Breaking News

ارتباط پوکی استخوان و درمان آن با وضعیت پریودنتال در زنان مسن

اول دسامبر 2015- در مطالعه حاضر، محققان به بررسی تاثیر پوکی استخوان بر افزایش فرکانس و شدت پریودنتیت مزمن در زنان سالمند پرداختند، آنها همچنین تاثیرویتامین D و درمان پوکی استخوان را بر وضعیت پریودنتال این افراد بررسی نمودند.elderly woman

در این مطالعه مقطعی، تراکم مواد معدنی استخوان(BMD) ستون فقرات کمری و پروکسیمال استخوان ران افراد شرکت کننده با استفاده از روش متداول، غیر تهاجمی و ساده یDual- energy X-ray absorptiometry یا DEXA ارزیابی گردید. همچنین ویژگیهای بالینی و جمعیتی این افراد ثبت شد و همه ی شرکت کنندگان تحت بررسی و معاینه کامل پریودنتال قرار گرفتند. مقدار 25 هیدروکسی ویتامین D سرمی با لومینسانس شیمیایی اندازه گیری گردید.

از میان 1266 نفر، چهل و هشت زن سالمند با تراکم استخوان طبیعی و 86 زن سالمند با پوکی استخوان انتخاب شدند.

فرکانس سایت هایی با سطح چسبندگی کلینیکی ≥6 میلی متر در زنان مبتلا به پوکی استخوان نسبت به کسانی که تراکم استخوان نرمالی داشتند، بالاتر(P = 0.003) بود و تحلیل لثه ≥3 میلی متر (0.002 P=) در این افراد بیشتر مشاهده شد، همچنین احتمال پریودنتیت شدید در افراد دارای پوکی استخوان بیش از دو برابر افرادی با تراکم استخوان طبیعی بود(odds ratio (OR) = 2.49, 95 % CI [1.14 to 5.43]).

شانس ابتلا به پریودنتیت شدید در زنان مبتلا به استئوپروز که تحت درمان این بیماری قرار نگرفته بودند (OR = 3.16, 95 % CI [1.28 to 7.82]) نسبت به کسانی که از بیس فسفونات ها برای درمان پوکی استخوان استفاده می کردند، بیشتر بود(OR = 2.04, 95 % CI [0.85 to 4.89]) .

در میان شرکت کنندگانی که مقدار ویتامین D سرمی آنها پایین بود، شانس ابتلا به پریودنتیت شدید در کسانی که مبتلا به پوکی استخوان بودند نسبت به کسانی با تراکم استخوان طبیعی (= P 0.027) بالاتر بود، اما ارتباط سطح ویتامین D و پوکی استخوان بعد از تنظیم عوامل تاثیرگذار از نظر آماری معنی دار نبود( p = 0.198).

این یافته ها نشان می دهد که احتمال بروز پریودنتیت در زنان مبتلا به پوکی استخوان نسبت به زنانی با چگالی نرمال مواد معدنی استخوان (BMD) بیشتر است و با شدت بالاتری ظاهر می شود ، این احتمال به ویژه در کسانی که تحت درمان پوکی استخوان قرار نگرفته اند، افزایش می یابد، درمان پوکی استخوان فرد را از ابتلا به پریودنتیت حفاظت می کند. برای مطالعه ی متن انگلیسی این مقاله کلیک کنید.

منبع:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26626187