Breaking News

ارتباط بین استرس، اضطراب و سلامت دندان

این ارتباط ممکن است شما را متعجب کند، اما سلامت روان رابطه ی نزدیکی با سلامت دهان دارد. مسائلی مانند افسردگی، استرس و اضطراب می تواند بر سلامت دندان های شما تأثیر گذارد. بر طبق نظرسنجی ملی بهداشت و تغذیه، تقریبا دو سوم افراد مبتلا به افسردگی، تجربه ی دردهای دندانی را داشته اند، در حالی که وضعیت دندان های نیمی از افرادی که به طور کلینیکی افسردگی آنها محرز شده است، نسبتا خوب تا ضعیف گزارش شده است. همچنین ارتباطی قوی بین بیماری لثه و سلامت روانی ضعیف وجود دارد. افرادی که دارای مشکلاتی مانند افسردگی و اضطراب هستند، باید مراقبت های ویژه ای در هنگام مراقبتهای بهداشتی روتین دهان و دندان دریافت کنند.
علل بهداشت ضعیف دهان و دندان
شایعترین علت بهداشت ضعیف دهان و دندان در بیمارانی با مشکلات روانی، اثرات رفتاری استرس و اضطراب است. در هنگام مقابله با یک مشکل مرتبط با سلامت روانی، برای فرد دشوار است که انضباط خاصی را برای مراقبت دقیق از دندان ها و لثه ی خود دنبال کند. به همین دلیل بهتر است فرد بیمار، وقتی را برای بررسی وظایفی که قرار است در طول روز بصورت روتین انجام دهد؛ اختصاص دهد(take time out for self-reflection)، این کار بسیار مهم است، زیرا می تواند به فرد انرژی لازم برای انجام کارهای روزمره را بدهد. افراد افسرده بیشتر احتمال دارد که رژیم های غذایی ناسالمی داشته باشند و از برنامه ی معاینات منظم دندانپزشکی عدول کنند.
استرس همچنین می تواند اثرات فیزیولوژیکی بر بدن داشته باشد. افزایش ناگهانی هورمون استرس یعنی کورتیزول، سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند، که باعث می شود باکتری ها به لثه حمله کرده و سبب بروز التهاب شوند. بعضی از داروهای ضد افسردگی و ضد اضطراب می توانند باعث خشکی دهان شوند، به این معنی که پس از خوردن غذا، بزاق کافی برای جدا نمودن باقیمانده های غذا از سطح دندانها و لثه تولید نمی شود و همین موضوع به پوسیدگی دندانها و عوارض دیگر کمک می کند.
افرادی که به اضطراب شدید مبتلا می باشند، گاهی دارای علائمی مانند آفتهای دهانی و دندان قروچه  هستند. هر دوی این علایم به سلامت دهان و دندان آسیب می رسانند و هر دو اثرات کوتاه مدت و طولانی مدتی دارند. دندان قروچه، ممکن است آسیبهای دائمی به دندانهای مولر وارد نماید و باعث آسیبهای جبران ناپذیری به مینای دندان شود.
چگونه از دندان های خود مراقبت کنید
در حالی که برای افرادی که از افسردگی و اضطراب رنج می برند، دنبال کردن یک روال همیشگی می تواند دشوار باشد، اما این کار برای حفظ بهداشت دهان و دندان و سلامت لثه ها، بسیار ضروری است. همه ی افراد باید تلاش کنند که دندان های خود را دو بار در روز مسواک بزنند و هر روز حداقل یکبار در روز نخ بکشند یا از مسواکهای بین دندانی استفاده کنند. همچنین یک ایده ی خوب استفاده از دهانشویه برای کمک به شستشوی دهان و خارج نمودن باقیمانده های غذا و از بین بردن باکتری های خطرناک است. اگر فرد در بخاطر سپردن زمان انجام مراقبتهای بهداشتی دهان و دندان مشکل دارند، بهتر است زنگ ساعت یا موبایل او را برای یادآوری ساعت مسواک زدن دندانها در هنگام صبح و شب تنظیم کنید.
سلامت روانی ضعیف نه تنها می تواند بر ذهن، بلکه بر بدن نیز تاثیر گذارد. استرس، اضطراب و افسردگی می تواند بر بهداشت دهان و دندان تاثیر گذارد و منجر به ایجاد بیماری لثه و پوسیدگی دندان شود. بهتر است به افرادی که از مسائل بهداشت روانی رنج می برند، روزانه مراقب از دندان ها را یادآوری نمود، تا بتوانند بهداشت دهان و دندان خود را در وضعیت خوبی نگه دارند.

منبع:

The Link Between Stress, Anxiety, and Dental Health