Breaking News

مجله ی تحقیقات دندانپزشکی صد سالگی خود را با برجسته کردن اهمیت تشخیصی بزاق در سلامت دهان جشن می گیرد

15 فوریه 2019- مجله ی تحقیقات دندانپزشکی (JDR) صد سالگی خود را در ماه ژوئن سال 2019 جشن می گیرد. در طول یک قرن گذشته، این مجله به انتشار دانش و اطلاعات جدید در مورد تمام علوم مرتبط با دندانپزشکی، حفره ی دهان و ساختارهای مربوط به آن در سلامت و بیماریها پرداخته است. برای این جشن، در شماره ی اخیر این مجله، یک مقاله برای یادبود و قدردانی از این مدت طولانی فعالیت و مجموعه پادکستهایی از موضوعاتی منتشر می شود که در طول 100 سال گذشته در زمینه ی تحقیقات دندانپزشکی، دهان و کرانیوفاسیال انجام شده است.

پروفسور Colin Dawes ، استاد زیست شناسی دهان در دانشگاه مانیتوبا در کانادا، و پروفسور David Wong ، معاون پژوهشی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه کاليفرنيا، مقاله ای را در شماره ی فوریه 2019، این مجله با عنوان “نقش بزاق و تشخیص بزاقی در پیشرفت بهداشت دهان”، با تمرکز بر پیشرفت های علمی گذشته در رابطه با بزاق و بسیاری از بیومارکرهای شناسایی شده در بزاق، منتشر کردند.

پروفسور Wong گفت: در دهه ی گذشته، مطالعات بزاق شناسی(salivaomics studies )، بیومارکرهای بزاقی را کشف و کاربردهای بالینی این بیومارکرها را نشان داد. هنوز تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، اما این زمینه ی در حال ظهور دارای پتانسیل تحقیقاتی بالایی است.

پروفسور Dawes افزود: وظایف کلیدی آینده ، تعیین اعتبار بیومارکرهای اگزوزوم های بزاقی و تعیین مکانیزم های مولکولی تعامل اگزوزم بین تومورهای دیستال و غدد بزاقی خواهند بود.

دومین مقاله در این شماره ی صد سالگی، تحت عنوان “پادکست ویژه: نقش بزاق و تشخیص بزاقی در پیشرفت بهداشت دهان و دندان،” گفتگویی بین پروفسور Dawes و پروفسور Wong ، تحت نظارت دکتر Jakubovics، معاون سردبیر این مجله است. همراه با این مقاله و مجموعه پادکستها، میراث این مجله در نود و هفتمین نشست عمومی انجمن بین المللی تحقیقات دندانپزشکی، که در کنار چهل و هشتمین نشست سالانه ی انجمن دندانپزشکی آمریکا و چهل و سومین نشست سالانه ی انجمن تحقیقات دندانپزشکی کانادا در ونکوور، در تاریخ 19تا 22 ژوئن، برگزار می گردد، جشن گرفته می شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد صدمین سالگرد  JDR، لطفا به آدرس: www.iadr.org/JDRcentennial مراجعه کنید.

منبع:

https://www.dental-tribune.com/news/jdr-celebrates-100-years-by-highlighting-importance-of-salivary-diagnostics-in-oral-health/