Breaking News

همکاری بین متخصصین مراقبت های بهداشتی ممکن است به کاهش پوسیدگی در ابتدای دوران کودکی کمک کند

11 سپتامبر 2019 – لیما، پرو: در یک مطالعه ی جدید، محققان یک برنامه مداخله ای یکپارچه را بمنظور کاهش شیوع و شدت پوسیدگی دوران کودکی (ECC) در نوزادان تدوین کردند. این برنامه توسط پرستاران و دندانپزشکانی که قبل از شروع کارآزمایی بالینی آموزش دیده بودند، انجام شد. یافته‌ها حاکی از کاهش چشمگیر پوسیدگی است و بر همکاری بین متخصصین بهداشت دهان و دندان و پرسنل مراقبتهای بهداشت عمومی در کلینیکها تاکید می کند.

با توجه به پوسیدگی بالا در کودکان 0 تا 3 ساله، محققان برنامه خاصی را برای این گروه سنی اجرا نمودند که شامل کارتهای ثبت فعالیت و اطلاعات مربوط به وضعیت بهداشت دهان و دندان بیماران در کلینیکهای بهداشت مادر و کودک در پرو بود. محققان پرستاران را در مورد مسائل مربوط به بهداشت دهان و دندان و معاینه ی دهان آموزش دادند، و دندانپزشکان آموزش هایی در مورد نحوه ی معالجه نوزادان و معالجات ترمیمی غیرتروماتیک دریافت کردند.

در این مطالعه 368 کودک شرکت داشتند که به سه گروه تقسیم شدند. گروه مداخله ی فعال که در برنامه مداخله ای در این پژوهش شرکت کردند، گروه مداخله ی منفعل که تنها کارتهای ضبط فعالیت و اطلاعات مرتبط با سلامت دهان را دریافت کردند و گروههای کنترل که تنها در یک سخنرانی شرکت داشتند. یافته ها نشان داد شیوع ضایعه ی پوسیدگی دنتین(عاج) در کودکانی که در برنامه ی مداخله ی بهداشت دهان و دندان شرکت کرده بودند، سه سال بعد از تولد تنها 10٪ بود، در حالی شیوع این ضایعات در دو گروه مداخله ی منفعل و گروه کنترل در طی همین دوره به ترتیب برابر با  60.5 درصد و 63.0 درصد بود.

دکتر Rita Villena Sarmiento ، مدیر بخش دندانپزشکی اطفال در دانشگاه سن مارتین در پرو گفت: این مطالعه نشان داد همکاری با سایر متخصصان بهداشتی در مراکز درمانی که با مادران و نوزادان در ابتدای زندگی سر و کار دارند، مانند کلینیکهای بهداشت مادر و کودک، شیوع پوسیدگی را در میان کودکان در سنین پایین بطور قابل توجهی کاهش می دهد. این متخصصان پزشکی و آموزشی، متحدانی عالی برای ترویج اصول اساسی پیشگیری از بیماری های دهان و دندان و ارجاع نوزادان دارای مشکلات دندانی به دندانپزشک هستند. آنها باید آموزشهای کوتاه مدتی دریافت کنند، این آموزشها مورد استقبال پرستاران و دندانپزشکان قرار گرفت. وی ادامه داد: سلامت دهان و دندان نوزادان باید از ابتدای زندگی با مراقبتهای سلامت عمومی ادغام شود.

محققان اکنون در نظر دارند سلامت دهان و دندان کودکان را تا سن 5 سالگی تحت نظر قرار دهند. آنها همچنین مطالعه ای در مورد تأثیر پوسیدگی های دندانی در ابتدای دوران کودکی بر کیفیت زندگی کودکان 3 ساله منتشر خواهند کرد. به گفته ی دکتر Sarmiento ، این مطالعه اولین مطالعه ای خواهد بود که شیوع پوسیدگی دندان و کیفیت زندگی نوزادان را در منطقه آمریکای لاتین بررسی می کند.

این مطالعه با عنوان “کاهش ضایعات پوسیدگی در 4 سال اول زندگی: یک رویکرد بین حرفه ای” ، در تاریخ 27 اوت سال 2019 در JADA ، پیش از ورود به شماره ی چاپی، به صورت آنلاین منتشر شد.

منبع:

https://www.dental-tribune.com/news/collaboration-between-healthcare-professionals-may-help-reduce-caries/