Breaking News

محققان یک قدم دیگر به رشد بافت جدید دندانی نزدیک شدند

2 جولای 2019 – گروهی از متخصصان بافت شناسی و دندانپزشکی از دانشکده ی بیومدیسین، دانشگاه فدرالFar Eastern ، با همکاری متخصصان روسی و ژاپنی، سلول هایی را یافتند که احتمالا مسئول تشکیل بافتهای دندانی در انسان هستند. محققان پیشنهاد کردند که از نتایج این مطالعه در توسعه ی تکنیک های زیست مهندسی در دندانپزشکی با هدف رشد بافتهای جدید دندانی برای بیماران استفاده شود. این مقاله در مجله بین المللی تحقیقات کاربردی و بنیادی منتشر شده است.

دانشمندان FEFU از بافتهای پریناتال انسانی برای مطالعه ی مرحله ی اولیه توسعه ی حفره دهان در جنین در دوره ی زمانی تشکیل دندان ها( از هفته پنجم تا ششم)، استفاده نمودند. آنها چندین نوع سلول را شناسایی کردند که در تشکیل یکی از بخش های اولیه ی دندان دخیل هستند(مینای دندان). در میان آنها، دانشمندان سلول های کروموفوب طویل دوکی شکلی را شناسایی کردند که همچنین در طی اولین هفته های تشکیل جنین، مسئول توسعه دندان های انسانی هستند. داده های این تحقیق می تواند پایه ای اساسی برای توسعه ی درمان های زیست مهندسی در دندانپزشکی و علم گوارش فراهم کند.

در مطالعات پیشین، تلاش های متعدد برای رشد دندان ها تنها با استفاده از سلول های بنیادی که در توسعه ی مینا، دنتین و پالپ، نقش دارند، یعنی ameloblasts  و  odontoblastsانجام گردید، که موفقیت آمیز نبودند، در این مطالعات مینای دندان بر روی نمونه ها تشکیل نمی شد، و دندان ها تنها توسط دنتینی معیوب پوشیده می شدند. فقدان یک منبع سلولی قابل دسترس راحت برای رشد بافت دندانی، توسعه رویکردهای زیست مهندسی را برای درمان دندان ها، به طور جدی محدود کرده است.

Ivan Reva ، محقق ارشد آزمایشگاه سلولی و نوروبیولوژی مولکولی، از دانشکده ی بیومدیسین FEFU، گفت: برای توسعه ی فن آوری های مهندسی بافت و پزشکی احیا کننده که روش های امیدوار کننده ی درمانی برای دندانپزشکی هستند، سلول هایی که ما شناسایی نموده ایم ممکن است به سرنخی برای ابداع سطح جدیدی از درمان های با کیفیت در دندانپزشکی تبدیل شوند. ایمپلنت های طبیعی که کاملا مشابه با دندان های انسان باشند، بدون شک بهتر از ایمپلنتهای تیتانیومی هستند، و طول عمر آنها می تواند طولانی تر از انواع مصنوعی باشد که برای 10 تا 15 سال تضمین شده اند. اگر چه برای یک آزمایش موفقیت آمیز، ما هنوز از اندرکنش های سیگنال های بین سلولی در هنگام رشد دندان ها اطلاع کافی نداریم.

دکتر Reva خاطرنشان کرد که سلول های کروموفوب بزرگ نه تنها در جایی که دندان های جنین شکل می گیرند، بلکه در مرزی وجود دارند که اپیتلیوم چند لایه ی اسکواموس حفره دهان از آن عبور کرده و به اپیتلیوم استوانه ای لوله گوارش در حال رشد، تبدیل می شود. این بدان معنی است که این رویکرد جدید مهندسی زیستی نه تنها برای رشد بافت های جدید دندانی، بلکه برای رشد اندام ها بمنظور استفاده در پیوند نیز مناسب خواهد بود و احتمالا در تخصص و علم گوارش نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

توسعه ی رویکردهای جدید بیولوژیک برای بازسازی دندان ها با سلول های بنیادی یکی از مبرم ترین وظایف دندانپزشکی در سال های آینده است. هنوز هم محققان با سؤالات زیادی در این زمینه روبرو هستند. به عنوان مثال، دانشمندان هنوز نمی دانند که چگونه در مراحل اولیه ی رشد جنین انسان، از یک اکتودرم چند لایه ای ظاهرا یکنواخت، که در محل حفره ی دهان در حال رشد، قرار دارد، انواع و شکلهای مختلفی از دندان ها ایجاد می شوند.

با این حال، در حال حاضر مشخص شده است که انواع بیشتری از سلول ها نسبت به آنچه قبلا تصور می شد، در مراحل اولیه ی تشکیل دندان های انسان با هم همکاری می کنند. به لطف این پژوهش که حاصل همکاری محققان FEFU  و دانشمندان روسی و ژاپنی است، مشخص گردید که مکانیسم های مختلفی در تشکیل تاج دندان و ریشه ی دندان ایفای نقش می کنند.

منبع:

Reva, I.V. et al. (2019) Embryonal development of human teeth. International Journal of Applied and Fundamental Research. doi.org/10.17513/mjpfi.12681.

https://www.news-medical.net/news/20190628/Researchers-likely-found-way-to-grow-new-dental-tissue-for-patients.aspx