Breaking News

مروری بر جلوگیری از تغییر رنگ دندان پس از پروسیجرهای ترمیمی در اندودنتیکس

16 اوت 2019 – تغییر رنگ دندان گاهی اوقات می تواند بعد از یک روش ترمیمی آندودنتیکس مثل احیای ریشه رخ دهد. محققان به بررسی مطالعات در این زمینه پرداختند تا ببینند که چگونه می توان از بروز این مشکل جلوگیری کرد.

تجزیه و تحلیل آنها از متون علمی نشان داد که بیشتر موادی که در این روشها استفاده می شوند، قابلیت ایجاد لکه در بافت دندان را دارند، بنابراین آنها تکنیکی را برای کمک به کاهش یا از بین بردن این تغییر رنگ توصیه می کنند. این بازنگری در مجله علوم دهان و دندان (3 آگوست 2019) منتشر شد.

هدف از تکنیک های ترمیم کننده ی آندودنتیکس بازسازی پالپ آسیب دیده و همچنین ایجاد و تحویل بافتهای جایگزین پالپ – دنتین است. همانطور که شواهدی از تغییر رنگ دندان ها وجود دارد، محققان می خواستند پتانسیل مواد مورد استفاده در این روش ها را برای ایجاد این تغییر رنگ، براساس مطالعات آزمایشگاهی ارزیابی کنند.

آنها چندین پایگاه داده را جستجو کردند و 11 مطالعه ی مرتبط را یافتند که تغییر رنگ دندان ناشی از مواد مورد استفاده در تکنیک های ترمیمی آندودنتیکس را تایید کرده بودند. تمام مطالعات دارای خطر کم بایاس بودند.

تجزیه و تحلیل مطالعات انتخاب شده نشان داد كه بیشتر موادی كه در روشهای ترمیمی اندودنتیكس مورد استفاده قرار می گیرند، پتانسیل رنگ آمیزی بافت دندان را دارند. این مواد شامل بیسموت، آهن، آلومینیوم و اکسیدهای منیزیم هستند. محققان این تغییر رنگ را به ترکیب مواد مورد استفاده نسبت دادند.

انجمن اندودنتیست های آمریکا، استفاده از یک عامل dentin-bonding  بر روی دنتین را در محفظه پالپ به همراه یک خمیر آنتی بیوتیکی سه گانه (TAP) با آموکسی سیلین در زیر محل اتصال cementoenamel  ، توصیه می کند. نویسندگان این بازنگری اظهار داشتند که مطالعات دیگر نتیجه گیری نموده اند که این روش باعث کاهش تغییر رنگ دندان ها می شود، اما مشکل را بطور کامل بر طرف نمی کند.

در حالی که به مطالعات بیشتری در مورد این موضوع نیاز است، نویسندگان روش خاصی را برای کاهش تغییر رنگ پس از انجام روشهای ترمیمی آندودنتیکس توصیه کردند. نویسندگان این بررسی به سرپرستی دکتر Irini Fagogeni از دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی Pomeranian در Szczecin، لهستان نوشتند: برای کاهش تغییر رنگ دندان ها، مهر و موم کردن دنتین با عامل اتصال دهنده ی دنتین، قبل از قرار دادن یک خمیر ضد عفونی کننده و مواد barrier باید صورت گیرد.

منبع:

https://www.drbicuspid.com/index.aspx?sec=sup&sub=edo&pag=dis&ItemID=324911