Breaking News

برداشتن روکش پرسلن باند شده به زیرکونیا

نویسنده: دکتر Timothy Anderson

یک مرد 52 ساله برای معاینه ی استاندارد به مطب دندانپزشکی من مراجعه کرده بود. در طی ارزیابی دهان و دندان وی، یک روکش پرسلن باند شده به زیرکونیا، که قدیمی و شکسته بود بر روی دندان شماره 15 او، توجه مرا به خود جلب کرد.

1 Preoperative image of tooth #15تصویر قبل از عمل دندان شماره 15

هدف بالینی

با استفاده از لیزر دندانپزشکی سولئا (Convergent Dental) ، روکش دندان شماره 15 به طور کامل برداشته شد. هدف کلینیکی این مورد، برداشتن ساده و تمیز رستوریشن شکسته، بدون استفاده از چندین diamond burs و ترومای غیرضروری به ساختار دندانی اطراف آن بود.

تکنیک

برش زیرکونیای در معرض دید با موفقیت انجام شد، و رستوریشن بخاطر پرسلن فلدسپاتی موجود که بصورت اینترپروگزیمالی و روی سطح اکلوزال باقی مانده بود، دست نخورده ماند.

2 A view of tooth #15 partially sectionedنمایی از دندان شماره 15 که قسمتی از آن تقسیم شده است.

هنگامی که پرسلن با یک فرز الماس نرم برداشته شد، از لیزر برای تقسیم زیرکونیایی که تازه در معرض دید قرار گرفت، استفاده شد. سپس یک اسکویتور قاشقی در محلی که مواد در آن متراکم شده بود قرار دادم و با پیچاندنش به آرامی، نمای روشن زیرکونیایی دیده شد.

3 The exposed zirconia can be seen in this view of sectioned tooth #15زیرکونیای نمایان شده را می توان در این تصویر از دندان تحت درمان مشاهده کرد.

روکش برداشته شد و کل مراحل به سرعت انجام شد. از همه مهمتر، شروع کار دقیقاً در ناحیه آسیب دیده انجام شد و ساختار دندان حفظ گردید.

ارتقای تجربه

دقت لیزر، کنترل کامل برش را در طول درمان امکان پذیر کرده و منجر به نتایج قابل پیش بینی و نتایج بهینه ای می شود. با دستیابی به هدف بالینی، این روش با حداقل تهاجم تکمیل شد و در وقت صرفه جویی گردید.

اگر این کار به طور سنتی انجام می شد، برداشتن تاج تقریباً پنج دقیقه طول می کشید. اما با لیزر زمان این کار به ثانیه کاهش یافت. توانایی صرفه جویی پنج دقیقه ای برای هر دندانپزشکی که مایل به افزایش تعداد ویزیتهای خود در روز است، قابل توجه می باشد.

4 The sectioned zirconia crown after treatmentروکش زیرکونیایی برش داده شده پس از درمان.

علاوه بر صرفه جویی در زمان ارزشمند، استفاده از لیزر در این عمل اجازه می دهد که هزینه های این روش کاهش یابد. در روش سنتی استفاده از چندین fine diamond burs (5 تا 10 دلار برای هر bur) که در یک هندپیس برقی استفاده می شود، هزینه ی این عمل را افزایش می دهد. اگرچه به نظر نمی رسد که این هزینه ها باعث ورشکستگی شود، اما هزینه های general overhead  و هزینه های سفارش برای این پروسیجر به مرور زمان تحت تأثیر قرار می گیرد. لازم به ذکر نیست که برای برداشتن یک روکش، سه یا تعداد بیشتری bur مورد نیاز است.

از نظر پزشک و هم از دید بیمار، عمل با لیزر، یک تجربه ی ارتقا یافته است. پزشک متخصص قادر به انجام قرار ملاقات های خود بطور سریعتر و با کارآیی بیشتر است. بیمار زمان کمتری را بر روی یونیت دندانپزشکی می گذراند و خوشحال می شود که پس از یک مراجعه ی ساده و سریع به دندانپزشک، به زندگی عادی خود در آن روز بازمی گردد.

دکتر تیموتی اندرسون، بنیانگذار و صاحب Missouri River Dentistry در بیسمارک است.

منبع:

https://www.drbicuspid.com/index.aspx?sec=sup&sub=rst&pag=dis&ItemID=324703