Breaking News

مقایسه دو گزینه ی جایگزین برای داروهای اپیوئیدی بمنظور تسکین دردهای ناشی از جراحی دهان و دندان

نویسنده دکتر Colin Bell

22 مه 2019- – اپیدمی اخیر داروهای اپيوئيدی، متخصصان دندانپزشکی را بر آن داشته است تا به دنبال جایگزین موثری برای تسکین درد بیماران خود باشند.

داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs) گزینه هایی هستند که بسیاری از پزشکان برای بیماران خود بجای داروهای اپیوئیدی تجویز می کنند. این داروها (مانند ایبوپروفن، آسپرین، ناپروکسن و کتورولاک) می توانند درد و التهاب را کاهش دهند. آنها همچنین می توانند قبل و بعد از جراحی دهان و دندان مصرف شوند.

علاوه بر این،NSAID ها می توانند همراه با استامینوفن مصرف شوند تا تاثیر بیشتری را ایجاد کنند. انجمن آمریکایی جراحان دهان و فک و صورت (AAOMS) در یک مقاله ی سفید(white paper) که در سال 2017 منتشر گردید، تاثیر این ترکیب(NSAID ها همراه با استامینوفن) را با اثر داروهای اپیوئیدی قابل رقابت دانست. با این حال، هنوز هم مصرف بیش از حد داروهای اپیوئیدی جای نگرانی است، بنابراین دوز و زمان مصرف آنها باید به دقت دنبال و مستند شود.

داروهای تزریقی

یک جایگزین دیگر برای مدیریت درد، تزریق داروی بی حسی موضعی طولانی الاثر قبل از جراحی است. این مواد بی حس کننده همچنین می توانند شروع درد پس از عمل را به تاخیر بیاندازند و شدت آن را کاهش دهند. یک گزینه ی تایید شده توسط اداره غذا و داروی ایالات متحده، مارکائین (داروی تزریقی بوپیواکائین هیدروکلراید ساخت شرکت  Pfizer) است که برای تسکین دردهای دندانی دهه ها مورد استفاده قرار گرفته است. هم اکنون فرمهای ژنریک آن نیز ممکن است در دسترس باشد.

یکی دیگر از گزینه ها Exparel یا لیپوزوم بوپیواکائین) ساخت (Pacira Pharmaceuticals است که از خانواده ی دارویی مارکائین و فرم های ژنریک آن است. Exparel توسط FDA در ماه اکتبر 2011 تأیید شد، اما این دارو دارای خواص جالب و قابل توجهی است که ارزش آزمایشات بیشتر را دارد.

بر اساس برچسب دارو، Exparel  “برای تزریق تک دوز در بزرگسالان به منظور بی حسی موضعی پس از جراحی و به عنوان یک مسدود کننده ی عصب شبکه ی براکیال در سطح اينتراسكالن (interscalene brachial plexus nerve) برای بی حسی رژیونال پس از جراحی” توصیه شده است اما ایمنی و کارایی سایر مسدود کننده های اعصاب ثابت نشده است.

مارکائین برای “تولید بی حسی موضعی یا رژیونال(منطقه ای) یا بی حسی برای جراحی، عمل جراحی دهان و دندان، روش های تشخیصی و درمانی و برای پروسیجرهای زایمان” توصیه شده است.

به گفته ی اکثر بیماران، مارکائین و فرم های ژنریک آن، در صورت استفاده با اپی نفرین، به مدت هفت ساعت یا بیشتر درد را تسکین می دهند. مدت زمان ماندگاری اثر Exparel ممکن است بسته به مقدار دوز اولیه و فارماکولوژی شخصی بیمار، متفاوت باشد، اما به  گفته ی شرکت سازنده ی آن، حداکثر تاثیر آن تا 24 ساعت و حتی ممکن است اندکی بیشتر باشد. سازنده ی این دارو یادآوری می کند که این امر به دلیل سیستم تحویل مناسب دارو(لیپوزم) است که عمدتا پس از تزریق اولیه، تاثیر طولانی مدتی دارد.

ملاحظات

قبل از تجویز داروهای کنترل درد، جراحان دهان باید سن بیمار را مد نظر قرار دهند. به عنوان مثال، مارکائین برای درمان درد دندان در بیمارانی با سن 12 سال مورد تایید قرار گرفته است، اما Exparel برای افراد زیر 18 سال توصیه نمی شود.

مورد دیگر هزینه ی دارو است. طبق گزارش وب سایت Exparel در 21 مه ، قیمتExparel  ده میلی لیتری برابر با 175 دلار و برای ویال 20 میلی لیتری آن 325 دلار است ، اما قیمت بوپیواکائین ژنریک بمراتب کمتر از Exparel است.

مارکائین در حال حاضر تحت پوشش اکثر بیمه ها است و بسیاری از برنامه های بازپرداخت هزینه ی این دارو را می پردازند. هزینه ی Exparel توسط  برخی از شرکتهای بیمه برای شرایط خاص از جمله کشیدن دندان مولر سوم پرداخت می شود. در ماه ژانویه 2019 یک D-code جداگانه (D9613) اعلام شد که به گفته ی وب سایت Pacira این امکان را می دهد که هزینه های Exparel برای عمل جراحی دهان و دندان بازپرداخت شود.

قبل از تجویز هر گونه درمان، با بیمار و خانواده ی او در مورد گزینه های کنترل درد، و همچنین استفاده مناسب، ذخیره سازی و دفع هر گونه داروی باقی مانده که ممکن است تجویز کنید، صحبت نمایید. همچنین، راهنمایی هایی برای تشخیص و مقابله با سوء مصرف دارو، به ویژه اگر شما نسخه ای از داروهای مخدر را تجویز نموده اید، به آنها ارائه دهید. شما می توانید دستورالعمل های تجویز داروهای مخدر و گزینه های جایگزین opioid را برای درد دندان، به صورت رایگان از وب سایت های AAOMS  و ADA دانلود کنید.

صرف نظر از برنامه مدیریت دردی که انتخاب می کنید، یادداشت هایی را در پرونده ی بیمار برای نشان دادن برنامه ی درمانی توصیه شده، روش اجرای آن و علت تجویز آن ثبت کنید. اگر دلیلی قانع کننده برای درمان با داروهای اپیوئیدی وجود ندارد، آن را تجویز نکنید.

منبع:

https://www.drbicuspid.com/index.aspx?sec=sup&sub=apm&pag=dis&ItemID=324550