Breaking News

6 راه استفاده از نانوذرات در دندانپزشکی در آینده

24 سپتامبر 2018 – در حال حاضر، نانو ذرات این توانایی را یافته اند که تقریبا هر جنبه ای از دندانپزشکی را متحول کنند، از رادیوگرافی ها و رستوریشنها تا ارتودنسی و جراحی دهان. اندازه و ویژگی های منحصر بفردشان به آنها توانایی ویژه ای برای هدف قرار دادن و نفوذ در باکتری ها و بافت ها داده است.
دانشمندان سخت در تلاشند تا راه هایی را برای وارد نمودن نانوذرات به تقریبا هر جنبه ای از دندانپزشکی بیابند. نویسندگان این مقاله که در مجله ی Drug Discovery Today (31 اوت 2018) منتشر شده است، برخی از هیجان انگیزترین راه های ممکن برای استفاده از نانوذرات در آینده ی دندانپزشکی را توضیح داده اند.
دکتر Ranjeet Bapat ، استاد دانشکده ی دندانپزشکی دانشگاه بین المللی پزشکی در کوالالامپور و رهبر این تحقیق گفت: پیشرفت های اخیر در نانوذرات و نانولوله ها در جراحی دندانپزشکی، اندودنتیکس و مدیریت پریودنتال، نقش مهمی در بهبود حرفه ی دندانپزشکی ایفا کرده اند. در این مقاله 6 موردی که محققان معتقدند نانوذرات می توانند سبب پیشرفت دندانپزشکی در آینده شوند، توضیح داده شده است.

رستوریشنهای قوی تر
یکی از راه هایی که نانوذرات می توانند به بهبود دندانپزشکی کمک کنند، توانایی آنها در ایجاد رستوریشنهایی قوی تر و انعطاف پذیرتر است. به عنوان مثال، یک مطالعه ی جدید نشان داده است که کامپوزیتهای تشکیل شده از نانوذرات سیلیکا و دی اکسید سیلیکون قوی تر و انعطاف پذیرتر از کامپوزیت های سنتی هستند. مطالعات دیگر نشان داده اند که نانوذرات هیدروکسی آپاتیت دارای سازگاری زیستی با بدن بوده و می توانند برای بهبود گلاس آیونومر مورد استفاده قرار گیرند.
نویسندگان معتقدند این کار باعث بهبود خواص مکانیکی سیمان گلاس ایونومر و استحکام اتصال آن با دنتین می گردد، بنابراین، نانوذرات هیدروکسی آپاتیت می توانند برای افزودن به مواد مختلف ترمیم کننده مفید باشند.
دندانهای مصنوعی که از عفونت جلوگیری می کنند

به گفته ی نویسندگان، چندین نوع از نانوذرات دارای خواص ضد باکتریایی و ضد میکروبی هستند که می توانند برای مهار تشکیل بیوفیلم مفید باشند. به طور خاص، نانوذرات نقره (AgNPs) می توانند برای تحویل دارو بصورت موضعی مورد استفاده قرار گیرند. یک مطالعه ی دیگر نشان داده است که از نانوذرات نقره می توان در درمان دنچر استوماتیت استفاده نمود.

محققان اظهار داشتند:  افزودن AgNPs به پلیمرهایی که برای بهسازی بافت یاtissue conditioners   و یا به عنوان پایه های پروتز استفاده می شوند، نتایج رضایت بخشی را در درمان دنچر استوماتیت ارائه داده است. بنابراین، افزودن AgNPs به پروتزها می تواند از عفونت های مرتبط با بافت مخاطی جلوگیری کند.

تحویل موثرتر داروها

نانوذرات نقره تنها نوع از نانوذراتی نیستند که نتایج امیدوار کننده ای را برای تحویل دارو و از بین بردن باکتری های مضر ارائه داده اند. به عنوان مثال، نانوذرات طلا دارای خواص ضد میکروبی، ضد باکتریایی و ضد قارچی هستند و انواع خاصی از این نانوذرات ممکن است برای کاربردهای پزشکی و دندانپزشکی از جمله پانسمان زخم، پوشش ها و چسبها استفاده شوند.
علاوه بر این، محققان دریافتند که نانوذرات کیتوزان میتوانند کلرهگزیدین را به آرامی در طول 48 ساعت آزاد کنند و نانوذرات پلیمری به مدت چهار هفته می توانند کلرهگزیدین را آزاد کنند.
نانوذرات فلوراید کلسیم (CaF2) میتوانند فلوراید را بهتر از سیستمهای معمولی تحویل دهند. یک مطالعه ی دیگر نشان داد که مواد معدنی فلوراید را از نانوذرات CaF2 بیشتر از منابع دیگر جذب می کنند.
محققان می گویند: نانوذرات فلوراید کلسیم (CaF2) دارای واکنش پذیری و حلالیت بیشتری نسبت با ماکروذرات CaF2 هستند و این به دلیل افزایش حلالیت نانوذرات CaF2 در مقایسه با ذرات ماکرو فلوراید کلسیم است، که همین موضوع مقدار جذب فلوراید را از نانو ذرات CaF2 افزایش می دهد و در کاهش حساسیت دندانی موثرتر است.

تصویربرداری واضح تر

نانوذرات نه تنها تاثیری مستقیم بر محیط زیست دهان دارند؛ بلکه همچنین می توانند برای بهبود تصویربرداری دندان استفاده شوند، زیرا برخی از انواع نانوذرات، پوششی را بر روی سطوح دندانی ایجاد می کنند و سبب کنتراست دندان ها و لثه ها از دیگر ساختارهای دهان در رادیوگرافی و تصاویر می شوند.
به عنوان مثال، یک مطالعه نشان داد که نانوذرات طلا میتوانند برای کمک به تجسم ساختارهای دندانی در تصویربرداری 2بعدی و 3 بعدی استفاده شوند. تحقیقات دیگر نشان داده است که نانوذرات اکسید آهن را می توان برای افزایش کنتراست در تصویربرداری رزونانس مغناطیسی استفاده کرد.

ایمپلنتهایی بهتر

نانو ذرات همچنین می توانند بعنوان پوششی برای ایمپلنت ها استفاده شوند و از تجمع باکتری ها جلوگیری کرده و به اسئواینتگریشن ایمپلنت کمک کند.
نقره، اکسید آهن و نانوذرات مس همه دارای خواص ضد باکتریایی هستند که سبب شده است آنها را به پوشش مناسبی برای ایمپلنتها تبدیل کند. علاوه بر این، نانوذرات طلا باعث افزایش روند پیوند استخوان به ایمپلنت می شود.
محققان می گویند: با توجه به تأثیرات تحریک کننده ی نانوذرات بر تمایز استئوبلاستها، نانوذرات طلا همچنین می توانند به عنوان عوامل استئوژنیک مورد استفاده قرار گیرند.

خمیر دندانهای ترمیم کننده

شاید یکی از هیجان انگیزترین خصوصیت نانوذرات، توانایی آنها برای کمک به رمینرالیزاسیون دندان ها باشد.
یکی از مطالعات in vitro نشان داده است که نانوذرات هیدروکسی آپاتیت همراه با نانوذرات سیلیکا و دی اکسید سیلیکون باعث معکوس نمودن دمینرالیزاسیون دنتین تا 20 درصد از سطح فسفات اولیه ی دنتین می شود. همین مطالعه همچنین نشان داد که ترکیبی از نانوذرات باعث کاهش تجزیه ی مواد معدنی دندان می شود. نانوذرات سیلیکا و دی اکسید سیلیکون در دنتین دمینرالیزه نفوذ کرده و باعث مینرالیزاسیون ناهمگن ماتریکس کلاژن دنتین در معرض یک محلول مصنوعی بزاق، می شوند. یکی دیگر از کاربردهای این تکنولوژی تولید خمیر دندانهای ترمیم کننده است. دو مطالعه ی آزمایشگاهی(in vitro) نشان داد که خمیر دندانهای حاوی نانوذرات هیدروکسی آپاتیت ممکن است باعث تقویت خواص ترمیمی و حساسیت زدایی خمیردندان شود. محققان اظهار داشتند: رمینرالیزاسیون دنتین و مینای دندان با استفاده از خمیر دندان حاوی نانوذرات هیدروکسی آپاتیت در مقایسه با خمیر دندان های حاوی آمین فلوراید بیشتر است. بنابراین، نویسندگان به این نتیجه رسیدند که نانو ذرات هیدروکسی آپاتیت می توانند باعث تقویت رمینرالیزاسیون دندانها شوند.

منبع:

https://www.drbicuspid.com/index.aspx?sec=sup&sub=pmt&pag=dis&ItemID=323636