Breaking News

مروری بر استراتژی های کاهش مصرف نوشابه های شیرین قندی

12 ژوئن 2019 – چه روش هایی در کاهش مصرف نوشیدنی های شیرین قندی موثر هستند؟ محققان شواهد موجود را بررسی کرده و برخی از روش های عملی موثر را کشف کردند. آنها یافته های خود را در پایگاه داده های مرورهای سیستماتیک کاکرین(Cochrane ) در تاریخ 12 ژوئن منتشر نمودند.

محققان دریافتند که وجود برچسب های تغذیه ای که خواندن آنها آسان باشد و محدود کردن دسترسی به نوشیدنی های شیرین در مدارس، باعث کاهش میزان مصرف این نوشیدنی ها می شود.

پرفسور Hans Hauner ، استاد پزشکی تغذیه ای در دانشگاه فنی مونیخ در آلمان در بیانیه ی کاکرین گفت: میزان چاقی و دیابت در سطح جهانی همچنان در حال افزایش است و این روند بدون اقدام گسترده و موثر معکوس نمی شود. دولت ها و صنایع بویژه باید تلاش کنند که انتخاب سالم را به آسانترین انتخاب برای مصرف کنندگان تبدیل نمایند.

در این بررسی جدید شواهد ارائه شده توسط 58 مطالعه ی تحقیقاتی، که در آنها روش های مختلف کاهش مصرف نوشیدنی های شیرین در سطح جمعیت بررسی شده بود، مرور گردید. این مطالعات با تنظیمات مختلف انجام و طیف گسترده ای از روش های مختلف را برای کاهش مصرف نوشیدنی های شیرین قندی در 19 کشور مختلف ارزیابی کرده بودند. نویسندگان همچنین ابتکارات سیاستی گسترده تری مانند کمپین های مبتنی بر جامعه را برای تشویق انتخاب های سالم بررسی کردند. آنها خاطر نشان نمودند که در پژوهش های آتی اثرات مالیات بر مصرف مواد غذایی و آموزش بهداشت را مورد بررسی قرار خواهند داد، بنابراین آنها بر روی این موضوعات در این مرور تمرکز نکردند.

نویسندگان اقدامات زیر را که با شواهد علمی پشتیبانی می شوند برای کاهش مصرف نوشیدنی های شیرین، شناسایی کردند:

  • برچسب هایی که درک آنها آسان هستند
  • محدودیت دسترسی به نوشیدنی های شیرین در مدارس
  • افزایش قیمت نوشیدنی های شیرین در رستوران ها، فروشگاه ها و مراکز تفریحی
  • منوهای ارائه شده به کودکان در رستوران های زنجیره ای که شامل نوشابه های سالمتر به جای نوشیدنی های شیرین باشند
  • ترویج و قرار دادن نوشیدنی های سالم در مکانهای بهتری در سوپر مارکت ها
  • عدم امکان خرید نوشیدنی های شیرین، با کارتهای خرید مواد غذایی که از طرف دولت به کارمندان اهدا می شود.
  • کمپین های اجتماعی با تمرکز بر حمایت از نوشیدنی های سالم است.
  • اقداماتی که باعث افزایش دسترسی به نوشیدنی های کم کالری در خانه می شود

نویسندگان در این بیانیه همچنین خاطرنشان کردند که افزایش دسترسی به آب آشامیدنی و نوشیدنی های رژیمی در خانه ممکن است به کاهش وزن نیز کمک کند.

منبع:

https://www.drbicuspid.com/index.aspx?sec=sup&sub=hyg&pag=dis&ItemID=324623