Breaking News

ارتباط بیماری لثه با زایمان زودرس

22 ژانویه 2019- با توجه به یافته های یک مطالعه ی جدید، احتمال زایمان زودرس برای زنان باردار مبتلا به بیماری لثه بطور قابل توجهی افزایش می یابد. تحقیقات نشان داد که احتمال داشتن بیماری لثه برای زنانی که زودتر از موعد زایمان می کنند (45٪)، نسبت به زنانی که پس از طی دوره ی طبیعی بارداری زایمان می کنند (29٪)، یک و نیم برابر بیشتر است.

این مطالعه که در مجله ی پریودنتولوژی بالینی منتشر شده است، همچنین نشان داد که نرخ زایمان زودرس برای زنان مبتلا به پوسیدگی دندانی درمان نشده و زنانی که دندانهای پر شده دارند، بیشتر است.

دبیر اجرایی بنیاد بهداشت دهان و دندان، دکتر نایجل کارتر OBE می گوید: این تحقیق تاثیری که سلامت دهان می تواند بر سلامت کلی داشته باشد را برجسته نمود. سلامت دهان ما می تواند تاثیر مستقیمی بر بسیاری از بخش های دیگر سلامت و بهداشت عمومی ما داشته باشد، این شامل شانس داشتن زایمانی ایمن نیز می شود. برای بسیاری از زنان حفظ سلامت دهان و دندان در دوران بارداری مشکل تر است. دلیل آن اینست که تغییرات هورمونی در طول این زمان ممکن است لثه ها را بیشتر نسبت به پلاکها مستعد کند و احتمالا درد و تورم لثه را در این زمان بیشتر می کند. حتی ممکن است لثه ها دچار خونریزی شوند.

محققان به عنوان بخشی از این مطالعه، بارداری و سلامت دهان و دندان را تقریبا در 150 زن بررسی کردند. آنها دریافتند در زنانی با زایمان زودرس، نمره ی سلامت لثه چهار برابر کمتر از زنانی با زایمان در موعد طبیعی است. آنها همچنین هشت برابر بیشتر پلاک داشتند.

دکتر کارتر افزود: برای اطمینان از اینکه بارداری شما بدون مشکل ادامه خواهد یافت، مهم است که از دهان خود به بهترین نحو مراقبت کنید. شما می توانید یک رویکرد بهداشتی قوی را برای دهان و دندان خود با دو بار مسواک زدن در روز با یک خمیر دندان حاوی فلوراید و تمیز کردن فواصل بین دندانی بطور روزانه با مسواکهای بین دندانی یا نخ دندان اجرا کنید.

معاینات منظم توسط دندانپزشک یا بهداشتکاران دهان و دندان نیز می تواند سلامت دهان شما را به عنوان یک چک سفید برای سلامت کلی شما تضمین کند. سیگار کشیدن و مصرف الکل باعث افزایش احتمال ابتلا به بیماری های لثه می شود و تأثیر نامطلوبی بر رشد جنین دارد. سیگار کشیدن و الکل هر دو می توانند منجر به کاهش وزن تولد نوزادان و سلامت ضعیف دندانها شود و از تشکیل صحیح مینای دندان جلوگیری کند.

بنیاد خیریه ی بهداشت دهان و دندان به هر کسی که مایل به کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه مراقبت از دهان و دندان در دوران بارداری است، مشاوره رایگان ارائه می دهد. شما می توانید با خط تلفن این خیریه ی دندانپزشکی(شماره تلفن 01788 539780 ) یا از طریق ایمیل: helpline@dentalhealth.org  ، تماس بگیرید.

برای اطلاعات بیشتر در مورد اثرات بیماری لثه و برای مشاوره در مورد داشتن یک رویکرد بهداشتی قوی برای دهان و دندان در دوران بارداری، بر روی لینک زیر کلیک کنید.

https://www.dentalhealth.org/dental-care-for-mother-and-baby

منبع:

https://www.dentalhealth.org/news/study-highlights-link-between-gum-disease-and-premature-labour