Breaking News

ملاقات با متخصص بیوفیزیک در دندانپزشکی

19 دسامبر 2018چه ارتباطی بین بیوفیزیک و هیئت علمی دانشکده دندانپزشکی و سرپرست تحقیقات در مورد اصالت سر قطع شده ی هنری چهارم فرانسه وجود دارد؟ پاسخ این سوال  بیوفیزیست مشهور دکتر ” Laurent Bozec “، است که جدیدترین استاد دانشکده دندانپزشکی دانشگاه تورنتو(UofT) می باشد.

دکتر Bozec، در اول نوامبر امسال، کار خود را در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه تورنتو از طریق موسسه ی دندانپزشکی Eastman در کالج لندن (UCL) آغاز کرد، جایی که او رئیس پژوهشها و مدیر (و بنیانگذار) مرکز Eastman Research Postgraduate بود. در رتبه بندی جهانی QS دانشگاه ها در سال 2017، این موسسه رتبه ششم برای دندانپزشکی در جهان را دارد و UCL در رتبه هفتم جهان قرار دارد.

در موسسه ی  Eastman، دکتر Bozec بر روی چالش های بهداشتی در رابطه با پیری، بافت همبند و اختلالات مینرالیزاسیون بافتی و باکتریولوژی تحقیق می کرد. او بر روی استفاده از روشهای تشخیصی جدید برای بیماری های مختلف از جمله بیماری های پوستی و پوسیدگی دندان کار می کند و این کار را با نگاهی به خواص بیوفیزیکی بافت ها و مولکول ها، از طریق میکروسکوپ نیروی اتمی، در مقیاس باورنکردنی1/1,000,000  متر انجام می دهد.

دکتر Bozec می گوید: میکروسکوپ نیروی اتمی، دسترسی به “ساختار مولکولی تقریبا هر چیزی” را فراهم می کند. تصور کنید که سلولهای باکتری زنده را به انتهای پروب وصل کنید و آن را به سطح فشار دهید تا به آن بچسبد. این سطح می تواند مینای دندان (بر روی دندان یک انسان)، یا تیتانیوم (مانند سطح یک ایمپلنت) باشد.

دکتر Bozec افزود: حال ما یک پایه ی بسیار اولیه برای مکانیسم آلودگی داریم و با درک ماهیت تعامل نزدیک بین مولکول های سطحی روی یک سلول و سطوحی مانند دندان یا پوست، از طریق بزرگنمایی باورنکردنی میکروسکوپ نیروی اتمی، می توانیم استراتژی هایی را برای تقویت و یا جلوگیری از این تعامل ابداع کنیم.

در طول سالها، محور اصلی تحقیق دکتر Bozec بر روی کلاژن بوده است که یکی از بلوک های اساسی بنیادی بدن و همچنین یک جزء اصلی در پوست و داخل دندان است. دکترBozec  و تیمش به دنبال یافتن بیومارکرهای پیری پوست و استفاده از همین رویکرد برای بررسی اثرات محصولات سفید کننده بر سلامت درونی دندان ها هستند.

با این حال، برنامه های کاربردی این نوع تصویربرداری تقریبا بی حد و حصر است و Bozec تحقیقات خود را به فراتر از سلامت انسان و دهان گسترش داده است. او با کنسرسیوم محققان اروپایی، که بودجه ی آن توسط اتحادیه اروپا تحت برنامه H2020 تأمین شده است، برای استفاده از تکنیک های تصویربرداری خود برای حفاظت از اشیاء تاریخی مانند کاغذهای پوستی و کانواس ها همکاری می کند.

به تازگی، Bozec، با استفاده از برخی رویکردهای جدید خود، به حل و فصل بحث بین دو گروه از دانشمندان در مورد اصالت سر قطع شده ی هنری چهارم پادشاه فرانسه ، کمک کرد.

همکاری های بالینی

دکتر Bozec می گوید: انجام یک تحقیق مشترک و چند رشته ای در زمینه ی دندانپزشکی در دانشگاه تورنتو، یکی از دلایل اصلی برای مهاجرت من به کانادا بود. بعنوان یک دانشمند علوم پایه، همکاری با پزشکان و متخصصان یکی از وظایف من است تا بتوانم نیازهای تحقیقاتی متخصصانی که هر روز بیماران را درمان می کنند، شناسایی کرده و با آنها هم کاری کنم. در طول یک سال، من بسیار خوش شانس بودم که با کلینیسین های برجسته ای همکاری کردم و هم اکنون به دنبال ایجاد ارتباطات موثر و جدید در تورنتو و سراسر کانادا هستم.

برای Bozec، استفاده از پژوهشهای او در کمک به مردم، انگیزه اصلی او است. او می گوید: هم اکنون به طور فزاینده ای پژوهشهای علمی در حال تبدیل شدن به علوم کاربردی هستند و دانشکده دندانپزشکی محلی است که کارهای قابل توجهی از تحقیقات کاربردی در آن در حال بهره برداری است و من بسیار مشتاق به پیوستن به این محیط هیجان انگیز بودم.

منبع:

https://www.dentistry.utoronto.ca/news/meet-dentistrys-biophysicist-laurent-bozec