Breaking News

لکه های سیاه رنگ بر روی سطح خارجی دندان ممکن است از دندانها در برابر پوسیدگی محافظت کنند

15 اوت 2019 – لکه های سیاه روی سطح خارجی دندانهای شیری و دائمی ممکن است از دندانها در برابر پوسیدگی محافظت کنند. یک بازنگری جدید نشان داد بیمارانی که بر روی دندانهایشان لکه های سیاه خارجی وجود دارد، حفره های کمتری نسبت به جمعیت عمومی دارند. نویسندگان تصور می کنند که این اختلاف می تواند ناشی از عوامل بیولوژیکی یا تغذیه ای باشد.

محققان برزیلی برای یافتن پاسخ این سوال که “آیا لکه های سیاه خارجی باعث تفاوت در میزان پوسیدگی می شود یا خیر”، بیش از یک دوجین مطالعه را مجددا بررسی کردند. آنها نتایج این بررسی سیستماتیک را در نهم اوت در مجله ی Caries Research منتشر کردند.

نویسندگان به رهبری دکتر Vanessa Silva de Rezende از دانشگاه دولتی Jequitinhonha و دانشکده دندانپزشکی Mucuri Valleys نوشتند: لکه های سیاه خارجی با منشأ باکتریایی به عنوان نقاط رنگدانه دار به شکل یک خط مداوم یا شکسته در نزدیکی حاشیه ی لثه ظاهر می شوند. چنین لکه هایی به احتمال زیاد از واکنش بین سولفید هیدروژن تولید شده توسط باکتری های کروموژنیک و مایع سرویکولار لثه ای، که حاوی آهن است، ایجاد می شوند.

محققان خاطرنشان كردند كه چنین لكه های سیاهی نسبتاً متداول هستند و 2 تا 16 درصد از مردم را تحت تاثیر قرار می دهند. آنها به طور معمول در سطوح پالاتال و لینگوال دندانها قرار دارند و می توانند بر روی دندانهای شیری و دائمی ظاهر شوند.

تحقیقات قبلی حاکی از این بود که این لکه ها ممکن است اثر محافظتی در برابر پوسیدگی داشته باشند، بنابراین محققان بررسی خود را در مورد این موضوع آغاز کردند. تجزیه و تحلیل کمی آنها شامل 13 مطالعه ی منتشر شده بین سالهای 1947 تا 2016 بود که اکثر آنها لکه های سیاه و پوسیدگی را در کودکان 3 تا 16 ساله ارزیابی کرده بودند.

این متاآنالیز جدید نشان داد که افرادی که دارای لکه های سیاه بیرونی بودند، پوسیدگی دندان کمتری نسبت به جمعیت عمومی داشتند.

برخی از نویسندگان اظهار داشتند که این بیماران ممکن است از محافظت های بیولوژیکی در برابر باکتری های ایجاد کننده ی پوسیدگی برخوردار باشند. به عنوان مثال، بزاق بیماران دارای لکه های سیاه حاوی کلسیم بیشتری بوده و در کاهش اسیدیته دهان بهتر عمل می کند. علاوه بر این، در این بیماران سطوح پایین تری از باکتریهای تولید کننده اسید از جمله استرپتوکوک، وجود دارد.

سایر نویسندگان این فرضیه را مطرح کردند که ارتباط بین لکه های سیاه و کاهش پوسیدگی، ممکن است مربوط به رژیم غذایی باشد. تحقیقات قبلی نشان داده است که خوردن یک رژیم غذایی غنی از آهن با رنگ آمیزی دندان ها ارتباط دارد، و آهن نیز با یک اثر ضد پوسیدگی همراه است.

نویسندگان این بازنگری نوشتند: علت بروز این لکه های سیاه بر روی سطح خارجی دندانها مشخص نیست و رابطه آن با پوسیدگی هنوز کاملاً مشخص نشده است. بنابراین به مطالعات طولی با در نظر گرفتن همه ی عوامل مخدوش کننده ی احتمالی و تجزیه و تحلیل های میکروبیولوژیکی و بیوشیمیایی و همچنین تجزیه و تحلیل عادات بهداشتی، نیاز داریم تا رابطه علی و معلولی بین لکه های سیاه بیرونی و پوسیدگی دندان با دلایل متقنی تایید شود.

منبع:

https://www.drbicuspid.com/index.aspx?sec=sup&sub=hyg&pag=dis&ItemID=324917