Breaking News

نجات دندان های کودکان سودانی بدون بیحسی یا دریل کردن

نویسنده : Fadil Elamin

24 ژوئن 2019 – پوسیدگی دندان شایع ترین بیماری دندانی مزمن در جهان است. طبق اعلامیه ی فدراسیون جهانی دندانپزشکی، این بیماری 60 تا 90 درصد کودکان را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار داده است. این آمار 20 برابر بیشتر از دیابت و 5 برابر بیشتر از آسم است. اگر پوسیدگی دندان درمان نشود، می تواند باعث درد و آبسه شود و ممکن است نیاز به درمان ریشه یا حتی کشیدن دندان داشته باشد که می تواند ضربه ای برای کودکان باشد.

روش معمول برای درمان پوسیدگی دندان، دریل کردن بخش پوسیده ی دندان و سپس قرار دادن یک کلاه نازک فولادی ضدزنگ(thin stainless steel cap) بر روی دندان است. این درمان بعنوان استاندارد طلایی در نظر گرفته شده است، اما نیاز به یک بی حسی موضعی، زمان زیاد، مهارتهای تخصصی و یک دندانپزشک دارد. چنانچه کودک مضطرب باشد- که بسیاری از کودکان این چنین هستند – اغلب باید به بیمارستان منتقل شوند تا این درمان تحت بیهوشی عمومی برای آنها انجام شود.

اما آیا برای یک کودک فقیر در آفریقای شرقی که به آب و برق دسترسی ندارد و برای ملاقات با نزدیکترین دندانپزشک باید یک یا دو روز در راه باشد، چنین مراقبتی شبیه به یک کودک غربی انجام می شود؟ و آیا فکر می کنید دندان های پوسیده ی آنها نجات داده می شوند؟

من به عنوان یک متخصص دندانپزشک در سودان کار می کنم که با این شرایط، به مراقب از دندانهای کودکان می پردازم. در سن 12 سالگی، تقریبا تمام کودکان در سودان می دانند کشیدن دندان چیست و چگونه انجام می شود. برای یک کشور با جمعیت 40 میلیون نفر، ما فقط 8 دندانپزشک کودک داریم.

اگر من به شما بگویم که همه چیزی که برای نجات دندان یک کودک در این شرایط انجام می دهیم، نادیده گرفتن پوسیدگی، و مهر و موم آن با چسباندن ساده ی یک کپ بر روی دندان پوسیده است، چه می گویید؟ و آیا باور می کنید که این درمان درست همانند درمانهای گران قیمت موثر است؟

تجزیه و تحلیلی که در سال 2006 بر روی پرونده مراقبت های اولیه انجام گردید، نشان داد که این روش ساده، که به روش Hall شناخته می شود، در درمان کودکان اسکاتلندی موثر بوده است. این روش با جلوگیری از رسیدن اکسیژن کافی به میکروب های پوسیدگی زا، کار می کند.

با وجود این که این روش با شواهد علمی پشتیبانی می شود، توسط بسیاری از دندانپزشکان در سراسر جهان پذیرفته نشده است، زیرا هیچ تحقیق تصادفی کنترل شده برای اثبات اثربخشی آن در مقایسه با تکنیک های معمول وجود ندارد. بنابراین با همکارانم در دانشگاه Queen Mary لندن، تصمیم گرفتیم تا چنین تحقیقی را در سودان انجام دهیم.

ما به طور تصادفی 164 کودک را برای دریافت یکی از دو درمان انتخاب کردیم. یک گروه تحت درمان با روش استاندارد طلایی درمان پوسیدگی قرار گرفتند: در این روش به کودک یک بی حس کننده ی موضعی تزریق و سپس پوسیدگی دندان دریل و برداشته می شود. سپس کپ یا همان کلاه نازک فولادی ضد زنگ را پس از تنظیم شکل و اندازه ی آن مطابق با دندان، بر روی دندان می چسبانیم. گروه دیگر را به روش هال درمان نمودیم. بدون تزریق بی حسی و بدون دریل کردن پوسیدگی دندان، کپ فلزی را به آرامی بر روی دندان قرار داده و چسباندیم.

گذاشتن کپ و چسباندن آن در هر دو تکنیک مشابه است اما نیاز به تنظیم قابل توجهی در درمان با روش استاندارد دارد، در حالیکه در روش هال، چنین تنظیم دقیقی مورد نیاز نیست.

این مطالعه در پایان رژیم عمر البشیر در حال انجام بود و شرایط کار را سخت تر کرده بود، با این حال با سخت کوشی کارکنان فوق العاده در سودان، حتی در این شرایط دشوار انجام گردید.

نتایج مثبت

نتایج مطالعه ی ما که در مجله دسترسی آزاد PLOS ONE منتشر شده است، ثابت می کند که روش Hall  با روش استاندارد از نظر تمام جنبه های بالینی مانند بقای دندان، سلامت لثه، ناهنجاری بایت (اکلوژن) و ایجاد آبسه ، حتی زمانی که توسط اپراتورهای کم تجربه تر انجام می شود، برابری می کند.

علاوه بر نجات دندان ها، تکنیک Hall همانند استاندارد طلایی از نظر باقی ماندن کپ در طول دوره ی پیگیری دو ساله موفق بود و کودکان نسبت به قبل از درمان، بسیار شادتر بودند. در واقع، بعضی از کودکان می خواستند که کپ خود را برای برادران و خواهرانشان نصب کنیم. تنها گریه ای که ما در کلینیک شنیدیم، زمانی بود که برای یکی از دو خواهر و برادر یک کپ گذاشته و برای دیگری نگذاشته بودیم.

کاهش هزینه های مراقبت برای سیستم های بهداشت عمومی در سراسر جهان بسیار مهم است و تکنیک هال، بسیار ارزان تر از روش های معمول دریل پوسیدگی و سپس کپ گذاری است. اما تغییرات در سیاست های مراقبت های بهداشتی باید با شواهد کافی و علمی، حمایت شوند، و مطالعه ما این شواهد را ارائه داد.

تکنیک هال، اگر به طور گسترده پذیرفته شود، می تواند تأثیر زیادی بر بسیاری از خدمات بهداشت عمومی در سرتاسر جهان داشته باشد، به خصوص در کشورهای در حال توسعه و جوامعی که دسترسی کمی به خدمات دندانپزشکی دارند، این روش به کودکان فرصتی بهتر برای حفظ دندان هایشان می دهد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-06-children-teeth-sudan-anaesthetic-drills.html