Breaking News

مزایای شیرین کننده های مصنوعی مورد تردید قرار گرفت

18 فوریه 2019 – لندن، انگلستان: با ارائه ی طعم و مزه ی شیرین بدون کالری و سایر عوارض جانبی شکر، “شیرین کننده های مصنوعی” اغلب به خاطر مزایای بهداشتی مفروض و مزایایی که ادعا می شود برای سلامت دهان و دندان دارند، مورد ستایش قرار می گیرند. با این حال، یک بررسی سیستماتیک جدید نشان می دهد که این شیرین کننده ها و سایر گزینه های جایگزین شکر ممکن است آنطور که معمولا تصور می شود، سالم نباشند.

محصولاتی مانند نوشابه های فاقد شکر که اغلب به عنوان یک جایگزین سالم به بازار عرضه می شوند، در سال های اخیر به طور فزاینده ای محبوب شده اند. عامل این محبوبیت اغلب نگرانی های بهداشتی و کیفیت زندگی است، چرا که در مطالعات بارها و بارها به ارتباط چاقی و بیماری های دهان و دندان با مصرف بیش از حد شکر اشاره شده است.

تعدادی از جایگزین های شکر برای استفاده ی گسترده ی تجاری در غذاها و نوشیدنی های بی شماری مورد تایید قرار گرفته اند. گرچه آنها به طور کلی به عنوان یک گزینه ی سالمتر از شکر شناخته می شوند، اما مزایا و معایب واقعی آنها به دلیل مدارک محدود و متضاد کاملا مشخص نیست.

یک تیم از محققان اروپایی به رهبری دانشگاه فرایبورگ در آلمان، با هدف بررسی این مزایا و معایب، یک بازنگری سیستمیک را با انتخاب و بررسی 56 مطالعه که در آنها مصرف بالای شیرین کننده های مصنوعی(sugar substitutes) با مصرف کمتر یا اجتناب کامل از مصرف این نوع شیرین کننده ها مقایسه شده بود، انجام دادند.

نتایج این مطالعه نشان داد که به طور کلی هیچ اختلاف آماری یا بالینی بین شرکت کنندگانی که مقادیر زیادی شیرین کننده های مصنوعی استفاده می کردند با کسانی که از جایگزینهای شکر استفاده نمی کردند، وجود ندارد. علاوه بر این، در تعدادی از مطالعات به ارتباط بین مصرف بیشتر این نوع شیرین کننده ها با افزایش وزن کمی بیشتر، و افزایش وزن کمتر برای کسانی که از این شیرین کننده ها استفاده نمی کردند، اشاره شده بود. با این حال، اطمینان در مورد این شواهد کم بود.

به طور کلی، شواهد قطعی در مورد این که جایگزینهای شکر به افراد بالغ یا کودکان دارای اضافه وزن یا چاق که به طور فعال سعی در از دست دادن وزن دارند، کمک می کند، وجود ندارد.

سخنگوی انجمن دندانپزشکی بریتانیا گفت: ما هیچ جایگزینی را بجای نوشابه های گازدار قندی بجز شیر و آب توصیه نمی کنیم. ما همچنان نگران تبلیغات بسیاری از نوشیدنی های گازدار بدون قند هستیم که اسیدیته ی بالایی دارند و برای سلامت دهان و دندان مضر هستند.

سخنگوی انجمن دندانپزشکی بریتانیا افزود: هر کریسمس، پزشکان وابسته به کوکا کولا تلاش می کنند تا نوشابه های کم شکر یا بدون شکر خود را بعنوان یک گزینه ی سالم برای دندان ها معرفی کنند، در حالیکه اسیدیته ی آنها از سرکه یا آب لیمو بیشتر است. هنگامی که تقریبا نیمی از نوجوانان نشانه هایی از فرسایش دندان را نشان می دهند، دندانپزشکان می دانند که بسیاری از این مارک ها به اندازه ی انواع حاوی شکرشان مضرهستند.

این مطالعه با عنوان “ارتباط بین شیرین کننده های غیر قندی و نتایج سلامت: بررسی سیستماتیک و متاآنالیز آزمایشات تصادفی و غیر تصادفی کنترل شده و مطالعات مشاهداتی” در دوم ژانویه 2019 در مجله ی پزشکی بریتانیا منتشر شد.

منبع:

https://www.dental-tribune.com/news/study-questions-health-benefits-of-artificial-sweeteners/