Breaking News

دیجیتالیزیشن خارج دهانی: یک پروتکل دیجیتال برای درمان جراحی بیماران بی دندان

6 سپتامبر 2018 – امروزه برنامه ریزی مجازی و جایگذاری ایمپلنت در موقعیت های 3 بعدی نسبت به استخوان، بافت نرم و پروتز نهایی برنامه ریزی شده، تبدیل به یک استاندارد طلایی شده است. برای به دست آوردن چنین تجسمی، لازم است که داده های آناتومیکی و پروتزی به درستی با هم مطابقت کنند. هدف از این مقاله، ارائه ی یک پروتکل اسکن خارج دهانی از پروتز در مطب و در حضور بیماران کاملا بی دندان است.

مواد و روشها: این مطالعه با هدف ارزیابی امکان انجام یک پروتکل جدید برای اسکن پروتز در خارج از دهان در مطب، جهت انجام عمل جراحی ایمپلنت هدایت شده در آرک های کاملا بی دندان انجام شده است. این پروتکل جدید شامل 2 اسکن خارج دهانی در مطب با استفاده از یک اسکنر داخل دهانی پودری است. بخش اول بر پایه ی دیجیتالی کردن پروتز فعلی با افزودن نشانگرهای رادیواوپک ساخته شده در کامپوزیت flowable و بدنبال آن، بر روی هم قرار دادن تصاویر(imaging superimposition ) با کمک داده های DICOM است. بخش دوم بر پایه ی دیجیتالیزیشن خارج دهانی conventional scan  abutments  ثابت شده بر روی یک تری طراحی شده ی سفارشی (specially designed customized tray)  بر اساس برنامه ریزی مجازی اصلی است.

یافته ها: سه بیمار (یک مرد و دو زن) با میانگین سنی 58.9 سال تحت درمان قرار گرفتند. در مجموع 13 ایمپلنت با استفاده از رویکرد هدایت شده جای گذاری شد. برای همه ی بیماران 2 بار اسکن دیجیتال خارج دهانی بدون هیچ گونه انحراف از پروتکل اصلی انجام گردید. همه ی ایمپلنتها موفق بوده و میزان بقای پروتزی 100 درصد بود.

نتیجه گیری: با وجود محدودیتهای این تحقیق، محققان می گویند دیجیتالی كردن در کنار صندلی بیمار ممكن است روش دقیق تری نسبت به روش های معمول باشد، و می تواند درمانی سریع، آسان و دقیق و با هزینه ی کمتر را ممکن سازد. آزمایش های تصادفی کنترل شده برای ارزیابی قابلیت پیش بینی و تکرارپذیری این پروتکل و جریان کار ضروری است.

متن کامل این مقاله در شماره 2018/2 Journal of Oral Science and Rehabilitation منتشر شده است و در آدرس زیر در دسترس است:

https://www.dtscience.com/extraoral-chairside-digitalization-clinical-reports-on-a-new-digital-protocol-for-surgical-and-prosthetic-treatment-of-completely-edentulous-patients

منبع:

Extraoral digitalization: A digital protocol for surgical treatment of edentulous patients