Breaking News

آلودگی هوا ممکن است موجب افزایش خطر ابتلا به سرطان دهان شود

17 اکتبر 2018- بحث در مورد تغییرات آب و هوایی و اثرات آن بر کره ی زمین موضوع داغی است و یکی از این بحثهای خاص، به ویژه مربوط به آلودگی هوا است که به طور فزاینده ای تبدیل به یک مسئله جهانی شده است. با این حال، در جنوب شرق آسیا، بسیاری از مردم برای دهه ها با مه دود مواجه بوده و هستند. در یک مطالعه جدید، دانشمندان تایوانی ارتباط بین ذرات معلق2.5)  (PM و سرطان دهان را در میان مردان تایوانی مورد بررسی قرار دادند. نتایج آنها اطلاعات ما را در این زمینه افزایش داد اما به تحقیقات بیشتری برای درک این خطر نیاز است.
تعداد موارد جدید و مرگ و میر ناشی از سرطان دهان در بسیاری از نقاط جهان در حال افزایش است و عوامل شناخته شده ای مانند سیگار کشیدن، مصرف الکل، ویروس پاپیلومای انسانی و در بعضی از مناطق آسیای جنوب شرقی جویدن بتل کوید (یا Paan – پان ترکیبی از موادی که در برگ بتل پیچیده شده) در آن نقش دارند. ثابت شده است که ذرات معلق  PM 2.5 برای سلامت دستگاه تنفسی و قلب و عروق مضر هستند و برای تعیین اینکه آیا این ذرات ممکن است در افزایش تعداد بیماران مبتلا به سرطان دهان نقش داشته باشند، محققان مجموعه ای از داده ها را بررسی کردند.
ذرات PM2.5 ، به ذرات جامد معلقی در اتمسفر اشاره دارد که دارای قطری کمتر از 2.5 میکرون هستند که حدود 3 درصد قطر یک موی انسان است. در این تحقیق، دانشمندان از داده های سال 2012/2013 از چهار مرکز خدمات بهداشتی استفاده کرده و در کل اطلاعات 482،659 مرد 40 ساله و بالاتر را که برای خدمات بهداشتی پیشگیرانه به این مراکز مراجعه نموده بودند، و اطلاعاتی در مورد مصرف سیگار و عادات جویدن بتل در این افراد، را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.
بر اساس نتایج این مطالعه، 1617 مورد سرطان دهان در میان مردان در سال 2012/2013 تشخیص داده شده بود. نکته جالب توجه این است که مصرف سیگار و جویدن مکرر بتل کوید به طور قابل توجهی با خطر بالای تشخیص سرطان دهان همراه بود. با این حال، سطح بالای PM2.5 نیز با خطر بالای سرطان دهان مرتبط بود.
در مقایسه با سطوح زیر 26.74 میکروگرم در متر مکعب، غلظتهای بالاتر از 40.37 میکروگرم در متر مکعب ، با 43 درصد افزایش خطر تشخیص سرطان دهان ارتباط داشتند. بنابراین، محققان پس از بررسی عوامل تاثیرگذار بالقوه، دریافتند که افزایش سطح PM2.5 ممکن است با افزایش خطر ابتلا به سرطان دهان همراه باشد.
با این حال، با توجه به روش تحقیق در این مطالعه، نویسندگان به این نکته اشاره کرده اند که این مطالعه دارای محدودیتهایی نیز بوده است، از جمله فقدان اطلاعات در مورد مقدار PM2.5 وارد شده در دهان و قرار گرفتن درازمدت در معرض این آلودگی. با این وجود، آنها معتقدند که با توجه به حجم بزرگ نمونه ، فضا برای بحث و گفتگو در مورد PM2.5 و اثرات آن بر سلامت وجود دارد.
این مطالعه در the Journal of Investigative Medicine  در 9 اکتبر 2018 به صورت آنلاین منتشر شد.

منبع:

Pollution may cause increased risk of oral cancer, study finds