Breaking News

بررسی نقش آنتی بیوتیک ها در پیشگیری از عوارض بعد از عمل جراحی روتین پریودنتال

این مطالعه ی بالینی تصادفی کنترل دار با هدف ارزیابی نقش آنتی بیوتیک ها در جلوگیری از عوارض بعد از عمل جراحی روتین پریودنتال و همچنین تاثیر آنها بر بهبود نتایج جراحی انجام گردید.clip_image059_thumb

در این مطالعه، چهل و پنج بیمار که از نظر سیستمیک سالم بوده اما به پریودنتیت مزمن متوسط ​​تا شدید مبتلا بودند، برای انجام عمل جراحی فلپ شرکت کردند. از این افراد به طور تصادفی در گروه آموکسی سیلین، داکسی سایکلین و گروه شاهد ثبت نام گردید.

روش های جراحی با رعایت کامل اصول ضد عفونی و بر اساس پروتکل انجام شد. ارزیابی بعد ازعمل ، بر اساس متغیرهایی مانند تورم، درد، درجه حرارت بدن، عفونت، زخم، نکروز و تریسموس در بیماران در فواصل 24 ساعت، 48 ساعت، 1 هفته و 3 ماه بعد از عمل انجام شد. تغییر در پارامترهای بالینی مانند ایندکس لثه، ایندکس پلاک، عمق پاکت و سطح چسبندگی کلینیکی نیز بررسی و ثبت شد.

هیچ عفونتی در هیچیک از بیماران بعد از عمل مشاهده نشد و متغیرهای بیماران در هر سه گروه با هم قابل مقایسه بود، با این حال، پارامترهای پریودنتال در همه گروه ها بهبود قابل توجهی داشت و تفاوت معنی داری از نظر آماری در نتایج یک گروه نسبت به سایر گروه ها مشاهده نشد.

نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد زمانی که جراحی پریودنتال دقیقا در شرایط ضد عفونی کامل انجام می شود، بروز عفونت بالینی در میان بیماران تحت درمان با آنتی بیوتیک با افراد گروه کنترل، تفاوت معنی داری با یکدیگر نداشته و استفاده از آنتی بیوتیک بر نتیجه ی جراحی تاثیری ندارد. بنابراین، تجویز آنتی بیوتیک پروفیلاکتیک برای بیماران سالم بعد از جراحی معمول لثه، برای جلوگیری از عفونت بعد از عمل، غیر ضروری است و هیچ مزایای اضافه ای بهمراه ندارد.

منابع:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24872630

J Indian Soc Periodontol. 2014 Mar;18(2):205-12. doi: 10.4103/0972-124X.131327.