Breaking News

چاپ سه بعدی در مطبهای دندانپزشکی

17 ژانویه 2019 – چند سال پیش، چاپگرهای 3 بعدی فقط در لابراتوارهای ایالتهایی که از نظر مهندسی پیشرفته بودند، وجود داشت. در حال حاضر، آنها نقش مهمی در دندانپزشکی، از جمله در لابراتوارهای دندانپزشکی و در ساخت ابزارها و لوازمی مانند روکش، بریج، اسپلینت، مدل، aligner، و راهنماهای جراحی در کسری از زمان و با هزینه ای معادل روشهای آنالوگ، ایفا می کنند. با این حال تطبیق با آن به کندی صورت می گیرد.

به گفته ی دکترJeffrey R. Shapiro، دندانپزشک زیبایی و ترمیمی در شهر نیویورک، پیش از اینکه چاپ سه بعدی بطور واقعی انقلابی در دندانپزشکی ایجاد کند، باید آموزشهای گسترده تری در مورد آن ارائه شود. دکتر Shapiro ، همچنین یکی از بنیانگذاران AIC Wall Street است، که تسهیلاتی را به دندانپزشکان ارائه می دهد تا مهارت های جدید را با جدیدترین تکنولوژی ها در یک محیط زنده آموزش ببینند. در این مقاله دکتر Shapiro ، دیدگاه های خود را در مورد چاپ سه بعدی و تاثیر بالقوه ی آن در حرفه ی دندانپزشکی با ما به اشتراک گذاشته است.

چاپ سه بعدی چیست؟

چاپ سه بعدی اساسا اشیاء را در سه بعد چاپ می کند. در مقایسه، یک چاپگر 2 بعدی، با کمک یک کامپیوتر و پرینتر و یک تکه کاغذ تصویری را فقط در دو بعد به شما ارائه می دهد. اساسا، تفاوت بین چاپگرهای 2 بعدی و 3 بعدی عبارت است از چاپ در مقابل تولید. ما از ابزار چاپ 3 بعدی و اشیاء سه بعدی استفاده می کنیم، ما از راهنماهای جراحی چاپ شده ی سه بعدی استفاده می کنیم، چیزهایی که دیدن آنها در سه بعد مفید است.

آیا انواع مختلفی از چاپگرهای 3 بعدی وجود دارد؟

دسته های مختلفی از چاپگرهای 3 بعدی وجود دارد. سه دستگاه معروف در دندانپزشکی عبارتند از: چاپگرهای  SLA، چاپگرهای DLP و چاپگرهای CLIP . چاپگرهای SLA منابع گسیل نوری هستند. چاپگرهای DLP پروژکتورهای دیجیتالی نور هستند و پس از آن تکنولوژی CLIP قرار دارد، که یک فرم از DLP است، اما از نور و اکسیژن برای ساختن یک شی در یک حمام رزین استفاده می کند. تفاوت این چاپگرها تنها در مکانیسم تولید آنها است.

دندانپزشکان می توانند برای تولید چه چیزهایی از این چاپگرها استفاده کنند؟

دندانپزشکان می توانند از آنها برای چاپ مدل و چاپ دستورالعمل های جراحی استفاده کنند. آنها می توانند از آنها برای چاپ موم استفاده کنند. شما می توانید wax-ups مجازی را انجام داده، سپس آنها را چاپ کنید و سپس آنها را به سرامیک تبدیل کنید. همه چیزهایی که شما در دنیای آنالوگ انجام می دادید مانند مدل هایwax-up  یا gypsum . ما قادر به چاپ دندان مصنوعی و بسیاری چیزهای دیگر هستیم.

در حال حاضر از تمام قابلیتهای این فن آوری استفاده نمی شود، زیرا آنها در حال توسعه رزین های جدیدی هستند تا ما بتوانیم آن را جایگزین چیزهایی کنیم که در دنیای آنالوگ انجام می دادیم. جدیدترین چیز، پروتزهای دیجیتال است. آنها توانایی کاهش زمان لابراتوار و کاهش تعداد معاینات بالینی را دارند، اما یک جریان کار کاملا دیجیتال هنوز وجود ندارد. من مطمئن هستم که با پیشرفت چاپ دیجیتال در آینده، شاهد پیشرفت های بیشتری در جریان کار دیجیتال در دندانپزشکی خواهیم بود. ما می توانیم مدل ها را چاپ کنیم، اما هنوز نمی توانیم ترمیم هایی دائمی را چاپ نماییم. اما شما قادر خواهید بود در آینده نسخه ترمیم سرامیکی را چاپ کنید. هم اکنون شما می توانید فرزکاری کنید که یک کار کاستنی است، اما چاپ سه بعدی، کاری افزودنی است. در این روش لایه ها بر روی هم اضافه می شوند تا شی مورد نظر عینا ساخته شود. در هنگام استفاده از فرز، لایه هایی را از کل حجم موجود حذف می کنید.

لابراتوارهای دندانپزشکی در حال حاضر تمام موارد فوق را از طریق تکنیک های آنالوگ تولید می کنند، پس مزایای چاپ سه بعدی چیست؟

شما با چاپ 3 بعدی قادر خواهید بود که دفعات قالب گیری را که کاری بسیار سخت است، کاهش دهید. این قابل جایگزینی است، بنابراین شما هرگز آن را از دست نمی دهید. کابینت شما از مدلهای مختلف پر نمی شوند، زیرا شما مجبور نیستید آنها را ذخیره کنید. از طرف دیگر چاپ 3 بعدی دقیق تر است.

مراحل تکامل این فن آوری را توضیح دهید؟

بزرگترین تغییرات در چاپگرهای در دسترس و در اسکنرهای داخل دهانی موجود، رخ داده است و رقابت و فناوری کامپیوتری وارد دنیای دندانپزشکی شده و همه چیز را به cloud تبدیل کرده است.

تغییرات قیمت ها چگونه بوده است، آیا هزینه ها پایین آمده اند؟

هزینه ها پایین می آیند من اولین واحد  CEREC، که یک واحد جامع بود را با هزینه ای حدود 160،000 دلار خریداری نمودم. قیمت اسکنرهای داخل دهانی در حال حاضر احتمالا از 18،000 تا 45،000 دلار متغیر است، اما دندانپزشکان باید درک کنند که این سرمایه گذاری را برای خودشان هزینه می کنند. اگر شما با یک اسکن داخل دهانی کار کنید، نیازی به استفاده از مواد قالب گیری ندارید، که میزان قابل توجهی هزینه ها را برای هر بار استفاده، کاهش می دهد.

آیا دقت در کنار کاهش هزینه ها بهبود یافته است؟

بله همینطور است. وقتی اولین بار به سمت دندانپزشکی دیجیتال رفتم، از دقت نهایی نتیجه و حاشیه ی رستوریشن ها کاملا رضایت نداشتم. اما امروز ما در حال نزدیک شدن به استانداردهای شگفت انگیزی هستیم، حتی بهتر از نتایج آنالوگ.

آیا دندانپزشکانی که می خواهند شروع به استفاده از این تکنولوژی کنند، نیازمند آموزشهای قابل توجهی هستند؟

این مشکل بزرگ برای اکثر دندانپزشکان وجود دارد. آنها نمی خواهند وقت خود را صرف آموزش کنند. بدیهی است، در این زمینه مانند سایر حوزه ها یک منحنی یادگیری وجود دارد. در حال حاضر در دندانپزشکی نوعی وضعیت غرب وحشی(جائیکه قانون بدرستی هنوز در آن اجرا نمی شود) وجود دارد. این یکی از دلایلی است که من شروع به تاسیس این مرکز آموزشی کردم که آن را AIC وال استریت نامیدیم. در واقع، ما در این مرکز تمام آنچه را که باید دندانپزشکان برای ورود به دنیای دیجیتال یاد بگیرند، آموزش می دهیم که البته شرکت در این دوره ها به راحتی بصورت حضوری و آنلاین امکان پذیر است.

چه چیزی محرک شما برای پایه گذاری این مرکز آموزشی بود؟

من در ابتدای آغاز به کارم بعنوان دندانپزشک، سه موضوع را در ذهنم داشتم: یک مجموعه ی چند رشته ای، کاملا دیجیتال، و بدون کاغذ و این کار را کردم. گام بعدیم این بود که یک لابراتوار تاسیس کنم که حدود 15 سال پیش آن را تاسیس کردم و در طول زمان با آخرین تکنولوژیها و تکنولوژی بومی دیجیتال آن را به روزرسانی نمودم و آخرین بخش از ذهنیت من تاسیس یک مرکز آموزشی با تمام سه جزء مورد نظرم بود که در نیویورک وجود نداشت. مراکز آموزشی مشابه ای در ساحل غربی وجود دارند، اما این مرکز به طور کامل عملکردی و بزرگ، با 14 یونیت، همراه با یک لابراتوار عملکردی برای تمرین و شرکت دندانپزشکان در کل فرآیند درمان است. بزرگترین مشکل در روند آموزش اینست که اکثر دندانپزشکان نمی دانند که از چه موضوعاتی اطلاعات کافی ندارند، آنها نمی دانند که چه فرآیندی در لابراتوارهای رستوریشن دیجیتال در جریان است. آنها اطلاعات مناسبی در مورد آنچه که نياز دارند، ندارند. وقتی که این اطلاعات را در یک محیط آزمایشگاهی و بالینی دریافت می کنند، روند یادگیری بسیار بهتر پیش می رود.

کجا و چه موقع این مرکز باز می شود؟

ما امیدواریم بعد از سه ماهه ی اول سال جاری، این مرکز را افتتاح کنیم. این مرکز که AIC وال استریت نامیده می شود، در برادوی111 در مرکز شهر نیویورک است. وبسایت این مرکز: aicwallstreet.com می باشد.

هنگامی که دندانپزشکان این دوره ی آموزشی را گذراندند، به چه چیزهایی برای آغاز کار با چاپ سه بعدی در دندانپزشکی نیاز دارند؟

آنها باید کار را آغاز کنند. این تنها راه برای کسب تجربه و موفقیت و انجام کار بیشتر است. این بخشی از منحنی یادگیری است و دندانپزشکان آن را انجام نمی دهند تا زمانی که احساس راحتی کنند. وقتی احساس راحتی می کنید، منحنی یادگیری به نقطه ای می رسد که با احساس راحتی کامل کار را انجام می دهید. من همیشه به همکارانم، وقتی که آنها برای اولین بار شروع به انجام کار به هر دو روش، آنالوگ و دیجیتال می کنند، همین را می گویم. به این ترتیب، شما می توانید هر دو روش را با هم مقایسه کنید و روش جایگزین را با اطمینان انتخاب کنید.

آیا نیازمندی های فنی دیگری لازم است؟

مهم ترین لوازم جانبی مورد نیاز به ترتیب سه دستگاه: اسکنرهای داخل دهانی، چاپگرهای 3 بعدی و اسکنرهای CBCT هستند. این که آیا این دستگاه ها را در مطب خود دارید یا نه، مهم نیست. بدیهی است که داشتن یک اسکنر و چاپگر یک مزیت بزرگ است، اما گاهی اوقات برای بعضی از متخصصان خرید آنها مقرون به صرفه نیست. اما آنها می توانند از اسکنر یک مرکز دیگر استفاده کنند. من می دانم که اسکنرهای پرتابلی وجود دارند که به مطبها آورده می شوند. بنابراین، راه های دیگری برای رسیدن به این هدف وجود دارد، بدون اینکه تمام پول را نقدا پرداخت کنید.

پیشتر شما به پتانسیل چاپ رستوریشن ها اشاره کردید. برای آینده چه پیشرفت ها و چه برنامه های دیگری را پیش بینی می کنید؟

روند کار چاپ 3 بعدی به سوی چاپ بافت در 3 بعد پیش می رود. من فکر می کنم در حال حاضر در پزشکی پیشرفتهای قابل توجهی انجام شده است. تصور کنید اگر بتوانید استخوان یا بافت نرم را چاپ کنید. در آینده چاپ هر چیز زنده و غیر زنده امکان پذیر خواهد شد.

بنابراین زمان چاپ دندان زنده چندان دور نیست؟

شاید یک روز این اتفاق رخ دهد. دانشمندان در حال انجام تحقیقات زیادی بر روی دندان های در حال رشد، هستند. شاید یک دهه ی دیگر یا شاید کمتر این اتفاق بیافتد. به تکنولوژی چاپ سه بعدی و به اسکنرها نگاهی بیندازید، آنها خیلی سریعتر از هر قطعه ی دیگری از تجهیزات دیجیتالی رشد و پیشرفت کرده اند. به اشعه ایکس دیجیتال نگاه کنید. 40 سال طول کشید تا به جایی که در حال حاضر هستیم، برسیم. من فکر می کنم در پنج تا 10 سال آینده، دستگاه استاندارد تصویربرداری اسکنرها خواهند بود.

آیا چیز دیگری را می خواهید در مورد این تکنولوژی توضیح دهید؟

دندانپزشکان باید در این زمینه فعال باشند و خودشان را به سوی جلو پیش برانند. همه در مکان امن خود راحت هستند اما اگر همگام با پیشرفت تکنولوژی حرکت نکنید از همه چیز عقب می افتید. بهمین دلیل مهمترین بخش، آموزش و پرورش است، که در گذشته با مشکل مواجه بود، زیرا همیشه در دسترس همه ی افراد نبود. به همین دلیل است که ما این مرکز آموزشی را تاسیس می کنیم تا آموزشهای لازم را به آسانی در دسترس همه ی دندانپزشکان قرار دهیم تا تجربه ای سرگرم کننده داشته و علوم روز را از افرادی که دندانپزشکی را انجام می دهند، آموزش ببینند. متأسفانه، گاه در دانشگاه ها، افرادی که تکنولوژی را آموزش می دهند، افرادی نیستند که از تکنولوژی استفاده می کنند، به همین دلیل است که دانشجویان به سرعت نمی توانند از آن تکنولوژی استفاده کنند. بنابراین، هنگامی که دندانپزشکان تکنولوژی چاپ سه بعدی را استفاده می کنند، و مزایای آن را می بینند، بسیاری از آنها به استفاده از آن ترغیب می شوند. AIC وال استریت مکانی شگفت انگیز است که تمام بخشهای دندانپزشکی را بصورت یکپارچه در کنار هم جمع کرده و آموزشهای جامع و مدرنی را ارائه خواهد داد.

منبع:

http://dentistrytoday.com/news/todays-dental-news/item/4291-q-a-dr-jeffrey-shapiro-and-3-d-printing-in-the-dental-office