Breaking News

سلول های بنیادی اسکلتی در “منطقه ی استراحت” در واقع بسیار پر کارند

12 دسامبر 2018 – سلول های بنیادی اسکلتی، بسیار ارزشمند هستند، زیرا محققان معتقدند که می توانند بسیاری از انواع آسیبهای استخوانی را درمان کنند، اما یافتن آنها دشوار است زیرا هیچ کس از مشخصات ظاهری آنها دقیقا آگاه نیست و هیچ کس نمی داند که آنها در چه محلی زندگی می کنند.

Skeletal Stem Cells in “Resting Zone” Actually Are Hard at Workدر این تصویر از صفحه ی رشد (نوار تیره در وسط)، سلول های قرمز که از منطقه استراحت (بالای نوار تاریک) گسترش یافته و تا پایین ادامه دارند، سلولهای بنیادی اسکلتی هستند. سلول های سبز استئوبلاستها هستند. پایین ترین لایه استخوان و مغز استخوان است.

محققان دانشگاه میشیگان نوعی سلول بنیادی اسکلتی را در منطقه ی “استراحت” در صفحه ی رشد اپیفیزی(the epiphyseal growth plate)، که یک بافت غضروفی خاص است و یک درایور مهم برای رشد استخوان می باشد، شناسایی کردند.

پرفسور Noriaki Ono، استادیار دانشکده دندانپزشکی دانشگاه میشیگان گفت: قرار داشتن سلول های بنیادی در منطقه ی استراحت منطقی بنظر می رسد، زیرا محققان معتقدند که سلول های بنیادی در حالت آرام و خفته هستند تا زمانی که به آنها نیاز باشد.

پرفسور Ono و همکارانش برای پیدا کردن این سلول ها، از پروتئین های فلورسنت برای نشان دار کردن گروه های خاصی از سلول ها در موش ها و نظارت بر آنها استفاده نمودند. آنها می خواستند رفتار این سلول ها را در شرایط بومی آنها( نه در ظرف آزمایشگاه)، در طول چرخه زندگیشان بررسی کنند.

سلول هایی که آنها یافتند دارای معیارهای سلول های بنیادی اسکلتی بودند، زیرا آنها به سلول هایی تبدیل می شدند که غضروف و استخوان را در حین حمایت از تولید سلول های خونی، تولید می کردند. پرفسور Ono گفت: این سلولها ممکن است فقط یک نوع از سلول های بنیادی اسکلتی باشند، اما این یک شروع مهم برای شناسایی سلول های بنیادی اسکلتی است.

پرفسور Ono گفت: بررسی و درک این سلول های بنیادی ویژه در صفحه ی رشد به ما کمک خواهد کرد که علت بروز برخی از انواع دفرمیتی های استخوانی و بیماری های استخوان شکننده را در برخی از بیماران بیابیم.

صفحه رشد شامل لایه های مختلفی است، منطقه استراحت در بالاترین لایه قرار دارد. تصور می شد که سلول های موجود در منطقه ی استراحت تقسیم نمی شوند، اما گروه پرفسور Ono متوجه شد که بعضی از سلول های این منطقه از خواب بیدار می شوند و شروع به ساخت سلول های سریع التقسیم کندروسیت می کنند که ستون های زیبایی شبیه دسته ای از پنکیکهای روی هم قرار گرفته را می سازند و رشد استخوان را حفظ می کنند.

بعضی از این سلول ها در منطقه استراحت از لایه ی بالایی به سمت لایه ی پایین در صفحه رشد حرکت می کنند. بعضی از آنها از صفحه رشد عبور کرده و به سمت حفره ی مغز استخوان به تولید استئوبلاست ها(سلول هایی که استخوان می سازند) و سلول های استرومای مغز استخوان، که از سلول های خونی پشتیبانی می کنند، می پردازند.

پرفسور Ono گفت: من با مشاهده ی این تقسیمات و رشد سلولی شگفت زده شدم، آنطور که بنظر می رسد سلول های منطقه استراحت تنبل نیستند، در حقیقت آنها سلولهای پرکاری هستند. آنها گاهی اوقات از خواب بیدار می شوند و به ساختن کندروسیتها ادامه می دهند.

از مدتها پیش این فرضیه مطرح بود که کندروسیت ها در پایین صفحه ی رشد می میرند، اما این یافته ها نشان می دهد که آنها زنده مانده و به استخوان سازی ادامه می دهند.

نتایج این مطالعه با عنوان “منطقه ی استراحت در صفحه ی رشد، بندرگاه گروه منحصر به فردی از سلول های بنیادی اسکلتی” در مجله ی Nature منتشر شد.

منبع:

http://dentistrytoday.com/news/industrynews/item/4170-skeletal-stem-cells-in-resting-zone-actually-are-hard-at-work