Breaking News

از سلولز گیاهی در تولید مواد استخوانی جدید برای ایمپلنت های دندانی استفاده خواهد شد

12 آوریل 2019- ونکوور، بریتیش کلمبیا، کانادا: با توجه به عوارض احتمالی مرتبط با استفاده از اتوگرافتها، نیاز به داربستهای بافتی مصنوعی وجود دارد. محققان دانشگاه بریتیش کلمبیا (UBC) و دانشگاه McMaster ، یک ماده ی قابل ایمپلنت جدید را برای بازسازی استخوان تولید کرده اند که شبیه به فوم است. محققان معتقدند که این ماده می تواند در آینده در ایمپلنتولوژی دندان مورد استفاده قرار گیرد.

این ماده ی جدید از نانوکریستال های سلولز گیاهی ساخته شده است که با اتصالات شیمیایی متقابل به یکدیگر متصل شده و یک آئروژل قوی اما سبک را ایجاد می کند. این ماده می تواند بسته به نیاز برای پر کردن کامل حفره های استخوانی، فشرده یا منبسط شود.

نویسنده اصلی این مقاله،  Daniel Osorioدانشجوی دکترای مهندسی شیمی در  McMasterگفت: بسیاری از گرافت های استخوانی یا ایمپلنت ها از مواد سرامیکی سخت و شکننده ای ساخته می شوند که در اکثر موارد با شکل حفره ی استخوانی مطابقت ندارند و بهمین دلیل شکاف هایی بین ایمپلنت و استخوان بیمار باقی می ماند که می تواند منجر به رشد ضعیف استخوان و عدم موفقیت ایمپلنت شود، ما این آئروژل نانو کریستال سلولزی را به عنوان یک جایگزین موثرتر برای این مواد مصنوعی تولید کردیم.

در این مطالعه، محققان این ماده را در دو گروه از موش های صحرایی آزمایش کردند: گروه اول که ایمپلنت های آئروژل را دریافت کردند و گروه دوم بعنوان گروه کنترل که هیچ ایمپلنت آئروژلی را دریافت نکردند. نتایج نشان داد که بازسازی و ترمیم استخوان در هفته ی سوم در گروه دریافت کننده ی ایمپلنت آئروژلی 33 درصد بیشتر و رشد استخوان در هفته ی دوازدهم، 50 درصد بیشتر از گروه کنترل بود.

دکتر Emily Cranston ، یکی از نویسندگان این مقاله گفت: این یافته ها برای اولین بار در آزمایشگاه نشان داد که یک آئروژل ساخته شده از نانو کریستالهای سلولزی می تواند از رشد استخوان جدید حمایت کند. او توضیح داد که با شروع بازسازی و ترمیم استخوان، ایمپلنت باید به اجزایی غیر سمی در بدن تجزیه شود.

استاد ناظر این پروژه و یکی از نویسندگان این مقاله، دکتر Kathryn Grandfield  گفت: این نوآوری می تواند به طور بالقوه بازار 2 میلیارد دلاری گرافتهای استخوانی در آمریکای شمالی را تحت سلطه ی خود قرار دهد.

گراندفیلد گفت: ما می توانیم این آئروژل را در تعدادی از برنامه های کاربردی از جمله جراحی های ایمپلنت دندانی و جراحی های جایگزینی ستون فقرات و مفاصل استفاده کنیم، و این کار اقتصادی و مقرون به صرفه خواهد بود، زیرا ماده ی خام این آئروژل یعنی نانوسلولز، در حال حاضر در مقادیر تجاری تولید می شود.

به گفته محققان، قبل از اینکه این آئروژل بتواند از آزمایشگاه خارج شده و در اتاق عمل مورد استفاده قرار گیرد، باید تحقیقات بیشتری بر روی آن انجام شود. گراندفیلد گفت: تابستان امسال، مکانیسم های بین استخوان و ایمپلنت که منجر به رشد استخوان می شود، را مطالعه خواهیم کرد. ما همچنین چگونگی تجزیه ی ایمپلنت را با استفاده از میکروسکوپ های پیشرفته بررسی می کنیم. پس از آن، قبل از آماده شدن برای انجام آزمایشات بالینی، تستهای بیولوژیکی بیشتری باید بر روی این ماده صورت گیرد.

این مطالعه با عنوان “آئروژل های نانو کریستالهای سلولزی با پیوند متقاطع به عنوان داربست های بافت استخوانی زنده ” در تاریخ 15 مارس 2019 در جلد 87 مجله ی Acta Biomaterialia  منتشر شد.

منبع:

https://www.dental-tribune.com/news/plant-cellulose-might-provide-new-bone-material-to-be-used-for-dental-implants/