Breaking News

اثر ضد باکتریایی یک دهانشویه ی فومی و توانایی آن برای حذف بیوفیلم ها

هدف از این مطالعه ارزیابی فعالیت ضد میکروبی یک دهانشویه جدید حاوی یک سیستم لاکتوپراکسیداز است که بجای حالت مایع به شکل فوم می باشد. این ارزیابی در خارج از بدن موجود زنده و در شرایط آزمایشگاهی انجام گردید.
محققان بیوفیلم هایی از پنج گونه از باکتریها را بر روی سطوح هیدروفوب و هیدروفیل رشد دادند، در حالی که بیوفیلم موجود در بزاق را بر روی مینای دندان رشد دادند. سپس هر سطح را در معرض این دهانشویه ی فومی یا محلول سالین در محیط آزمایشگاهی قرار دادند. در این مطالعه از دانسیتومتری نوری و میکروسکوپ الکترونی اسکنینگ((SEM برای تعیین میزان تجمع بیوفیلم پس از قرار گرفتن در معرض دهانشویه یا سالین، بمدت 5 یا 30 ثانیه استفاده شد.
نتایج این بررسی ها نشان داد که دهانشويه فوم در برابر بيوفيلم های ايجاد شده توسط  S. aureus ، K. rhizophila، M. thalaiicus، E. coli  و C. violaceum فعال بوده و مقدار قابل توجهی از بيوفيلم را از هر یک از سطوح حذف نموده است. بیوفیلم نابالغ 4 ساعته کمتر از بیوفیلم 24 ساعته در برابر این دهانشویه مقاومت کرد. شستشوی 30 ثانیه ای بهترین عملکرد را داشت، و تا 66٪ از بیوفیلم ها را از سطوح هیدروفیل حذف نمود. تصویربرداری SEM حذف بیوفیلم دهانی را از سطح مینای دندان پس از شستشو با دهانشویه فوم، بمدت 5 ثانیه، تایید کرد.
محققان می گویند: دهانشویه ی فوم اثر قابل توجهی بر بیوفیلم در حال رشد در مقایسه با محلول سالین دارد. بیوفیلم های در حال رشد به عملکرد این دهان شویه ی فومی بیشتر حساس بودند، این موضوع استفاده از این دهانشویه را پس از خوردن غذا توجیه می کند، زمانی که ممکن است سایر وسایل و مواد بهداشت دهان و دندان در دسترس نباشد.
محققان نتیجه گیری نمودند که دهانشویه ی فومی می تواند یک ابزار مناسب برای مراقبت از دهان و دندان پس از خوردن غذا در شرایطی باشد که امکان مسواک زدن یا تمیز نمودن دندان با سایر ابزارها وجود نداشته باشد و یا زمانی که لازم است خطر ابتلا به بیماری های دهانی مرتبط با بیوفیلم کاهش یابد.

منبع:

https://www.nature.com/articles/s41405-018-0005-5

BDJ Open volume 4, Article number: 17038 (2018)