Breaking News

ایمپلنت های زیرکونیایی: آینده ی ایمپلنتولوژی؟

9 ژانویه 2019- ایمپلنت های زیرکونیایی اخیرا به عنوان جایگزینی برای ایمپلنت های تیتانیومی به دندانپزشکی معرفی شده اند. زیرکونیا به دلیل مشابهت رنگی با دندان، خواص مکانیکی مطلوب، زیست سازگاری عالی و افینیتی کم برای پلاک، یک ماده ی ایده آل برای ایمپلنت دندانی محسوب می شود. از زمان دریافت تاییدیه ی FDA در سال 2011، ایمپلنتهای زیرکونیایی به طور فزاینده ای محبوب شده اند و به نظر می رسد نسل بعدی ایمپلنت های دندانی خواهند بود.

ایمپلنت های زیرکونیایی در ابتدا در مواردی از دندانپزشکی بدون فلز و برای بیمارانی با حساسیت های شناخته شده به فلز، مورد استفاده قرار گرفتند. مطالعات نشان داده است که شیوع آلرژی به تیتانیوم تقریبا 0.6 درصد است.

در ابتدا، ایمپلنت های زیرکونیایی تنها به صورت ایمپلنتهای یک قطعه ای عرضه می شدند که دارای معایب متعددی بودند. ایمپلنتهای یک قطعه ای مستعد شکستگی هستند، به خصوص اگر به دلیل موقعیت غیر ایده آل، دندانپزشک مجبور به ایجاد اندکی تغییر در ایمپلنت باشد. علاوه بر این، به دلیل طراحی یکپارچه، مستعد اورلود زودهنگام هستند. با این حال، تحقیقات و پیشرفتهای اخیر منجر به معرفی ایمپلنت های دو قطعه ای از جنس زیرکونیا شده است. این ایمپلنت های دو قطعه ای امکان اصلاح و سفارشی سازی آباتمنت را فراهم می کند و زیبایی نتایج را افزایش می دهد.

دو نوع از ایمپلنتهای زیرکونیایی دو قطعه ای که امروزه در دسترس هستند، عبارتند از: سیستم ایمپلنت Straumann PURE Ceramic  و  NobelBiocare: NobelPearl

مزایای این نوع از ایمپلنتها عبارتند از:

  • ایده آل برای بیمارانی با حساسیت به فلزات
  • افزایش زیبایی
  • در مقایسه با تیتانیوم، پلاک و جرم (بیوفیلم) کمتری بر روی آن تجمع می یابد
  • قدرت خمشی عالی و مقاوم در برابر شکستگی.
  • تماس مطلوب تر ایمپلنت زیرکونیایی با استخوان در مقایسه با ایمپلنتهای تیتانیوم.

معایب:

  • فقدان مطالعات بالینی بلند مدت
  • انواع یک قطعه ای آن ممکن است قبل از موعد بارگذاری شوند
  • ایمپلنت های تک قطعه ای بسته به موقعیت ممکن است نیاز به اصلاح داشته باشند
  • اصلاح زیرکونیوم منجر به کاهش خواص فیزیکی آن می شود
  • نرخ شکستگی آن کمی بالاتر از تیتانیوم است

به طور خلاصه، ایمپلنت های دندانی زیرکونیایی در حال تبدیل شدن به یک پیشرفت جدید و هیجان انگیز در دندان پزشکی ایمپلنت هستند. تا به امروز، مطالعات مقدماتی محدود، نتایج مثبتی را نشان داده است که از جمله می توان به التهاب کمتر، تجمع بیوفیلم کمتر، زیبایی بیشتر، و تماس مناسب ایمپلنت با استخوان اشاره کرد. با ظهور سیستم ایمپلنت زیرکونیایی دو قطعه ای، ایمپلنت های دندانی زیرکونیایی توانایی تبدیل شدن به جایگزینی ایده آل برای ایمپلنتهای تیتانیومی را دارند. با این حال، تنها زمان و مطالعات بالینی طولانی مدت ، این موضوع را تایید خواهند کرد.

منبع:

https://us.dental-tribune.com/clinical/zirconia-implants-the-future-of-oral-implantology/