Breaking News

براکتهای DIY؟ ارتودنتیست ها می گویند قبل از ردیف کردن دندان های خود مجددا فکر کنید

19 دسامبر  2018– نویسنده  Joanna Clay از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی

با پیشرفت فن آوری های اسکن و چاپ سه بعدی، برخی از بیماران به درمان هایی روی آورده اند که نیاز به مراجعه به ارتودنتیست ندارد.

چند سال پیش، داستان یکی از دانشجویان کالج که با چاپ سه بعدی، براکت های خود را تولید کرده بود، وایرال شد. از آن زمان تا کنون، شما احتمالا بیلبوردها و یا تبلیغات رسانه های اجتماعی را در مورد شرکت های DIY[1] aligner ، که بدون نیاز به مراجعه به یک متخصص ارتودنسی، براکت های مورد نیاز شما را برایتان به درب منزلتان ارسال می کنند را دیده اید. اما کارشناسان و فارغ التحصیلان دانشکده دندانپزشکی Herman Ostrow از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی (USC) می گویند: مهم است که یک ارتودنتیست نیاز شما به استفاده از براکتهای DIY را تایید کند.

دکتر Nehi Ogbevoen ، متخصص ارتودنسی از USC گفت: نخستین چیزی که باید به خاطر داشته باشید این است که در ارتودنسی فقط ظاهر دندانها نیست که مرتب می شود، بلکه ما نه تنها زیبایی لبخند شما را بهبود می بخشیم بلکه بایت و عملکرد دندانهای شما را در جویدن ارتقا می دهیم. ما در این رشته ی تخصصی تلاش می کنیم تا بایت و لبخند شما را به خوبی طراحی کرده و تغییرات آن را در طی پیری بعد از گذشت 30 تا 40 سال، پیش بینی می کنیم.

اغلب متخصصان ارتودنسی می خواهند بیماران با مراجعه به دندانپزشک خود از راهنمایی های جدید و به روز بهره مند شوند. آنها قبل از درمان، تصاویر جامع اشعه X بیمار را بررسی می کنند تا اطمینان یابند که هیچ نشانه ای از بیماریهای لثه یا حفره ها و پوسیدگی های بزرگ وجود ندارد.

اگر کمپانی های عرضه کننده ی براکتهای DIY از شما تصاویر اشعه X فک و دندانهایتان را نخواهند، کارشناسان و فارغ التحصیلان Ostrow می گویند: بهتر است در مورد سفارش این براکتها مجددا فکر کنید.

دکتر Ogbevoen گفت: چیزهای زیادی وجود دارد که می توانیم در تصاویر رادیوگرافی ببینیم، به عنوان مثال، دندان های نهفته، موارد دیگری نیز وجود دارد که اگر شما به دندانپزشک به طور منظم مراجعه نکنید، تشخیص داده نمی شوند و واقعا مشکل آفرین خواهند شد.

مردم اغلب به دلیل قیمت DIY که می تواند حدود 2000 دلار باشد، اغوا می شوند. در مقایسه، براکتهای سنتی فلزی یا Invisalign به طور معمول از 5000 تا 8000 دلار هزینه دارند، اگر چه Invisalign گزینه هایی برای موارد بی نظمی های کم در دندانها دارد که ارزان تر می باشند. به طور کلی، DIY aligners برای بی نظمی های بسیار خفیف مناسب هستند.

اما، کارشناسان می گویند: اگر شما به بیماری تشخیص داده نشده ای، مبتلا باشید و یا با یک مسئله ی ناشناخته ای روبرو باشید، الاینرهای DIY می توانند وضعیت را بدتر کند و در بلندمدت هزینه ی بیشتری را به شما تحمیل کنند.

در هنگام گرفتن براکتهای DIY ، مشاوره کنید

دکتر هانی یوسف، استاد دانشکده ی استروو، که همچنین دارای مطب خصوصی در Orange County است، گفت: بیماری با عوارض جانبی منفی ناشی از یک کیت DIY به من مراجعه کرد. او افزود: اگرچه ارتودنسی می تواند هزینه هنگفتی داشته باشد، اما گزینه های زیادی با هزینه های کم تر وجود دارند. برای مثال هزینه ی منظم کردن دندانهایی با بی نظمی خفیف تنها 1500 دلار است. هر چه مورد پیچیده تر و سخت تر باشد، هزینه ی آن بیشتر خواهد بود.

اگر شما علاقه مند به استفاده از براکتهای DIY هستید، دکتر یوسف پیشنهاد می کند که با یک دندانپزشک یا متخصص ارتودنتسی مشاوره کنید، زیرا معاینه ی اولیه معمولا رایگان است و علاقۀ شما به درمان را افزایش می دهد. براکتهای DIY ممکن است برای افرادی با بی نظمی های خفیف دندانی مناسب باشد، اما در هر صورت، تایید دندانپزشک یا ارتودنتست برای استفاده از آنها مهم است. برخی از شرکت های عرضه ی مستقیم براکتهای DIY به مصرف کننده، ادعا می کنند که با ارتودنتیست ها در مورد درمان شما مشورت می کنند، برخی دیگر بر روی مراجعه به یک ارتودنتیست خاص تمرکز می کنند. اما مهم نیست که چه چیزی در وب سایت آنها ادعا شده است، کارشناسان می گویند قبل از خرید، سؤالات زیادی را مطرح کنید.

انجمن ارتودنتیست های آمریکا، برای افرادی که قصد خریداری براکتهای DIY از این شرکتها را دارند، برگه ای از سؤالات را تدوین کرده است، که فرد باید از خود و شرکت ارائه دهنده، بپرسد. آنها شامل پرس و جو در مورد تصاویر اشعه X جامع، مشاوره با یک ارتودنتیست دارای مدرک تایید شده، چگونگی ارزیابی بهترین درمان و نحوه ی برخورد با موارد اضطراری است.

دکتر Sameshima رئیس و مدیر برنامه ی گواهینامه ارتودنسی پیشرفته در  USC، گفت: محبوبیت DIY aligners، موضوع مهمی را در ارتودنسی مطرح می کند: دسترسی.

 او گفت: هم اکنون پوشش بیمه و هزینه های درمان تقریبا مشابه چند دهه ی گذشته است. دکتر  Sameshima، که دارای یک مطب خصوصی است، گفت: پوشش بیمه معمولا حدود 1500 دلار است. برخی از شغلهای دارای بیمه دندانی تا 50 درصد از هزینه های ارتودنسی را پوشش می دهند.

او گفت: در نهایت، محبوبیت DIY aligners به دلیل هزینه ی پایین آنها- که بخشی از آن به دلیل انقضای تاریخ حق استفاده ی انحصاری از آنها است- می تواند برای کل صنعت مناسب باشد. برای اولین بار در یک زمان، رقابتی وجود دارد، که می تواند به کاهش هزینه ها منجر شود.

گرچه ارتودنسی می تواند هزینه ساز باشد، مراقبت های پیشگیرانه اغلب به خوبی تحت پوشش بیمه قرار می گیرند و این مراقبتها می تواند از نیاز فرد به براکت جلوگیری کند و اگر به براکتها یا الاینرها نیاز باشد، دانشکده های دندانپزشکی (مانند USC) اغلب این خدمات را با تخفیف ارائه می دهند.

دکتر Sameshima گفت: من آینده ی ارتودنسی را در 20 تا 30 سال میبینم، زمانی که ما میتوانیم ترکیبی از براکت ها و الاینرهای شفاف را با کمک چاپ سه بعدی با هزینه ی بسیار کم تولید کنیم.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2018-12-diy-braces-orthodontists-straightening-teeth.html

 

[1] DIY=Do It Yourself