Breaking News

فواید آنتی اکسیدان ها برای سلامتی دهان و دندان

9  سپتامبر 2019 سان فرانسیسکو – بر اساس سخنرانی ارائه شده در کنگره ی جهانی دندانپزشکی امسال که با مشارکت FDI و  ADA برگزار گردید، شکلات تلخ، انواع توت ها و غذاهای دیگر مملو از آنتی اکسیدان، سلامت دهان و دندان را تقویت می کنند. کارن دیویس، بهداشت کار دهان و دندان گفت: شما می توانید آنتی اکسیدان ها را به عنوان یک سیستم دفاع طبیعی در بدن در نظر بگیرید.

آنتی اکسیدانها با محدود کردن تخریبهای ناشی از رادیکال های آزاد (یا استرس اکسیداتیو)، سلامتی را ارتقاء می بخشند. تحت شرایط خاص، مولکولهای اکسیژن در بدن ما به اتمهای منفرد اکسیژن با الکترونهای جفت نشده تقسیم می شوند. این اتم ها که به عنوان رادیکال های آزاد معروف هستند، می توانند مجدداً با الکترونهای دیگر از سایر مولکولها جفت شوند و سبب تخریب این مولکولها شوند.

دیویس گفت: در حالی که انواع زیادی از رادیکالهای آزاد وجود دارد، مقادیر زیاد رادیکالهای آزاد ناپایدار- به نام استرس اکسیداتیو- در نهایت می توانند DNAی ما را تخریب کرده و سبب بروز بیماریهایی در بدن ما شوند. آنتی اکسیدان ها مولکولهایی هستند که می تواند این رادیکال های آزاد را خنثی کرده و از تخریب ناشی از آنها جلوگیری کنند.

استرس اکسیداتیو با طیف گسترده ای از بیماری ها از جمله سرطان، پوسیدگی، پارکینسون و بیماری پریودنتال ارتباط دارد. بسیاری از این بیماریها با التهاب مزمن آغاز شده و یا تشدید می شوند، در حقیقت التهاب مزمن فاکتور دیگری است که تحت تاثیر استرس اکسیداتیو ایجاد می شود و آنتی اکسیدان ها می توانند از بروز آن جلوگیری کنند.

دیویس گفت: از آنجائیکه آنتی اکسیدانها بعنوان یک سیستم پاکسازی کننده، رادیکالهای آزاد را در حفره ی دهان و سایر بخش های بدن خنثی می کنند، ما نیاز به مصرف مقادیر متنابع و متنوعی از منابع آنتی اکسیدان داریم تا از ما محافظت کنند. در شرایطی که التهاب وجود دارد، می توانید با افزایش مصرف آنتی اکسیدانها از تخریب بیشتر جلوگیری و آن را در سطح سلولی معکوس کنید.

دیویس می گوید: روزانه از یک منبع سالم آنتی اکسیدان استفاده کنید. خوشبختانه ، آنتی اکسیدان ها در منابع غذایی، نوشیدنی ها و ادویه ها یافت می شوند.

مقادیر قابل توجهی آنتی اکسیدان در میوه ها و انواع مختلف توت با رنگهای قرمز یا بنفش و سبزیجات و میوه جات با رنگ تیره، از جمله گیلاس، کاهو با برگ سبز تیره و سیب زمینی شیرین وجود دارد. زردچوبه، دارچین ، زنجبیل و چای سبز و همچنین لوبیا، شکلات تیره و شراب قرمز دارای آنتی اکسیدانهای طبیعی هستند.

دیویس گفت: آنتی اکسیدان ها همچنین می توانند به صورت موضعی استفاده شوند. آنتی اکسیدانهای موضعی به ویژه برای بیمارانی که مستعد التهاب دهان هستند، توصیه می شود از جمله افرادی که از محصولات دخانی استفاده می کنند، دارای رژیم غذایی نامناسبی هستند یا تحت استرس شدید قرار دارند.

او افزود: آنتی اکسیدانهای موضعی طوری فرموله شده اند که برای استفاده ی موضعی در داخل دهان مناسب باشند و توسط لایه ی مخاطی یا بافتهای دهان برای از بین بردن تاثیرات استرس اکسیداتیو جذب می شوند. آنتی اکسیدانهای موضعی به آرامی جذب بافت می شوند و خواص ضد التهابی خود را در طول زمان ایجاد می کنند، بنابراین بیماران نباید بلافاصله پس از استفاده از آنتی اکسیدانهای موضعی، دهان خود را بشویند، و برای کسب فواید آنها، باید چندین بار در روز از آن استفاده کنند.

در حالی که دیویس هرگز از بیماران خود به طور مستقیم در مورد آنتی اکسیدانها سؤال نمی کند، اما موضوعات مربوط به آنتی اکسیدانها را می توان به راحتی به مکالمات دیگر در مورد تغذیه، التهاب و سلامت دهان مرتبط کرد و در مورد آن با بیماران صحبت نمود.

دیویس گفت: برخی از بهترین توصیه هایی که من به بیمارانم می کنم این است که از مصرف غذاهای التهاب زا مانند نوشیدنی های قندی، غذاهای فرآوری شده و گوشت ها و چیپس و دسر پرهیز کنید زیرا این گونه از مواد غذایی، اثرات ضد التهابی آنتی اکسیدان های طبیعی را در رژیم غذایی شما کاهش می دهند. متخصصان دندانپزشکی نمی توانند بیش از حد بر این موضوع پافشاری کنند، زیرا رژیم غذایی معمولی غربی که اکثر بیماران ما مصرف می کنند، دارای مقادیر زیادی مواد پیش التهابی و مقادیر اندکی مواد ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است.

دیویس توصیه کرد از بیماران خود بپرسید که چند وعده میوه و سبزیجات در روز مصرف می کنند زیرا رژیم های گیاهی همچنین می توانند سلامت روده ، مغز، قلب و دهان را تقویت کنند و اگر بیماران تصمیم گرفتند سلامت دهان خود را از طریق مصرف شکلات تلخ و شراب قرمز تقویت کنند، به آنها توصیه کنید که در مصرف این مواد اعتدال را رعایت کنند.

دیویس گفت: بیشتر مردم از این امر آگاه هستند كه شکلات تیره و شراب قرمز حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان هستند، اما با توجه به کالری زیاد موجود در این گزینه ها، اعتدال را باید در مصرف آنها رعایت کرد.

منبع:

https://www.drbicuspid.com/index.aspx?sec=sup&sub=hyg&pag=dis&ItemID=325047