Breaking News

درمان اختلالات خواب با اقداماتی فراتر از حرکت مندیبل به جلو

نویسنده دکتر پیام عطایی، دندانپزشک

18 سپتامبر 2018 – توجه به اختلالات تنفسی مرتبط با خواب به علت رشد آگاهی عمومی، درک بهتر جوامع پزشکی و دندانپزشکی در مورد نقش دندانپزشکان در شناسایی و درمان این اختلالات و بیانیه ی اخیر انجمن دندانپزشکی آمریکا(ADA)، در تاکید بر غربالگری فعال بیماران برای اختلالات تنفسی، درمان مناسب و یا ارجاع بیماران به متخصصین مربوطه، افزایش یافته است. با این حال، این تحولات کمتر از دو سال است، که رخ داده است.
برای دندانپزشکانی مانند من که برای یک دهه یا بیشتر به درمان این گروه از بیماران پرداخته اند، مسیر کمک به این افراد آسان نبوده است. از نیاز به آموزش همکاران پزشک ما برای غربالگری بیماران و مبارزه با شرکت های بیمه درمانی برای پوشش ابزارها و درمانهای مربوط به اختلالات تنفسی خواب، تا ارائه ی درمان به این بیماران و اموزش آنها، با پستی و بلندیهای زیادی روبرو شده ایم، اما مشاهده ی درمان این گروه از بیماران و بهبود وضعیت سلامت و زندگی آنها بسیار رضایت بخش است.
من افتخار می کنم که بگویم که بیش از هزار بیمار را با استفاده از الاینرهای شفاف و یا درمانهای ترکیبی درمان کرده ام، در ادامه یک مورد درمان پیچیده ی اختلال خواب را در یکی از بیمارانم برای شما بازگو می کنم.

دنی در میانه ی دهه ی 30 سالگی خود با شکایت از خروپف با صدای بلند و اینکه چگونه این موضوع رابطه او با همسرش را تحت تاثیر قرار داده است به من مراجعه کرد. او به من گفت که آماده خرید یک دستگاه درمان اختلال خواب از فروشگاه های تجهیزات پزشکی است و می خواهد نظر من را در این باره بداند. او همچنین به من گفت که فکر نمی کند که آن چنان که همسرش ادعا می کند، بلند خروپف کند.
من به او یک فرم غربالگری دادم که خطر ابتلای او را به آپنه ی خواب مشخص می کرد. بررسی سریع عوارض dentofacial، نتایج غربالگری را تایید کرد (شکل 1).

 من به دنی گفتم که براساس اطلاعاتی که تاکنون جمع آوری کرده ام، من ترجیح می دهم که خواب شبانه ی او در یک آزمایشگاه خواب بررسی شود.
چند روز بعد Danny برگشت و نتایج بررسی خواب شبانه ی او توسط یک پزشک خواب، شک و تردید من را تایید کردند. دنی به آپنه انسدادی خواب (OSA)مبتلا بود که یک وضعیت بالقوه تهدید کننده حیات است. در حالی که نتایج دنی، نشان می داد که او را به  OSA “خفیف” مبتلا می باشد، اما حتی OSA خفیف می تواند اثرات قابل توجهی بر سلامت فرد بر جا گذارد، همانطور که در مورد دنی، با خروپف شدید و تاثیر بسیار منفی بر کیفیت زندگی اش همراه بود.
پس از بررسی نتایج مطالعه و تمام پرونده های جمع آوری شده، دنی با درمان پیشنهادی که استفاده از یک دستگاه دهانی بود، موافقت کرد.1 osaتصویر 1:  عکس هایی که در طول غربالگری اولیه گرفته شد.

Treating Sleep Disorders2تصویر 2: بررسی و اندازه گیری بایت دنی

3osa4 osaتصویر 3 و 4: راه های هوایی دنی با و بدون دستگاه خواب

5 osa6osaتصاویر 5 و 6: عکسهایی که بلافاصله پس از درمان و هفت سال بعد گرفته شد

بر اساس یک درمان استاندارد من mandible to maximum protrusion  دنی را اندازه گیری کردم و سپس بر اساس این معیار یک دستگاه الاینر شفاف را برای دنی سفارش دادم. متاسفانه درمان با دستگاه دهانی که بر اساس بایت دنی بطور سفارشی برای اصلاح مندیبل ساخته شده بود، نه تنها به بهبود وضعیت او کمکی نکرد بلکه موجب شکایت دنی از درد مفصل فک شد، و من از اثربخش نبودن این روش استاندارد ناامید شدم.

راه حل
خوشبختانه، در نهایت، راه حلی پیدا کردم که به من و همکارانم در شناسایی، درمان و مدیریت بیماران مبتلا به اختلالات تنفسی خواب به طور سیستماتیک کمک کرد و آن راه حل ارائه شده توسط شرکت SleepArchiTx بود. SleepArchiTx علاوه بر ارائه ی خدمات و پشتیبانی، شرایط هر بیمار را با من بررسی کرده و توصیه های پزشکی و لوازم ایده آلی که بیمار باید استفاده کند را معرفی می کند. این شرکت همچنین به من در ایجاد برنامه ی درمان سفارشی برای هر بیمار کمک می کند.
در مورد دنی،  SleepArchiTx توصیه کرد که مال اکلوژن دنی و آپنه خواب او را با یک درمان ترکیبی با استفاده از دستگاه Aligner Sleep Appliance (ASA) و درمان با الاینر شفاف انجام دهیم. به این ترتیب، مال اکلوژن دنی برطرف و راه هوایی او بطورکلی بهبود یافت (شکل 3 و 4).
نتایج قابل توجه بود، آپنه خواب دنی از هفت بار در ساعت به دو بار در هر ساعت کاهش یافت و علایم او به طور معنی داری برطرف شد. حرکت شدید مندیبل بیمار برای رسیدن به این موفقیت ضروری نبود. وضعیت دنی تنها با جلوبردن مندیبل در حدود 1 تا 2 میلیمتر و 3 تا 4 میلی متر در جهت عمودی کافی بود و شرایط بیمار پس از گذشت بیش از 7 سال تثبیت شده بود (شکل 5 و 6).

شما ممکن است بپرسید چرا دستگاه در حال حاضر کار می کند؟

همانطور که من فهمیدم، بسیاری از بیمارانم به طور عمده از مشکلات  فضای velopharyngeal (حلقی دهانی) و nasopharyngeal (مربوط به گلو و بینی) رنج می برند. در این حالت، بافت نرم در طول خواب کولاپس می شود، و باعث خروپف شدید یا آپنه ی خواب جدی تر می گردد. این به این معنی است که همیشه مشکلات oropharynx علت بروز آپنه نیست. بنابراین، حرکت ماندیبل به جلو ممکن است برای این دسته از بیماران کار نکند. حتی ممکن است وضعیت را بدتر کند.
علاوه بر ارائه ی این دستگاه، من دنی را به پزشک مراقبتهای اولیه ی او ارجاع دادم.  SleepArchiTx همچنین در مراقبت هماهنگ از بیماران به من کمک می کند، زیرا بیمارانی مانند دنی، که دارای سابقه خانوادگی دیابت هستند، ممکن است در معرض سایر اختلالات مرتبط با اختلالات خواب مانند بیماری قلبی عروقی، خواب آلودگی روزانه و / یا مرگ زودرس باشند. پیگیری های دندانپزشکی و پزشکی هماهنگ در این مورد بسیار مهم است. خدماتی مانند این، هم اکنون حمایتی را به من ارائه می دهد که من برای دستیابی به نتایج عالی برای بیماران مبتلا به اختلالات تنفسی خواب، نیاز داشتم.

منبع:

http://www.dentistrytoday.com/news/todays-dental-news/item/3808-treating-sleep-disorders-more-than-moving-the-mandibles-forward