Breaking News

نور LED بنفش یک جایگزین مناسب برای درمانهای شیمیایی سفید کننده ی دندان

28 اوت ۲۰۱۹ – آیا یک سیستم دیود منتشر کننده ی نور بنفش ( LED ) می‌تواند جایگزین مناسبی برای  روش سفید کردن دندان ها با استفاده از پراکسید غلیظ باشد، که غالبا به پالپ دندان آسیب وارد میکند؟ محققان چندین مورد را با این روش اجرا کرده و دریافتند که این سیستم یک گزینه ی معتبر برای سفید نمودن دندانها است .

نتایج این تحقیق که در Photodiagnosis and Photodynamic Therapy منتشر شده است، نشان داد که نور LED بنفش، به ویژه در ترکیب با کاربامید پروکساید(carbamide peroxide)، موثر می باشد .

سفید کردن دندان‌ها یکی از بیشترین درمانهایی است که بیماران پس از سایر درمانهای دندانپزشکی خواهان انجام آن هستند. نویسندگان این مطالعه نوشتند: با این حال، برخی از این درمان‌ها با استفاده پراکسیدهای بسیار غلیظ انجام می شود که ممکن است به پالپ دندان‌های اینسیزور در فک پایین آسیب وارد کند.

گزینه ی نسبتا ً جدید درمان، استفاده از یک LED با نور بنفش است. نور این سیستم با طول‌موجی بین ۴۰۵ تا ۴۱۰ نانومتر منتشر می‌شود. این نور می‌تواند به تنهایی و یا با یک ژل سفید کننده مورد استفاده قرار گیرد .

محققان  تغییر رنگ و حساسیت دندانها را در شش بیمار که تحت درمان سفید کننده با تابش یک LED بنفش در مطب دندان‌پزشکی قرار گرفته بودند، بررسی نمودند. آنها نتایج حاصل از سه درمان مختلف زیر را با تابش LED بنفش برای ۲۰ دقیقه 3 روز در هفته، مقایسه کردند :

  • سفید کردن با کاربامید پرواکساید ده درصد به مدت چهار ساعت در روز به مدت ۲۱ روز
  • سفید کردن با هیدروژن پر اکسید 17.5 درصد به مدت ۴۵ دقیقه در مطب ، در حالی که بیمار درمان با پرتو LED بنفش را نیز دریافت کرد.
  • درمان با یک ژل پلاسبو به همراه درمان با پرتو LED بنفش.

محققان تغییر رنگ دندانها را ارزیابی کردند، آنها یک آنالیز حساسیت دندانی را نیز انجام دادند .

نمرات میانگین برای تغییر رنگ در استفاده از کاربامید پرواکساید بعلاوه درمان با نور LED بنفش به طور پیوسته از سایر نمرات بالاتر بود( جدول زیر را ببینید ) .

violet LED light chart

نویسندگان اشاره کردند که این یک مطالعه بسیار کوچک بوده و به تحقیقات بیشتری در این زمینه، نیاز است. در حالی که شواهد کافی برای نتیجه‌گیری قطعی درباره این درمان وجود ندارد، اما نتایج مثبتی مشاهده می شود.

نویسندگان این مقاله به رهبری دکترMarjorie de Oliveira Gallinari  از دپارتمان دندانپزشکی ترمیمی دانشکده ی دندانپزشکی Araçatuba در سائوپائولو نوشتند: با توجه به اینکه این تکنولوژی جدید تجاری شده ‌است، حتی با اطلاعات بسیار کمی که در مورد اثربخشی و ایمنی آن در اختیار داریم، ما معتقدیم که این نتایج می‌تواند به آگاهی از پتانسیل این روش برای سفید نمودن دندانها و تدوین پروتکل‌های جدید با تابش ایمن برای انجام درمانی موثر، کمک کند.

منبع:

https://www.drbicuspid.com/index.aspx?sec=sup&sub=cos&pag=dis&ItemID=324984