Breaking News

آینده ی درمانهای پریودنتال

29 اکتبر 2018 – بسیاری از بیماران از تخصص یک پریودنتیست اطلاع بسیار اندکی دارند، پریودنتیست ها متخصص پیشگیری، تشخیص و درمان بیماریهای لثه و ساختارهای حمایت کننده از دندان هستند. پس صحبت در مورد آینده ی پریودنتیکس مهم است.
آیا می دانستید که این امکان وجود دارد که علیرغم پیشرفتهای بسیار زیاد در زمینه ی استراتژی های پیشگیرانه، پریودنتیست ها هرگز بیکار نشوند؟ این به دلیل افزایش امید به زندگی انسان ها است که به دلیل بهبود استانداردهای زندگی در سالهای اخیر میّسر شده است. این موضوع به نوبه خود منجر به افزایش آگاهی در مورد اهمیت بهداشت دهان و دندان و افزایش تعداد افرادی می شود که نیاز به ایمپلنت های دندانی دارند. بهترین راه برای همگام شدن با این پیشرفت، از طریق همکاری یک پریودنتیست با بهداشت کار دهان و دندان، ممکن است.
تخصص پریودنتولوژی در دو سال گذشته تغییرات بسیاری کرده است و هدف نهایی حفظ دندان ها در شرایطی راحت و عملکردی است. این امر منجر به توسعه سطح بالایی از تحقیقات و پیشرفت در بازسازی بافت استخوانی و بافت همبند برای حمایت از دندانها شده است.
Photodisinfection در پریودنتولوژی
اصطلاح Photodisinfection ، نوع موضعی از درمان فوتودینامیک (PDT) است. در حالی که PDT  در دندانپزشکی جدید است،PDT  بیش از 20 سال در زمینه های مختلف پزشکی مورد استفاده قرار گرفته است. PDT در حال حاضر برای ضدعفونی پلاسما(plasma pooling disinfection )، بیماریهای پوستی، دژنراسیون ماکولا و چندین نوع سرطان نیز مورد استفاده قرار می گیرد.
در پریودنتولوژی هدف اصلی استفاده از Photodisinfection ، از بین بردن باکتری هایی است که بیشتر مسئول پیشرفت بیماری پریودنتال هستند. درمان Photodisinfection جایگزین درمان SRP مکانیکی سنتی نمی شود، بلکه مکمل آن است.
دندانپزشکی عمومی و پریودنتیکس
مشارکت بین پریودنتیکس و دندانپزشکی عمومی به اندازه کافی نیست تا بیماران بتوانند از این فرصت استفاده ی کامل کنند. با افزایش سن جمعیت بیماران، تقاضا برای عمل جراحی پلاستیک پریودنتال و ایمپلنت های دندانی افزایش خواهد یافت. اما مشکل این است که اکثر مردم در مورد نحوه ی انتخاب یک متخصص دندانپزشکی مناسب برای انجام این روش های تخصصی اطلاع کافی ندارند.
یک متخصص پریودنتیست برای درمان استخوان و بافت هایی که مسئول نگهداشتن دندان در محل خود هستند آموزش دیده است و بنابراین انتخاب بسیار مناسب تری برای انجام ایمپلنت های دندانی، بازسازی کل دندانها و عمل جراحی پلاستیک پریودنتال است.
چاپ سه بعدی
نوآوری های تکنولوژیکی در دندانپزشکی، از جمله چاپ سه بعدی و توموگرافی کامپیوتری با پرتو مخروطی (CBCT) ، برنامه ریزی و اجرای درمانهای پریودنتال را بسیار ساده تر کرده است. فناوری به آرامی و به طور پیوسته راه خود را به دندانپزشکی باز می کند.
چاپ سه بعدی به عنوان یک تکنولوژی انقلابی می تواند نحوه ی تولید محصولات را تغییر دهد. چاپ سه بعدی می تواند تعداد کمی از کالاهای سفارشی را با هزینه های نسبتا پایین تولید می کند. در حالیکه از این تکنولوژی در حال حاضر برای ساخت نمونه های اولیه و موکاپ ها یا قالبهای گرافیکی استفاده می شود، چندین کاربرد امیدوار کننده برای تولید اندام های مصنوعی، روکشهای دندانی و قطعات جایگزین در آینده ی نزدیک ارائه خواهد شد. نوآوری های اخیر در پریودنتیکس منجر به پیشرفتهای قابل پیش بینی در نتایج درمان پریودنتال در بیشتر بیماران شده است.
همانطور که پریودنتولوژی و دندانپزشکی همچنان در حال تکامل هستند، یک چیز با اطمینان روشن است: آینده ی پریودنتولوژی بسیار هیجان انگیز خواهد بود.

منبع:

The future of periodontal therapy