 تا 13 ماهگی              7 تا 8 سالگی            
نیش

16 تا 22 ماهگی      

10 تا 12 سالگی              
آسیاب اول 13 تا 19 ماهگی       9 تا 11 سالگی              
آسیاب دوم 25 تا 33 ماهگی       10 تا 12 سالگی              
دندانهای پایینی
آسیاب دوم 23 تا 31 ماهگی       10 تا 12 سالگی              
آسیاب اول 14 تا 18 ماهگی       9 تا 11 سالگی                
نیش 17 تا 23 ماهگی       9 تا 12 سالگی                
پیشین طرفی 10 تا 16 ماهگی       7 تا 8 سالگی                
پیشین میانی 6 تا 10 ماهگی         6 تا 7 سالگی                

 

 71834547465007359379

 منابع:

http://www.webmd.com/oral-health/guide/brushing-flossing-child-teeth

http://www.webmd.com/parenting/baby/caring-babies-teeth

http://www.citygatedental.ie/prevention.php

http://www.cda-adc.ca/en/oral_health/cfyt/dental_care_children/cleaning.asp