Breaking News

پوسته ی تخم مرغ ممکن است به ترمیم دندان ها و استخوان ها کمک کند

19 جولای 2019- پودر پوسته ی تخم مرغ دارای کاربردهای عملی بسیاری است. از آن می توان به عنوان یک مکمل طبیعی کلسیم، یک شیرین کننده ی قهوه، درمانی برای خارشهای جزئی پوست، یک پاک کننده ی ساینده ی غیر سمی، یا برای کمپوست باغ و کنترل آفات استفاده نمود. به تازگی، محققان همچنین استفاده از پوسته ی تخم مرغ را به عنوان موادی برای پیوند استخوان و بازسازی غضروف، دندان ها و تاندون ها مورد بررسی قرار دادند.

این مطالعه که به رهبری دکتر Gulden Camci-Unal  از گروه مهندسی شیمی در دانشگاه Massachusetts Lowell انجام شده است، یک استفاده ی نوآورانه از پودر پوسته تخم مرغ را – که عمدتا از بلورهای کربنات کلسیم تشکیل شده است – برای مهندسی بافت استخوان معرفی نمود که می تواند منجر به بهبود نتایج تعمیر و ترمیم استخوان شود.

محققان از ذرات میکروسکوپیک پوسته ی تخم مرغ برای تقویت هیدروژلهای ژلاتینی استفاده کردند و سپس از این هیدروژلها به عنوان داربستهای سه بعدی پایدار برای رشد استئوبلاست ها استفاده نمودند.

دکتر Camci-Unal گفت: این روش را می توان برای درمان و ترمیم استخوان ها در بیمارانی که دچار آسیب های ناشی از پیری یا سرطان و سایر بیماری ها شده اند و همچنین آسیب های ناشی از حوادث یا ورزشهای رزمی، بکار برد. این داربست 3 بعدی نه تنها می تواند برای رشد استخوان در پیوند استخوان استفاده شود بلکه همچنین می توان از آن برای رشد غضروف، دندان ها و تاندون ها استفاده نمود.

دکتر Camci-Unal افزود: این اولین مطالعه ای است که از ذرات پوسته ی تخم مرغ در یک ماتریس هیدروژلی برای تعمیر استخوان استفاده شده است، ما یک درخواست حق ثبت اختراع را در اوایل سال جاری ارائه نموده ایم. ما در مورد نتایج این تحقیق بسیار هیجان زده هستیم، و پیش بینی می کنیم که برنامه های کاربردی قابل توجهی از این اختراع منتج شوند.

این مطالعه با عنوان “هیدروژلهای تقویت شده با ذرات پوسته ی تخم مرغ برای مهندسی بافت استخوانی: یک رویکرد ارتوگونال” در شماره ی ماه جولای 2019 مجله ی Biomaterials Science منتشر شد.

منبع:

https://www.dental-tribune.com/news/eggshells-may-help-heal-teeth-and-bones/